Política

Els missatges

Implícit o explícit

Els partits prescindeixen de demanar el vot explícitament per poder optimitzar el seus eslògans electorals

La majoria dels candidats opten per missatges en positiu i defugen la crítica als adversaris

La CUP de Vilafranca busca el contacte directe amb el votant potencial i s'hi identifica

Votem amb el cap o amb el cor? Valorem els missatges que ens arriben a l'ànima? On és l'ànima? Al cervell, potser? Aquestes són algunes de les preguntes que es fan centenars de vegades cada any els encarregats de gestar i crear la imatge de les campanyes electorals. El cert és que els eslògans evolucionen juntament amb la població. Ara els candidats ja no ens demanen el vot. De fet, no ens demanen res, sinó que ens ofereixen coses. Han arribat a la conclusió que els votants no deixen de ser uns clients que trien el que més els agrada i que no tenen cap compromís amb ningú. En els eslògans d'aquesta campanya hi trobem missatges tendres, com el de l'alcalde de Sitges o el d'ERC de Vilafranca –aquest últim, més amb la imatge que amb les paraules–; missatges críptics, com el que acompanya l'alcalde de Vilanova i la Geltrú, Joan Ignasi Elena, amb un 11, que convida a buscar l'11è regidor, i directes com l'alcalde de Vilafranca: “El teu alcalde”. A Vilanova, CiU confia que les enquestes d'intenció de vot no s'equivocaran i proclama que “és l'hora de canviar”; els socialistes es resisteixen i apel·len a la feina feta dient que “el canvi continua”. Qui també ha optat per tenir un lema propi a la ciutat són els membres de la CUP, que des que va iniciar-se la precampanya juguen amb figures de l'escacs que donen sentit a un lema que convida a la implicació en la política: “Mou fitxa”. A Vilafranca, la CUP ha buscat un missatge global que identifica el partit amb els ciutadans. Darrere de l'eslògan, “en el fons... jo em voto”, hi ha una fórmula per donar a entendre que la CUP és el partit que representa el que pensen els ciutadans. El PSC ha optat per un missatge positiu: “Vilafranca guanya”. ICV-EUiA va posar èmfasi a explicar que el 20% dels cartells que es penjaran per tota la ciutat són reciclats d'altres comicis electorals. El que no és reciclat però de ben segur que ho serà per la grandària que té és el que la CUP va penjar divendres a la matinada a la façana del número 2 de la plaça de la Vila de Vilafranca, un cartell que ocupa tota la balconada on hi ha una coneguda òptica, i que resumeix el contingut de la campanya: “Vilafranca és de la CUP”. ERC de Vilafranca opta per dos cartells i un mateix missatge: “En bones mans”.

Transmetre al votant la màxima seguretat i garantia és el punt de partida de partits com CiU a Sitges, amb el lema “Recuperem la confiança”. El PSC té com a eslògan “Sempre Sitges”, i volen guanyar-se el cor dels sitgetans repartint pins amb el lema “Enamorat de Sitges”. “Avancem junts, per Sitges” és la frase emprada per Sitges Grup Independent a la campanya, i “Desperta Sitges!”, la de Solidaritat. La CUP vol ser “l'alternativa necessària”. Per al PP, l'important és la proximitat: “Més a prop teu”. I per a Nou Horitzó, el seny: “El sentit comú”. ERC, en canvi, aposta per la identitat, amb un “Som i fem Sitges”.

“Junts fem poble. Amb el cor, amb el cap” és l'eslògan escollit pel PSC de Sant Pere de Ribes; UM9, que les darreres setmanes assegurava que “Sant Pere de Ribes canviarà”, parla ara d'“Idees per canviar. Raons per avançar”. I CiU-Via parteix del compromís: “Ho farem bé”. Aquest és l'objectiu final de tots: fer-ho prou bé per guanyar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.