Política

Quan l'estadística falla

El risc de morir en un accident de tren a l'Estat espanyol era molt inferior a la mitjana europea

La Comissió considerava Espanya bona alumna en seguretat però seguirà de prop la investigació per si ha de prendre mesures

El sinistre de Santiago de Compostel·la és un revés a la icona de la modernització espanyola

Brussel·les sosté amb dadesque el transport ferroviari continua sent la manera més segura de viatjar

La tragèdia de Santiago és un cop molt dur a la icona de la modernització d'Espanya. Tret de la Xina, ningú al món no la guanya en quilòmetres d'alta velocitat ferroviària (tot i que sigui passant sempre pel kilómetro cero, marginant la mitjana distància i les rodalies i acabant pràcticament arruïnada). I alhora és un revés a les estadístiques, que també situen l'Estat al capdavant de la seguretat dels trens europeus. El risc de morir en un accident ferroviari a Espanya és molt inferior al de la resta de la Unió Europea: 0,16 morts per cada milió de quilòmetres recorreguts, la meitat que els 0,31 de mitjana comunitària.

És un juliol negre per als trens europeus: els (de moment) 78 passatgers morts de l'Alvia a Galícia s'afegeixen als sis que van perdre la vida en el descarrilament d'un Intercités francès a Brétigny-sur-Orge, al sud de París, fa dues setmanes, per una peça defectuosa en un canvi d'agulles. Des de Brussel·les s'afanyen a recordar que “les dades demostren que el transport ferroviari continua sent la manera més segura de viatjar”, defensa Joe Hennon, portaveu de la Comissió Europea. Tot i això, l'eurocomissari de Transports, Siim Kallas, estarà “molt atent a les investigacions que facin les autoritats espanyoles” i no descarta “prendre mesures d'abast europeu” per evitar una nova catàstrofe com la del Madrid-Ferrol.

Només l'avió és més segur que el tren. El risc de perdre la vida en un vol és de 0,101 morts per cada mil milions de quilòmetres recorreguts, mentre que en el transport ferroviari és de 0,156, defensa l'Agència Ferroviària Europea en el seu darrer informe, del passat 15 de maig. Desplaçar-se en tren és gairebé el triple de segur que fer-ho en autobús o autocar i la probabilitat de morir és fins a 28 vegades i mitja superior quan es viatja en cotxe. El transport més perillós, i amb molta diferència, és la moto, amb 52 morts per cada mil milions de quilòmetres.

Brussel·les critica Espanya pel seu model radial d'infraestructures ferroviàries, pels TGV sense passatgers, les traves al corredor mediterrani i el monopoli de Renfe. Però la considera una bona alumna pel que fa a seguretat i baixa sinistralitat: l'Estat ocupa la desena posició en el rànquing de menor mortalitat en accidents de tren, fins i tot davant de Suècia, Finlàndia i Àustria. És el soci de la UE amb menys proporció de passos a nivell. I està instal·lant a bon ritme el nou sistema de seguretat europeu ERTMS (sistema europeu de gestió del trànsit ferroviari), que controla la velocitat d'un tren i pot activar automàticament el fre d'emergència.

“No és anormal”

En el tram de quatre quilòmetres abans de Santiago on es va accidentar l'Alvia encara no està disponible, però la Comissió Europea troba que “no és anormal” perquè cada estat membre segueix el seu calendari. Brussel·les cofinança la instal·lació amb 500 milions d'euros, perquè “l'ERMTS permet un control eficaç i ha d'ajudar a evitar molts accidents”, segons Kallas. 13.398 dels 25.000 quilòmetres de via que hi ha a l'Estat encara funcionen amb el sistema antic, l'ASFA (anunci de senyals i frenada automàtica).

Feia tretze anys que Europa no patia un accident ferroviari pitjor, des que l'any 2000 als Alps austríacs 155 esquiadors van morir en incendiar-se un funicular enmig d'un túnel. Dos anys abans, el 1998, 101 viatgers van perdre la vida a Alemanya en el descarrilament d'un tren de Munic a Hamburg. L'any 2006 va ser especialment mortífer, perquè van coincidir les 41 víctimes mortals del metro de València, les 46 del descarrilament d'un tren a Podgorica, i encara les 23 per l'accident del tren de levitació magnètica Transrapid a Alemanya. L'any passat, 16 persones van morir a Polònia, prop de Szczekociny, en el xoc frontal de dos trens. I el 2010, en plena nevada, 18 passatgers van perdre la vida en una altra col·lisió a Bèlgica, al sud-oest de Brussel·les.

13
anys
fa que Europa no patia un accident pitjor, l'incendi d'un tren funicular a Àustria amb 155 morts.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.