Política

Rubén Viñuales

Alcalde de Tarragona (PSC)

“Estic content de veure que els ‘mantres’ que tenim de ciutat els anem superant”

“Estem buscant solucions perquè el Banc d’Espanya obri com a centre expositiu en espera d’un projecte definitiu. Estem valorant les obres que hem de fer”

“Per què som gairebé l’única ciutat que no té un Parador Nacional? Per què en tenen Cardona o Tortosa i no en té Tarragona? No ho puc entendre”

Ser l’escenari de la sortida d’una etapa del Tour de França és l’hòstia! S’acreditaran mitjans de 190 països Estem construint 192 habitatges de protecció oficial en règim de lloguer al PP10

Rubén Viñuales afronta un any ple de canvis com el nou contracte de la brossa, l’habitatge públic o l’inici del projecte de la Tabacalera. Un camí que, de moment, haurà de recórrer en minoria.

Vostè va començar amb un govern en minoria. A aquestes alçades del mandat es planteja ampliar-lo a altres forces o continuarà amb la política de buscar suports?
D’estabilitat com a ciutat en tenim perquè des del novembre passat hi ha el pressupost del 2025 aprovat. El que sí que és cert és que sempre hem d’anar a la recerca de majories i ens en sortim en el 99% d’ocasions. Això és molt d’agrair, sobretot, amb els nostres socis prioritaris –Junts i En Comú Podem.
Quins són els reptes de la ciutat per fer front a la demanda d’habitatge públic?
Estem construint 192 habitatges de protecció oficial en règim de lloguer al PP10. Personalment, és una de les coses de les quals estic més orgullós. Són preus aptes ja que un pis nou amb tres habitacions tindrà un lloguer de 400 euros i amb una reserva del 25% per a joves i per a persones grans en situació de vulnerabilitat. També cal destacar els habitatges promoguts pel govern del president Illa. Continuarem construint més habitatges.
Ens trobem enmig d’un procés judicial que ha fet endarrerir l’entrada en vigor del nou contracte de la brossa. Quant de temps creu que caldrà esperar?
Espero que poc. Ja vam tenir la primera alegria amb la denegació del TSJC de les mesures cautelars d’una de les empreses recurrents (Paprec). El tribunal diu de forma clara que s’ha de complir la resolució del Tribunal Català de Contractació Pública i és el que nosaltres vam fer. Ara falta que el jutjat contenciós administratiu resolgui en el mateix sentit que el TSJC per poder adjudicar, finalment, el contracte a Urbaser.
La Federació d’Associacions de Veïns de Tarragona demana mesures provisionals per millorar la neteja i més control de l’empresa. S’està fent?
Tenim un nou servei de control de la via pública i la unitat de medi ambient de la Guàrdia Urbana, que cada dia sancionen persones. A vegades el problema no és de neteja, sinó d’incivisme. Si jo netejo el menjador de casa 30 vegades però l’embruto 31 estarà brut. També hem externalitzat coses que no estan incloses en l’actual contracte, com ara la neteja de males herbes.
En matèria de seguretat, quin model s’està desplegant?
És un model de proximitat, de més agents i modernització tecnològica. A la plantilla de la Guàrdia Urbana, anem a la taxa de reposició del 125% d’agents, que inclou els que es jubilen més un 25%. A l’escola tenim 17 futurs agents; referents de barri i la nova comissaria conjunta Mossos-Guàrdia Urbana. En tecnologia, dediquem esforços a la unitat de drons, a més de l’app de seguretat que liderem Reus i Tarragona.
L’Ajuntament portarà la Comissió de Territori de Catalunya al jutjat per una reconfiguració del trànsit de mercaderies, que implicaria el pas de camions de mercaderies perilloses per Tarragona. Ha tingut resposta?
Ens reunirem en breu amb el secretari general de Mobilitat per trobar una solució i estic convençut que la trobarem. És un risc per la circulació de camions pels barris de Ponent, l’A-27 o l’N-340. Això ve motivat per una ampliació industrial de BASF, amb la qual no estem en contra sempre que sigui sostenible des del punt de vista social, econòmic i mediambiental. Nosaltres ja plantegem una alternativa que preveu el pas dels vehicles per una zona allunyada dels nuclis poblats.
El ministeri va plantejar diverses alternatives per desviar el pas dels trens de mercaderies de la costa cap a l’interior, com demana la Plataforma Mercaderies per l’Interior. Quina seria l’alternativa més viable?
A mi m’és igual, sempre que sigui una solució viable i que no passi pels nuclis poblats de cap municipi. Pensi també que la classificació de mercaderies es fa al barri del Serrallo, que ja suporta el pas de camions.
La Plataforma Som Part Alta ha demanat una redefinició de l’aparcament feta per l’Ajuntament per complir amb la zona de baixes emissions. Finalment com quedarà la zonificació?
Vam informar els veïns que es crearà el nou sector delimitat Part Alta. Els residents podran aparcar a les places destinades a aquest ús dintre de les muralles.
Aquest estiu, veurem enderrocada la plataforma de la platja del Miracle?
I tant que sí! Potser aquest estiu ens molestarà per anar a la platja, però s’enderrocarà.
Tot un símbol d’una barrera arquitectònica?
És un símbol de l’època del ciment. Volem neutralitzar tota aquella zona perquè sigui un espai per gaudir, un espai que guanyarem per a la gent.
Ja s’ha adjudicat un mòdul de la Tabacalera per obrir un centre universitari sobre activitat física i esport. Vostè va dir que aquesta era la primera pedra del projecte.
Sí, per això era tan important. És un centre adscrit a la URV i som l’única capital catalana que no té aquests estudis –Euses (antic INEF)–. És la primera pedra d’un relat d’un projecte formatiu, de recerca i tecnològic: el conservatori; la biblioteca pública, que està pendent de pressupost; l’informe sobre el districte tecnològic de l’urbanista Miquel Barceló, i l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica, entre altres. I no oblidem la rehabilitació de la necròpolis, que tindrà una connexió directa amb l’ICAC. Estic content de veure que aquests mantres que tenim de ciutat i que surten cada vegada que hi ha eleccions (Tabacalera, Savinosa, Banc d’Espanya o l’embalum del Miracle) els anem superant.
Es podrà obrir el Banc d’Espanya?
Estem buscant solucions perquè de moment pugui obrir com a centre expositiu cultural en espera d’un projecte més definitiu. Estem valorant les obres que hem de fer d’accessibilitat i d’altres aspectes.
Tarragona celebra enguany 25 anys com a ciutat patrimoni de la humanitat. Vostè va aprofitar la seva estada a Fitur per reclamar un Parador Nacional per a Tarragona. Què li han dit?
El fet de tenir un Parador Nacional és més un tema de prestigi turístic, cultural i patrimonial. Per què som gairebé l’única ciutat que no en tenim? Per què en tenen Cardona o Tortosa i no en té Tarragona? No ho puc entendre... Tenim la voluntat de la presidenta de Paradores, Raquel Sánchez. Li puc dir que la voluntat política existeix.
Tarragona serà l’escenari de la sortida de la segona etapa del Tour de França del 2026. Què pot suposar això per a la ciutat?
Jo diria que és l’hòstia! Pensi que moltes ciutats de Catalunya ho voldrien. Això és mèrit de moltes persones. Primer de tot, de Barcelona, amb el seu alcalde, Collboni, i del president Illa. Sense ells hauria estat impossible. L’etapa del Tour suposa una aportació d’un cànon de vuit a nou milions i nosaltres no paguem ni un duro. Hi haurà mitjans acreditats de 190 països. També ha ajudat molt el prestigi que té Tarragona en ser la seu d’esdeveniments esportius i tenir un alcalde que és molt “pesat” quan defensa allò que tenim.
Aquest any es va anunciar la licitació de la primera fase de les obres del tramvia entre Salou, Cambrils i Vila-seca. El tramvia és la prova que l’àrea metropolitana del Camp de Tarragona serà una realitat?
Sí, ho ha de ser. El que hem de fer és buscar de quina manera generem economia d’escala i mancomunitats que ens produeixin estalvi i eficiència en allò que és competència nostra. El tramvia és la columna vertebral que ens unirà com a territori.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia