Política

Cibercontraatac d’Obama

El president mobilitza els 13 milions de seguidors de la seva xarxa per imposar la reforma sanitària. Partidaris i contraris al canvi porten la lluita a internet

Ha esclatat la guerra. El debat sobre la reforma sanitària als Estats Units s’ha convertit les darreres setmanes en el camp de batalla de congressistes demòcrates i republicans, grups de pressió de tota mena, govern i la Casa Blanca. I a primera línia de foc hi ha el president, Barack Obama, que s’ha jugat bona part del seu crèdit polític a la carta sanitària.

Les cadenes de televisió, les emissores de ràdio, els diaris i, sobretot, el ciberespai dels Estats Units, van plens aquests dies d’anuncis a favor i en contra del projecte estrella d’Obama. Al YouTube se’n pot fer un tast i delectar-se amb vídeos com el d’un grup contrari a la reforma sanitària que compara els suposats estralls d’una eventual intervenció del govern en la sanitat amb els que farien els funcionaris si gestionessin un restaurant i el d’una entitat favorable al canvi que caracteritza les asseguradores privades com una colla de pirates sense escrúpols.

Els col·laboradors del president comencen a estar espantats: temen que passi com durant el mandat del president Bill Clinton, en què els espots televisius que advertien contra una suposada pujada d’impostos van quallar en l’opinió pública i van fer fracassar el pla. De moment, la reforma ja ha deixat tocada la popularitat del president, que ara té un nivell d’aprovació del 53,6%, segons la mitjana de Real Clear Politics, 6,4 punts menys que fa un mes i mig.

Però, tal com va demostrar en la llarguíssima campanya per a la nominació demòcrata a la Casa Blanca i en la batalla final per la presidència, Obama no és un home que es rendeixi fàcilment i ja ha organitzat el contraatac per imposar el seu pla. El president compta amb una arma molt poderosa: un exèrcit de tretze milions de seguidors capaços de mobilitzar-se pel seu líder, a qui ja van empènyer fa només uns mesos fins a les portes de la Casa Blanca.

Tots ells han rebut fa uns dies un correu electrònic firmat per Barack Obama en què el president en persona els convida a contribuir a convèncer els membres del Congrés de les bondats de la reforma sanitària.
“A l’agost, els membres del Congrés tornen a casa, on les mans que encaixen i les veus que senten no pertanyen als lobbistes, sinó a gent com tu”, explica el president als seus partidaris, als quals demana que es comprometin a participar en “almenys un” dels “milers d’actes” que Organizing for America, la plataforma política que dóna suport al president, organitza aquest mes. L’objectiu: “Assegurar-se que els teus membres del Congrés [els elegits a la circumscripció electoral del destinatari] saben que comptes amb ells perquè actuïn”. L’e-mail presidencial va acompanyat d’un vídeo en què el líder s’adreça als nord-americans comuns amb la retòrica florida que el va dur a la presidència per demanar-los que “treballin de valent” per “fer-se càrrec del nostre futur”, ara en mans dels “cínics de Washington”.

Els estrategs d’Obama ja van revolucionar el màrqueting polític amb l’ús que van fer de les noves tecnologies durant la campanya electoral. Ara el president aspira a capgirar la manera tradicional de fer política i convertir els ciutadans en el principal lobby del país gràcies a internet. La batalla tot just ha començat. 


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.