Política

Pròxim ORIENT

Netanyahu destitueix el cap de l’agència d’intel·ligència d’Israel i amenaça amb ampliar les conquestes a Gaza

El president havia perdut fa setmanes la confiança en el cap del Shin Bet

El govern d’Israel ha destituït el cap de Shin Bet, l’agència d’intel·ligència interior, segons un comunicat difós avui per l’oficina del primer ministre, Benjamin Netanyahu, que ara fa una setmana va anunciar que havia perdut la confiança en Ronen Bar. Fonts governamentals apunten que Bar, que tenia mandat fins l’any vinent, deixarà el càrrec quan es nomeni un successor o el 10 d’abril a tot estirar.

Les relacions del cap l’agència de seguretat amb Netanyahu ja estaven deteriorades abans de l’atac sense precedents de Hamàs el 7 d’octubre de 2023, que va desencadenar la guerra a Gaza, però es van agreujar després que el 4 de març es publiqués un informe intern del Shin Bet sobre aquells fets. El document admetia el fracàs de l’agència per prevenir l’atac i també denunciava que una política de certa inactivitat havia permès a Hamàs fer una acumulació militar massiva.

El Shin Bet, que té amplis poders, també està investigant els col·laboradors més propers de Netanyahu per suposades violacions de la seguretat nacional, incloent-hi la filtració de documents confidencials als mitjans estrangers i la recepció de diners de Qatar, que també ha finançat la causa de Hamàs.

Arran de la destitució, diversos partits de l’oposició han demanat al Tribunal Suprem que freni la destitució de Ronen Bar, al·legant que pot estar derivada per un conflicte d’interessos, referint-se a la investigació oberta pel Shin Bet a membres del gabinet de Netanyahu pels suposats vincles amb Qatar.

Coincidint amb aquesta destitució, l’excap del Shin Bet entre 2011 i 2016, Yoram Cohen, ha concedit una entrevista a una televisió israeliana en la qual ha assegurat que durant el seu mandat Benjamín Netanyahu li va demanar fer “coses il·legítimes i legalment qüestionables”, una situació que Cohen creu que pot succeir també amb els seus successors.

Ordre de capturar més territoris

D’altra banda, el ministre de Defensa israelià, Israel Katz, ha ordenat avui a l’Exèrcit que s’apoderi de més territoris a Gaza, sense especificar a quins es referia. “He ordenat a l’Exèrcit que ocupi zones addicionals a Gaza mentre evacua la població, així com expandir les zones de seguretat al voltant de Gaza per protegir les comunitats israelianes i els soldats de les forces armades”, ha anunciat a primera hora.

Katz també ha amenaçat Hamàs amb l’annexió a Israel si la milícia palestina no allibera els ostatges que encara té presoners. “Com més mantingui Hamàs el rebuig a alliberar-los, més territori perdrà i serà annexat a Israel”, diu un comunicat difós pel ministeri.

Fins al moment, Israel ha ordenat l’evacuació dels barris orientals de la ciutat de Khan Yunis, al sud de Gaza, així com de la localitat veïna de Bani Suheila També s’ha ordenat l’evacuació de Beit Lahia, al nord, on les tropes han llançat una operació terrestre.

El ministre de Defensa ha assegurat que Israel utilitzarà tots els mètodes militars i civils per pressionar Hamàs a alliberar els 59 ostatges que segueixen a la Franja “incloent-hi evacuar la població de Gaza al sud i implementar el pla de transferència voluntària de Trump” per als residents del territori palestí.

Aquesta mesura ha estat criticada per nombroses organitzacions internacionals i la població àrab com un pla de neteja ètnica dels gazians.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.