LLEIDA
“Els ajuntaments petits són els que més s'ajusten al pressupost”
El president de la Diputació de Lleida acusa el govern espanyol de voler utilitzar els ens provincials per al control i vigilància dels territoris “com es feia al segle XIX”
La nova llei és un atemptat contra l'autonomia municipal
El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, es va mostrar durant el debat molt crític amb la llei estatal de racionalització i sostenibilitat de l'administració local (LRSAL) impulsada pel govern de Mariano Rajoy, i la va qualificar de “cop d'estat a la majoria municipal”. Com a representant d'un territori que s'estructura en petites poblacions de pocs habitants (el 70% dels municipis tenen menys de mil habitants, i cap excepte la capital, Lleida, supera els 20.000 habitants), Reñé va defensar el paper dels ajuntaments petits a l'hora de complir la racionalitzat i la sostenibilitat administratives, just al contrari del que pretén la nova llei espanyola, que és “recentralitzar l'Estat amb l'excusa dels problemes econòmics i voler tutelar unes administracions que no són en absolut el problema”. El president de la Diuptació de Lleida va citar un estudi de la Universitat de Lleida encarregat per la seva institució i que es va fer públic l'octubre del 2012 segons el qual els municipis petits són els que registren unes millors dades econòmiques i tenen una major viabilitat financera.
Reñé, com ja va dir des del primer moment que es va conèixer el contingut de la LRSAL, va rebutjar que les diputacions hagin de fer el paper que els vol encarregar la llei espanyola, assumint directament les competències dels municipis petits o dels que tinguin problemes financers, sinó “posar-se al servei dels municipis i els seus ciutadans i ajudar els ajuntaments a fer allò que els seus equips de govern demanin”.
Durant el bloc del debat dedicat a discutir les polítiques de promoció i turisme, el president de la Diputació lleidatana va reconèixer que les comarques de Ponent i del Pirineu són un cas a part respecte a la resta de país, cosa que ha obligat aquest territori a buscar unes estratègies diferents, a través d'Ara Lleida, una marca que aquest 2014 compleix vint-i-cinc anys, amb una força basada en la neu pirinenca a l'hivern i el turisme actiu i de natura durant l'estiu, lluny de l'oferta de sol i platja dels territoris amb litoral. Aquest canvi s'està traduint ara en apostes com per exemple la recerca del turisme israelià, que se sent atret pel patrimoni cultural i muntanyenc, que ha tingut recentment dos episodis: la posada en marxa d'un nou vol setmanal entre Tel-Aviv i Alguaire, i els itineraris excursionistes que recreen les rutes d'evasió dels jueus a través del Pirineu durant la Segona Guerra Mundial.