política
Illa: “Rodalies es resoldrà, però no serà una solució immediata”
El president assegura que ja s’està treballant en les inversions, la compra de trens i el canvi en la governança per acabar amb el caos constant del servei
ERC li exigeix que lideri i coordini totes les accions necessàries, i Junts l’acusa d’amagar-se després que el Parlament hagi tombat el seu intent de forçar una compareixença
“Rodalies es resoldrà, però no serà una solució immediata; si no, ja s’hauria resolt”. El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha admès avui que la millora del servei ferroviari “té molt marge de recorregut” a Catalunya i s’ha compromès a solucionar el desgavell constant que pateix, fet que ha centrat la majoria d’intervencions i retrets dels grups en la sessió de control d’aquest matí al Parlament -tots tret del PP i Aliança Catalana-, després de les últimes noves jornades de caos. “Rodalies està en obres”, ha resumit el president, que ha assegurat també que “cal més coordinació” per acabar amb el seu mal funcionament.
El president, que ha defensat que ell mateix i el govern “donen la cara”, ha explicat que treballen en tres fronts ja endegats per l’anterior executiu, començant per les inversions que s’estan duent ara a terme en la infraestructura per part de l’Estat per revertir la seva manca en el passat. En aquest sentit, ha exposat que la xarxa va quedar “desatesa” durant la segona dècada d’aquest segle, si bé s’ha desmarcat dels que equiparen la gestió que n’han fet els governs espanyols del PP i el PSOE, que hi ha destinat uns 3.700 milions des del 2018. De fet, Illa ha apuntat que les inversions que calen ara “hauran de ser reavaluades” per veure com es fan compatibles amb el servei quotidià i tenir-hi “les menors incidències possibles”. “Les inversions s’estan fent, fer-ne més seria contraproduent per mantenir el servei en condicions òptimes”, ha indicat fins i tot.
En un segon front, el president ha apuntat que s’està treballant en la renovació del material rodant, igualment envellit, i que a principi del 2026 estaran enllestits 110 nous trens que ara mateix estan en la fase final de construcció -alguns fins i tot ja en proves- a Catalunya. La tercera pota és la de la governança, amb el control de la gestió per part del nou organisme ferroviari consorciat amb l’Estat, pactat amb ERC, en què la Generalitat tindrà l’última paraula, i els estatuts del qual s’han de presentar també en breu. “No és senzill, però estem donant continuïtat a la feina del govern anterior per apropar la presa de decisions als usuaris”, ha justificat.
Crítiques unànimes
Els grups de l’oposició, en canvi, han carregat contra el mal funcionament permanent del servei i una posició que troben tèbia de l’executiu català. “D’un president s’espera lideratge, i vostè no es pot amagar més, viu amagat permanentment darrere la propaganda de normalitat”, li ha etzibat el líder de Junts, Albert Batet, just després que la cambra hagi votat contra el seu intent de forçar-ne una compareixença immediata . “Més que el govern de tothom, són el govern que fa anar tard a tothom”, ha ironitzat.
El líder d’ERC, Josep Maria Jové, ha exigit a Illa que “lideri” i assumeixi la coordinació i faci assumir les responsabilitats de totes les actuacions que calen, com l’execució de les inversions i el traspàs integral del servei. “Agafi les regnes davant la incapacitat manifesta del seu equip i els seus companys a Madrid; si no en són capaços, ha de ser la Generalitat la que coordini tots els actors”, l’ha instat, mentre li ha demanat que “no centrifugui” les “responsabilitats històriques” que hi tenen els socialistes.
“Paguem els governs que van posar tots els recursos en l’alta velocitat, ara tenim una xarxa envellida i tensionada”, ha constatat la líder de Comuns, Jéssica Albiach, que ha admès que la situació “no es resoldrà d’un dia per l’altre”, però creu que les coses es poden fer molt millor. “Cal transparència, recursos i un calendari clar”, ha receptat. Dani Cornellà, diputat de la CUP, ha posat sobre la taula els problemes quotidians que provoquen a molta gent el mal funcionament de la xarxa, de la qual ha culpat per igual els governs espanyols del PP i el PSOE. Pel seu cantó, el líder parlamentari del PSC, Ferran Pedret, ha admès que hi ha hagut un “coll d’ampolla, tant en inversions com en decisions”, i ha recordat que en algunes actuacions també hi tenien responsabilitat anteriors governs de la Generalitat.