Política

Decisions ‘in extremis'

El govern sortint prorroga durant tot l'any vinent el conveni perquè Renfe continuï operant el servei de rodalies i formalitza el traspàs de regionals per a l'1 de gener

Nadal defensa la prudència dels darrers acords presos

Dos dies abans que es cons­ti­tu­eixi el nou Par­la­ment i unes dues set­ma­nes abans que ho faci el futur govern, l'exe­cu­tiu en fun­ci­ons va acor­dar ahir pror­ro­gar durant tot el 2011 el con­veni vigent amb Renfe perquè con­tinuï ope­rant el ser­vei de roda­lies, que al gener farà un any que va ser tras­pas­sat a la Gene­ra­li­tat.

La decisió, que haurà de ser assu­mida pel nou gabi­net d'Artur Mas, es va pren­dre en la que pro­ba­ble­ment serà la penúltima reunió del tri­par­tit, ja que no es tanca la porta a fer-ne una última la set­mana vinent. La pròrroga des­vet­lla, ni que sigui tem­po­ral­ment, una de les incògni­tes que pla­na­ven des de fa un any, quan l'Estat va trans­fe­rir les roda­lies, sobre la pos­si­bi­li­tat de can­viar l'ope­ra­dor un cop pas­ses­sin els 12 mesos en què Renfe es man­te­nia al cap­da­vant del ser­vei. El con­se­ller de Política Ter­ri­to­rial en fun­ci­ons, Joa­quim Nadal, es va mos­trar par­ti­dari que hi segueixi sent fins i tot més enllà del 2011. Seria “l'esce­nari desit­ja­ble, sem­pre que s'acordi amb Renfe un altre con­tracte pro­grama “amb noves con­di­ci­ons”. El govern sor­tint no ha con­sul­tat la decisió amb CiU perquè entén que “és un acord ordi­nari”.

La pròrroga perquè Renfe con­tinuï ope­rant el ser­vei de roda­lies és un dels con­ve­nis en matèria fer­roviària apro­vats ahir, que també inclo­uen la modi­fi­cació del que es va subs­criure quan es va assu­mir la trans­ferència per incloure-hi la de regi­o­nals, que es farà efec­tiva en dues set­ma­nes, l'1 de gener. El govern en fun­ci­ons també va acor­dar que el ser­vei de regi­o­nals es declari d'interès públic –per acce­dir a sub­ven­ci­ons, com roda­lies– i l'ampli­ació del pacte amb Adif i Foment per uti­lit­zar la infra­es­truc­tura fer­roviària. El càlcul és que hi haurà 763 trens regi­o­nals set­ma­nals cir­cu­lant de mit­jana, 256 tre­ba­lla­dors i 56 uni­tats de parc mòbil.

En con­trast amb CiU

Els acords pre­sos pel govern sor­tint en les dar­re­res set­ma­nes han aixe­cat alguns recels a CiU. Nadal els va defen­sar con­tra­po­sant-los als que la fede­ració va pren­dre quan va dei­xar la Gene­ra­li­tat el 2003, entre els quals hi havia, com recor­den els soci­a­lis­tes, la pròrroga fins al 2014 de les con­ces­si­ons sobre la ins­pecció tècnica de vehi­cles a dife­rents con­ces­sionàries o adju­di­ca­ci­ons d'obres, com les de l'L9 del metro. “Hi ha una diferència abis­mal a favor de la prudència i del rigor estricte en la presa de deci­si­ons”, va defen­sar el con­se­ller.

Mal­grat que se'ls espe­rava, CiU va rebre amb males­tar els acords. “Ens hauríem de dema­nar si un govern en fun­ci­ons ha de pren­dre deci­si­ons que con­di­ci­o­nin tant el futur”, va repli­car el dipu­tat electe de la fede­ració, Josep Rull.

Des de CiU ja s'han mos­trat rei­te­ra­da­ment en con­tra dels tras­pas­sos de roda­lies i regi­o­nals a la Gene­ra­li­tat perquè els con­si­de­ren “insu­fi­ci­ents”. El com­promís de la fede­ració és “rene­go­ciar-los” amb l'Estat. Amb la mirada no tant posada en l'ope­ra­dor, Renfe, com en el que encara con­ti­nua sent el ges­tor de la infra­es­truc­tura, Adif.

Ens hauríem de demanar si un govern en funcions ha de prendre decisions que condicionin tant
Josep Rull
diputat electe de ciu
Hi ha una diferència abismal a favor de la prudència i del rigor estricte en la presa de decisions d'aquest govern
És en estricta continuïtat dels ja subscrits i és un acord que podem considerar ordinari
Joaquim Nadal
conseller de ptop en funcions


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.