estat espanyol
El TC anul·la la reforma del reglament del Senat que va retardar la llei d’amnistia
Tres dels dotze membres de l’alt tribunal han anunciat un vot particular
El Ple del Tribunal Constitucional (TC) ha anul·lat aquest dimecres per majoria la reforma del Reglament del Senat aprovada el novembre de 2023, a instàncies del PP, amb la intenció de retardar la tramitació de la llei d’amnistia.
Fonts jurídiques han informat a Efe que la Cort de Garanties ha estimat el recurs d’inconstitucionalitat del PSOE contra la reforma, a partir d’una ponència de Juan Carlos Campo, exministre de Justícia amb el govern de Pedro Sánchez.
La sentència ha tirat endavant amb el vot a favor del bloc progressista més el vot a favor del magistrat César Tolosa. En canvi, han anunciat un vot particular els magistrats Enrique Arnaldo, Concepción Espejel i José María Macías.
Després de la reforma de l’article 133 del Reglament, el Senat podia decidir si una proposició de llei procedent del Congrés es tramitava o no pel procediment d’urgència –un termini de 20 dies– o de manera ordinària, en un màxim de dos mesos.
El Senat va admetre a tràmit la llei d’amnistia el 19 de març de 2024 i va decidir portar-la pel procediment ordinari. El 16 de maig va aprovar suspendre el conflicte d’atribucions que va plantejar al Congrés i, per tant, va desistir acudir al Tribunal Constitucional. La norma va ser aprovada pel Congrés el 30 de maig.
La sentència considera inconstitucional que el Senat modifiqués la normativa per a ampliar a dos mesos el termini per a tramitar proposicions de llei considerades urgents pel Congrés.
El tribunal recorda que l’article 90.3 de la Constitució redueix els dos mesos amb què compta el Senat per a vetar o esmenar les iniciatives aprovades pel Congrés a 20 dies quan el projecte sigui declarat urgent pel govern o el Congrés.
Sobre aquest tema, el tribunal entén que el terme projecte inclou tant els projectes de llei, d’origen governamental, com les proposicions de llei, d’origen parlamentari o popular, que era el cas de la llei d’amnistia.
Considera el tribunal que una interpretació estricta del terme projecte –això és, que inclogui només les iniciatives legislatives governamentals– comportaria la possibilitat d’excloure al Senat de la tramitació de les proposicions de llei, amb la incidència que tindria tal conclusió en la capacitat colegisladora d’aquesta Cambra.
Per això, subratlla que una norma que distingeix entre projectes i proposicions de llei, atribuint la facultat de decidir sobre la tramitació pel procediment d’urgència d’aquestes últimes tan sols a la Mesa del Senat seria contrària al precepte indicat.