Política

guerra a europa

Ucraïna assesta un dur revés a l’aviació russa en abatre un avió de reconeixement A-50

L’aparell permetia controlar 150 aparells en vol a més de 600 quilòmetres de distància

El cap de l’Exèrcit ucraïnès, Valeri Zaluzhni, ha con­fir­mat aquest dilluns l’ender­ro­ca­ment per part de la Força Aèria ucraïnesa d’un avió de reco­nei­xe­ment A-50 rus, en el que seria un dels majors reves­sos soferts per l’avi­ació russa des del començament de la con­tesa. L’apa­rell és l’equi­va­lent dels AWACS nord-ame­ri­cans.

“Sol­dats de la Força Aèria de les For­ces Arma­des d’Ucraïna van des­truir un avió A-50 ene­mic de detecció per radar de llarg abast, i un lloc aeri de con­trol Il-22 de l’ene­mic”, va escriure Zaluzhni en les seves xar­xes soci­als, al cos­tat d’un vídeo en el qual es veu a dos avi­ons des­a­parèixer del radar sobre la mar d’Azov.

Canals de Tele­gram rus­sos i ucraïnesos i algu­nes fonts de l’Exèrcit ucraïnès havien infor­mat prèvia­ment de l’ender­ro­ca­ment de les dues aero­naus. Zaluzhni no va ofe­rir infor­mació sobre l’arma­ment emprat per Ucraïna per a aba­tre tots dos apa­rells.

El por­ta­veu del Krem­lin, Dmi­tri Peskov, ha dit avui que no hi ha prou infor­mació sobre aquest tema i ha reco­ma­nat a la premsa que es diri­geixi al minis­teri de Defensa.

Rússia compta des del prin­cipi de la guerra amb una clara supe­ri­o­ri­tat aèria, la qual cosa li per­met col­pe­jar tota la geo­gra­fia naci­o­nal ucraïnesa. Mal­grat la supe­ri­o­ri­tat aèria russa, segons l’Estat Major ucraïnès Kíiv ha aba­tut o des­truït des de febrer de 2022 un total de 329 avi­ons de guerra –majo­ritària­ment de com­bat– i 324 helicòpters.

A prin­ci­pis de 2023 el pre­si­dent bie­lorús, Ale­xandr Lukas­henko, va reconèixer que un A-50 havia resul­tat danyat durant un atac amb drons con­tra la base de Mac­hu­lishchi, prop de Minsk.

Els A-50 Beriev, que són un assidu de les des­fi­la­des mili­tars en la Plaça Ver­me­lla, són avi­ons d’alerta pri­me­renca i con­trol de fabri­cació soviètica. Equi­pats amb un radar, els A-50 poden seguir simultània­ment 150 objec­tius en un radi de 230 quilòmetres, però són capaços de detec­tar avi­ons ene­mics a més de 600 quilòmetres de distància.

Segons fonts inde­pen­dents, l’URSS va cons­truir 40 d’aquests avi­ons, però part d’ells van ser venuts, per la qual cosa només 9 segui­rien en ser­vei a Rússia.

Per la seva banda, l’Il-22 és un bom­bar­der qua­dri­mo­tor que va ser recon­ver­tit durant la Unió Soviètica per a ser­vir com a lloc de coman­da­ment aeri.

L’exèrcit ucraïnès ha acon­se­guit aba­tre avi­ons ene­mics amb la seva arti­lle­ria i en com­bats aeris, però també en el marc de sona­des ope­ra­ci­ons de sabo­tatge con­tra aeròdroms en ter­ri­tori rus, inclòs l’anne­xi­o­nada península ucraïnesa de Cri­mea.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.