Política

política catalana

pressupostos

La reducció del cost del deute dóna un nou oxigen

El govern pagarà 850 milions menys per interessos que el 2015

La liquidació de la bestreta del 2014 amb l'Estat i la millora de l'entorn econòmic també impulsen els recursos disponibles

La clau del pres­su­post no està tan sols en el que entra de més, sinó també en el que surt de menys. O en d'altres parau­les: el que per­met al vice­pre­si­dent i con­se­ller d'Eco­no­mia, Oriol Jun­que­ras, inflar el pit par­lant dels comp­tes amb més accent social és bàsica­ment que el govern s'haurà de gas­tar con­si­de­ra­ble­ment menys a pagar els interes­sos del deute l'any que ve.

Aquesta des­pesa es redu­eix en 850,1 mili­ons d'euros (un 49,6%) fins als 863,1 mili­ons. Una xifra que de fet encara podria millo­rar, ja que s'hi podrien afe­gir 150 mili­ons d'estalvi extra si el Par­tit Popu­lar acon­se­gueix for­mar govern després del 26-J i si té a bé com­plir la seva pro­mesa de tor­nar a dei­xar a zero l'interès pels diners que presta amb el FLA (Fons de Liqui­di­tat Autonòmica) a les Comu­ni­tats Autònomes.

Però com que això és molt supo­sar, l'exe­cu­tiu ha pre­fe­rit no intro­duir aquests diners de més als comp­tes que ha por­tat al Par­la­ment reforçant el mis­satge que el pres­su­post no té ni un cèntim que depen­gui de la nego­ci­ació amb Madrid.

Més capa­ci­tat per gas­tar

La impor­tant reducció dels interes­sos a pagar per­met, va expli­car ahir el con­se­ller, que “si bé en el seu con­junt el pres­su­post creix de manera mode­rada (1,5%) la dis­po­ni­bi­li­tat de recur­sos creix en un 5,3%”. Tot i això el volum del deute con­ti­nua crei­xent, si bé ho fa a un ritme molt més baix al dels anys ante­ri­ors. Con­cre­ta­ment la pre­visió del govern és que s'incre­menti en un 6% enguany, la mei­tat que el 2015 i molt per sota del salt del 39% de fa sis anys: “L'incre­ment de l'endeu­ta­ment en ter­mes de PIB se situa per pri­mer cop en nivells ante­ri­ors a la crisi”, va des­ta­car ahir Jun­que­ras. Així el pro­jecte de pres­su­post situa el deute per al 2016 en 76.610 mili­ons d'euros, (el 36% del PIB). D'aquests prop d'un 60% és deute amb l'Estat a través del FLA.

Més enllà d'aquesta reducció sig­ni­fi­ca­tiva de la fac­tura del deute, la Gene­ra­li­tat comp­ta­bi­litza un aug­ment dels recur­sos dis­po­ni­bles per la liqui­dació de la bes­treta amb l'Estat cor­res­po­nent a l'exer­cici del 2014. En total, 1.407 mili­ons d'euros de més que entren, va lamen­tar ahir Jun­que­ras, “amb dos anys de retard”, als quals cal afe­gir-n'hi 724 més de les bes­tre­tes que arri­ben enguany.

El pes d'aquests capítols serà supe­rior pre­vi­si­ble­ment a la capa­ci­tat que tin­gui la Gene­ra­li­tat per gene­rar més recur­sos tot i el millor esce­nari macro­e­conòmic que es dibuixa en el pro­jecte de pres­su­post. L'exe­cu­tiu tre­ba­lla amb una pre­visió d'incre­ment del PIB del 2,9% per a aquest any i d'un 2,7% per al 2017, per sota del 3,4% del 2015 però encara sen­si­ble­ment per sobre de la mit­jana espa­nyola i de la majo­ria de les eco­no­mies de l'entorn euro­peu. Una for­ta­lesa que se sus­tenta sobre­tot en l'incre­ment de la demanda interna i en el bon com­por­ta­ment de les expor­ta­ci­ons, que per a aquest 2016 es pre­veu que con­tinuïn pujant un 4,5% i un 4,9% per al 2017.

A més el govern con­fia que la millora de l'entorn econòmic tin­gui el seu impacte en l'ocu­pació. Les xifres que va indi­car ahir el con­se­ller d'Eco­no­mia recu­llen la pre­visió d'aca­bar l'any que ve amb una taxa d'atur del 15% con­tra el 18% actual.

A pesar de la recu­pe­ració de l'acti­vi­tat econòmica, Jun­que­ras es va lamen­tar ahir que “aquesta millora no es tras­llada en ritme i volum a l'aug­ment dels ingres­sos de la Gene­ra­li­tat”. Això és així per l'efecte d'un model de finançament superat i per­ju­di­cial per a Cata­lu­nya pel que aporta i el que rep però també per les tra­ves que l'Estat ha anat posant a Cata­lu­nya en els seus intents per incre­men­tar els ingres­sos per la via fis­cal. El govern xifra en 886 mili­ons d'euros l'impacte del fre del Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal sobre ini­ci­a­ti­ves com ara l'impost sobre dipòsits en enti­tats de crèdit i el nou impost sobre la pro­ducció d'ener­gia nuclear.

En tot cas el pro­jecte de llei de mesu­res fis­cals, admi­nis­tra­ti­ves i finan­ce­res, més cone­guda com a llei d'acom­pa­nya­ment, inclou entre altres acci­ons la cre­ació de tres noves taxes de caràcter medi­am­bi­en­tal i la recu­pe­ració del gra­va­men de pro­tecció civil per a les cen­trals nucle­ars –per com­pen­sar el nou impost fre­nat al Cons­ti­tu­ci­o­nal–, i que sumat al con­junt de mesu­res del pro­jecte de llei d'acom­pa­nya­ment pre­veu apor­tar 23,9 mili­ons d'euros.

LA XIFRA

5,3
per cent més de recursos
tot i un augment general del pressupost de l'1,5% gràcies a la reducció del cost del deute.

Inversió sense artificis

Caldria retrocedir fins als comptes del 2003 per veure una xifra d'inversió ajustada a les possibilitats dels comptes públics, és a dir, sense recórrer a finançament diferit, com la que es va presentar ahir en el projecte de pressupost per al 2016.

El projecte de pressupost per 2016 recull una xifra d'inversió molt moderada, 1.401,1 milions d'euros, pràcticament en línia amb la inversió dels anteriors pressupostos i molt per sota d'aquells 5.000 i 6.000 milions d'euros de fa uns anys –fins i tot ja amb la crisi iniciada. Junqueras va refermar ahir que deixar de banda els models de pagament diferit “és fonamental per tal d'anar reduint els condicionaments futurs”. El conseller d'Economia va destacar ahir que la inversió amb finançament estructurat “s'ha acabat”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia