Política

Onada de protesta per una nova discriminació als musulmans a l’Índia

La nova llei de ciutadania regularitza tots els immigrants, excepte els musulmans

Els xocs amb la policia fereixen centenars de manifestants

Una modi­fi­cació de la llei que con­ce­deix la ciu­ta­da­nia a qual­se­vol immi­grant sense papers pro­ce­dent de l’Afga­nis­tan, el Pakis­tan i Ban­gla­desh, però que n’exclou els musul­mans, ha fet escla­tar la pro­testa a diver­ses uni­ver­si­tats de l’Índia. La mesura pro­mo­guda pel govern del supre­ma­cista hindú Naren­dra Modi, i apro­vada al Par­la­ment la set­mana pas­sada, pretén regu­la­rit­zar els immi­grants de les reli­gi­ons hindú, budista, jaina, parsi i cris­ti­ana que van arri­bar a l’Índia abans del 31 de desem­bre del 2014, però deixa al marge els musul­mans. Modi ja ha emprès altres mesu­res con­tra els musul­mans, la segona religió pro­fes­sada al país. Entre altres, posar fi a 70 anys d’auto­no­mia admi­nis­tra­tiva al Caix­mir, la regió amb més musul­mans. Les orga­nit­za­ci­ons huma­nitàries i el mateix Alt Comis­si­o­nat de les Naci­ons Uni­des pels Drets Humans qua­li­fi­quen la llei de ciu­ta­da­nia de “fona­men­tal­ment dis­cri­mi­natòria”.

Cens iden­ti­fi­ca­tiu arreu

Les ONG denun­cien que l’esmena s’emmarca en un con­text més ampli en què el govern indi ha dit que farà un cens a tot el país per iden­ti­fi­car els immi­grants irre­gu­lars, que posarà en espe­cial risc els musul­mans.

Els estu­di­ants del cam­pus de la Uni­ver­si­tat Jamia Millia Isla­mia de Nova Delhi han estat els més actius con­tra la nova llei. Diu­menge, es van viure esce­nes de violència poli­cial, quan la poli­cia va entrar al cam­pus en fer-se de nit, amb cops i gasos lacrimògens. Les auto­ri­tats uni­ver­sitàries han con­dem­nat l’acció poli­cial, asse­gu­rant que van entrar-hi sense permís i que hi van cau­sar danys mate­ri­als. “La poli­cia ha cau­sat 200 ferits”, ha asse­gu­rat la vice­rec­tora.

La violència de l’actu­ació poli­cial a la Jaima Millia ha encès encara més les pro­tes­tes, que es van esten­dre ahir a diver­ses uni­ver­si­tats i ciu­tats del país, com ara Bom­bai. La cap del govern de l’estat de Ben­gala, Mamata Baner­jee, ha orga­nit­zat una marxa de milers de per­so­nes con­tra la llei. L’opo­sició a Modi cri­tica la nova legis­lació, que con­si­dera contrària als fona­ments laics del país. “Hem vist la bru­ta­li­tat amb la qual la poli­cia ha trac­tat els estu­di­ants... És inac­cep­ta­ble en una democràcia”, afirma el secre­tari gene­ral del Par­tit Comu­nista. “No podem vin­cu­lar ciu­ta­da­nia i religió”, asse­gura un por­ta­veu de l’històric Par­tit del Congrés. L’opo­sició par­ti­dista se sumarà demà a les pro­tes­tes. Algu­nes fonts asse­nya­len que les pro­tes­tes ja han cau­sat sis morts. El pri­mer minis­tre Modi reco­neix que la tensió és “inqui­e­tant”, però manté la defensa d’una llei que “il·lus­tra la cen­tenària cul­tura de l’Índia d’accep­tació, har­mo­nia, com­passió i ger­ma­nor”, i fa una crida a la calma.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia