Política

Xina

La guerra comercial amb els EUA

El panda treu les urpes

El govern xinès i les xarxes socials ataquen marques estrangeres pel rebuig a usar cotó de la regió de Xinjiang

Responen així a les sancions internacionals per la persecució dels uigurs

Cantants i actors trenquen els acords de patrocini amb empreses occidentals

La Xina va redo­blar ahir la res­posta a les san­ci­ons impo­sa­des pels Estats Units, la Unió Euro­pea i altres països occi­den­tals ata­cant diver­ses mar­ques de roba i calçat com H&M o Nike, les quals van expres­sar la seva pre­o­cu­pació per les infor­ma­ci­ons sobre tre­balls forçats a la regió de Xin­ji­ang, de mino­ria uigur. La branca juve­nil del gover­nant Par­tit Comu­nista Xinès (PCX) va difon­dre a les xar­xes soci­als un comu­ni­cat de H&M del mes de març de l’any pas­sat en què l’empresa tèxtil sueca anun­ci­ava que dei­xa­ria de com­prar cotó cul­ti­vat en aquesta regió xinesa. La nord-ame­ri­cana Nike també va esde­ve­nir tema del moment (tren­ding topic) al Twit­ter xinès Weibo en què l’empresa reco­nei­xia estar pre­o­cu­pada per la situ­ació a la zona de Xin­ji­ang, si bé no es va acla­rir l’ori­gen ni la data d’aques­tes decla­ra­ci­ons.

Aquest dijous, el Glo­bal Times –un dels mit­jans sota l’òrbita del Par­tit Comu­nista Xinès– va reco­llir tota la indig­nació ciu­ta­dana de les xar­xes soci­als del país i va inves­ti­gar qui­nes com­pa­nyies havien par­lat públi­ca­ment sobre el cotó de la regió uigur. El diari va asse­nya­lar H&M, Bur­berry, Adi­das, Nike i New Balance com les com­pa­nyies que havien fet “dures decla­ra­ci­ons” sobre la situ­ació dels tre­ba­lla­dors uigurs en els dar­rers dos anys. Al llarg del dia d’ahir, diver­ses per­so­na­li­tats xine­ses van anun­ciar el seu tren­ca­ment amb aques­tes mar­ques: l’actriu i can­tant xinesa Vic­to­ria Song, que havia tre­ba­llat amb H&M per llançar una col·lecció, va fer públic que havia fina­lit­zat tota coo­pe­ració amb la cadena. El també can­tant i actor Wang Yibo també va anun­ciar que tren­ca­ria els seus acords de patro­cini amb H&M i Nike.

A Pequín, el con­se­ller d’estat i minis­tre de Segu­re­tat Pública, Zhao Kezhi, va asse­gu­rar que la Xina no per­metrà els intents de debi­li­tar el país a través del ter­ro­risme i de l’assumpte de Xin­ji­ang. En decla­ra­ci­ons durant un des­plaçament a Xin­ji­ang, Zhao va uti­lit­zar repe­ti­da­ment el terme “lluita con­tra el ter­ro­risme” per des­criure la política del govern a la regió. El con­se­ller i minis­tre va dema­nar una vigilància con­ti­nu­ada con­tra el ter­ro­risme per asse­gu­rar l’esta­bi­li­tat de la regió, posant l’accent en la consciència per­sis­tent dels ris­cos i des­a­fi­a­ments, segons l’agència ofi­cial Xin­hua.

D’altra banda, el minis­tre d’Afers Exte­ri­ors xinès, Wang Li, va agrair a la corona sau­dita el seu suport en temes com Xin­ji­ang, Hong Kong i Taiwan, en una tro­bada amb el príncep Moha­med bin Sal­man. Wang, que va ini­ciar a la Riad una gira diplomàtica al Pròxim Ori­ent, va acor­dar amb el príncep d’Aràbia Sau­dita opo­sar-se a qual­se­vol ingerència en els assump­tes interns d’altres estats i defen­sar els interes­sos dels països en vies de desen­vo­lu­pa­ment, segons va infor­mar la cadena de tele­visió ofi­cial xinesa en llen­gua anglesa CGTN.

Mol­tes empre­ses han reco­ne­gut que fun­ci­o­na­ris gover­na­men­tals xine­sos acos­tu­men a pres­si­o­nar mar­ques estran­ge­res de moda, automòbils i ser­veis, entre d’altres sec­tors, per tal que aques­tes aca­tin les posi­ci­ons ofi­ci­als sobre temes sen­si­bles per al PCX i el govern. Mol­tes empre­ses aca­ben cedint per tal de man­te­nir l’accés al gegantí mer­cat xinès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia