Política

Pròxim Orient

Hamàs afirma que Israel alliberarà dijous els presos palestins pendents

Israel ha endarrerit l’excarceració de 620 presoners que s’havia de fer dissabte

L’intercanvi es farà finalment aquest dijous en simultani amb el lliurament dels últims quatre ostatges morts de la primera fase de l’alto el foc

Hamàs ha anunciat aquest dimarts a la nit, en un comunicat, un pacte amb Israel per a l’alliberament dels presoners palestins pendents d’excarcerar. Aquest acord, assolit després d’una reunió amb els mediadors egipcis al Caire, preveu que els presos sortiran de les presons israelianes demà dijous, al mateix temps que les faccions palestines lliuraran els cossos dels quatre últims ostatges morts previstos en la primera fase de l’acord d’alto el foc, que acaba el pròxim cap de setmana.

En el comunicat, recollit per Efe, el grup explica que ha discutit amb els mediadors egipcis “l’aplicació de l’alto el foc, l’intercanvi de presoners i les perspectives de la segona fase de les negociacions”. “La delegació de la direcció [de Hamàs] ha subratllat la seva clara posició sobre la necessitat d’un compromís ple i precís amb totes les disposicions i etapes” de l’acord.

Dissabte passat estava previst que 620 presos i detinguts palestins, dels quals 445 arrestats a Gaza després del 7 d’octubre de 2023, sortissin de la presó després del lliurament dels sis últims segrestats vius i quatre cadàvers. Però Israel va endarrerir la seva part de l’intercanvi en protesta per les condicions en què s’han fet els alliberaments. El primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, va anunciar diumenge que l’alliberament dels palestins no es produiria fins que es garantís l’alliberament dels pròxim captius i “sense cerimònies degradants”.

Israel critica que Hamàs obligui els ostatges a pujar a un escenari en públic i a fer un discurs. També ha molestat molt que el lliurament dels quatre cossos de segrestats realitzat dijous passat, inclosos els nens de la família Bibas, es retransmetés en directe, amb els taüts pujats a una tarima.

El lliurament dels últims quatre israelians ostatges morts demà dijous i l’alliberament dels més de sis-cents presos palestins pendents completa els intercanvis previstos en la primera fase, durant la qual hauran sortit de Gaza 33 segrestats, 25 dels quals amb vida.

La primera etapa de la treva acabarà aquest dissabte sense que hagin començat les negociacions per a la següent fase. Segons l’acord, en el segon període de l’alto el foc, a partir de març, les faccions palestines haurien d’alliberar la resta d’ostatges vius que són a Gaza i les forces israelianes s’haurien de retirar de l’enclavament palestí.

Davant la possibilitat d’una represa dels combats, Israel ha desplegat en els últims dies forces i equipament a prop de la frontera amb la Franja. Segons el diari nord-americà The Wall Street Journal, Hamàs també s’està preparant per a l’eventualitat de tornar a la lluita. El grup hauria nomenat nous comandaments per substituir els caiguts, estaria fent plans de desplegament i treballaria en la reconstrucció del seu sistema de túnels.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia