Política

POLÍTICA

El sufragi no és universal

Aproximadament un 16% dels ciutadans majors d’edat no poden votar perquè són estrangers

Que hi hagi més d’un milió de persones sense representació és un evident dèficit democràtic

Que els migrants no tinguin dret de vot fa que els discursos de la ultradreta no tinguin cost electoral

La població estran­gera resi­dent a Cata­lu­nya era, el gener del 2023, d’1.361.981 per­so­nes, segons dades de l’Ins­ti­tut d’Estadística de Cata­lu­nya basa­des en el cens anual que rea­litza l’Estat espa­nyol a par­tir d’infor­mació exclu­si­va­ment admi­nis­tra­tiva (padró, dades tri­butàries, dades del Regis­tre Cen­tral d’Estran­gers...). La xifra repre­sen­tava, en aquell moment, el 17,24% de la població total cata­lana (7.901.963 per­so­nes, tot i que es cal­cula que el novem­bre del 2023 els cata­lans ja vam superar els vuit mili­ons). Les dades estadísti­ques des­gra­nen la població estran­gera per edats agru­pada en lus­tres, per tant només podem saber els que tenen de 20 anys en amunt, que són prop d’1.110.000. A les elec­ci­ons d’avui, 12 de maig, estan con­vo­cats a les urnes 5.754.840 elec­tors i elec­to­res. Per tant, és evi­dent que una part molt impor­tant dels ciu­ta­dans que viuen a Cata­lu­nya –un 16% dels que tenen edat de votar– no ho podran fer perquè no tenen la naci­o­na­li­tat espa­nyola.

El Mar­roc i, a força més distància, Roma­nia, Itàlia, Colòmbia i la Xina, són els pri­mers cinc països d’ori­gen dels ciu­ta­dans estran­gers a Cata­lu­nya. En alguns casos, com Itàlia (pel fet de ser de la Unió Europa) o Colòmbia (per un con­veni de reci­pro­ci­tat) aques­tes per­so­nes poden votar a les elec­ci­ons muni­ci­pals. Però en cap cas ho poden fer en les autonòmiques o les esta­tals.

“Que els migrants no puguin votar és una qüestió de volun­tat política. La Cons­ti­tució del 1978 pre­veu un esce­nari com­ple­ta­ment dife­rent de l’actual en el tema de la immi­gració. L’arti­cle 13.2 diu que només tenen dret a vot els espa­nyols. La resta que­den fora. És una mos­tra de racisme ins­ti­tu­ci­o­nal, es priva una per­sona de par­ti­ci­par en la vida política per la seva naci­o­na­li­tat”, indica Mari­ana Isla, direc­tora d’AMIC-UGT. Aquesta situ­ació, asse­gura, debi­lita el sis­tema democràtic, “perquè tenim un alt per­cen­tatge de per­so­nes que no poden esco­llir els seus repre­sen­tants i per tant no es veuen repre­sen­ta­des”.

D’altra banda, pro­hi­bir el dret de vot deixa oberta la porta a fer ser­vir el feno­men de la immi­gració en un dis­curs uti­li­tari per part dels par­tits xenòfobs de la dreta, perquè les per­so­nes estran­ge­res no es poden defen­sar. “No veiem volun­tat política. En algun moment el PSOE va plan­te­jar la idea de par­lar-ne, però de moment no ha anat més enllà, no es veu cap pos­si­bi­li­tat en un futur pro­per de can­viar les coses”, afe­geix Isla. També recorda que aquesta vul­ne­ració de drets pot com­por­tar situ­a­ci­ons tan estra­nyes com que en les elec­ci­ons muni­ci­pals sortís esco­llit un alcalde o alcal­dessa que després no pogués esco­llir els repre­sen­tants ni al Par­la­ment català ni a les corts espa­nyo­les.

Burocràcia

AMIC-UGT fa cam­pa­nyes adreçades a les per­so­nes migra­des, que sovint no saben que el dret de vot el podrien exer­cir en les muni­ci­pals. “Tot el procés és molt com­pli­cat, no fun­ci­ona només ense­nyant la tar­geta de residència: has de demos­trar que fa cinc anys que vius al país (tres en el cas dels comu­ni­ta­ris), has d’anar a la poli­cia a dema­nar un cer­ti­fi­cat de residència que demos­tri que no hi ha buits i que en aquests anys no has cai­gut en la irre­gu­la­ri­tat, i després s’ha de dema­nar expres­sa­ment la ins­cripció al cens elec­to­ral, cada vegada, cada qua­tre anys. I a més els ter­mi­nis per fer tot això són jus­tos, entre un i dos mesos”, lamenta Isla.

“Al final –afe­geix– estem par­lant de ciu­ta­da­nia, de a qui con­si­de­rem ciu­ta­dans. L’arti­cle 23.1 de la Cons­ti­tució també diu que els ciu­ta­dans tenen dret a par­ti­ci­par en els afers públics, per tant si tenim un nom­bre de per­so­nes que no poden par­ti­ci­par d’aquests drets ja no els podem con­si­de­rar ciu­ta­dans.”

Un exem­ple en pri­mera per­sona d’aquesta dis­cri­mi­nació és el del sociòleg colombià Luis Almo­na­cid, de 34 anys, que fa dos anys i mig que viu a Cata­lu­nya després d’haver pas­sat per Gra­nada, on va fer dos màsters rela­ci­o­nats amb drets humans i par­ti­ci­pació política. Amb la pandèmia va per­dre el permís que tenia de residència i va haver de tor­nar al seu país. En aquesta segona estada encara no ha acu­mu­lat prou temps per poder dema­nar la naci­o­na­li­tat i per això no pot votar, tot i el seu interès a fer-ho.

Almo­na­cid remarca que el fent que els migrants no puguin votar suposa una crisi de repre­sen­ta­ti­vi­tat. “Quan no pots votar algú que et repre­senti, perds interès, per això és impor­tant recor­dar que la par­ti­ci­pació política es pot fer també al marge del vot.” Almo­na­cid és mem­bre l’Aso­colgi (Asso­ci­ació Soci­o­cul­tu­ral de Colom­bi­ans per a la Inte­gració a Girona), on pre­ci­sa­ment coor­dina el pro­jecte d’incidència política. “Apos­tem per apro­par càrrecs polítics, com regi­dors, a la nos­tra asso­ci­ació, no perquè facin cam­pa­nya, sinó perquè cone­guin la nos­tra situ­ació”, asse­gura.

Més enllà del vot

“Es pot fer incidència –afe­geix–pre­sen­tant moci­ons o peti­ci­ons; el més impor­tant és man­te­nir viva la moti­vació. Hem de ser cre­a­tius per fer-ho. Par­tim de la base que tot és polític, la nos­tra vida quo­ti­di­ana, el llen­guatge... I ho hem de visi­bi­lit­zar sense espe­rar la pre­missa d’una per­sona, un vot.” El motiu és que, segons Almo­na­cid, aquesta pre­missa pot fer pen­sar que un únic vot no és impor­tant.

“Ens hem d’acti­var política­ment perquè això no passi, per no arri­bar a aquest des­gast i a aquesta des­mo­ti­vació”, insis­teix. Per això la seva asso­ci­ació fa dife­rents acti­vi­tats –cam­pa­nyes, xer­ra­des, reu­ni­ons amb repre­sen­tats polítics...– amb l’objec­tiu d’acon­se­guir resul­tats. És cert que és una tasca com­pli­cada, però posa com a exem­ple la reco­llida de sig­na­tu­res que ha permès la ini­ci­a­tiva legis­la­tiva popu­lar per a la regu­la­rit­zació d’immi­grants.

“La democràcia no és només votar cada qua­tre anys, o cada quan toqui. A vega­des entre els migrants hi ha la idea que si no es pot votar doncs mala sort, i que el que cal és pre­o­cu­par-se per les qüesti­ons urgents: acon­se­guir els papers, acon­se­guir feina, acon­se­guir un habi­tatge decent... El que hem de fer veure és que aques­tes també són qüesti­ons polítiques i que hi podem inci­dir si fem força con­jun­ta­ment, no cadascú llui­tant pel seu compte”, con­clou.

Discursos xenòfobs sense cap cost electoral

El Ciemen és una de les entitats catalanes que defensen el dret de vot dels migrants. L’any passat va posar en marxa la campanya El dret a vot, el millor antídot contra el racisme per les municipals, que ara reactivarà amb les catalanes i les europees. “Els temes de debat que hi ha sobre la taula, com l’empadronament a les municipals, o els discursos xenòfobs ara que en la campanya hi ha presència de l’extrema dreta, no es poden tractar amb aquelles persones que són les que estan més afectades”, critica David Minoves, president de l’entitat. “No té costos electorals fer aquest discurs racista. Si assenyalar la persona que acaba d’arribar com el culpable de tots els mals no té cap conseqüència, les coses no canviaran. Nosaltres creiem que no ha de sortir a compte que els immigrants no votin, per això considerem tan important que el dret de vot no estigui vinculat a la nacionalitat sinó al veïnatge”, afegeix. Minoves creu que en les eleccions europees també s’ha incidir en aquest tema, especialment arran del pacte de la immigració i l’asil, “que és terriblement lesiu”. “Que el vot estigui condicionat a la nacionalitat contradiu el principi fonamental d’igualtat davant la llei recollit a la Declaració Universal dels Drets Humans”, lamenta. De tota manera, també apunta que segurament no es podrà abordar seriosament la qüestió fins que no hi hagi una llei electoral catalana. “Sense llei electoral pròpia som subsidiaris de la llei espanyola i, a nivell europeu, de les normes europees”, diu.

Com a contrapartida, un dels temes que també vol posar sobre la taula Luis Almonacid és la possibilitat que migrants acabessin votant Vox perquè aquest partit juga amb la trampa d’apel·lar al concepte d’Espanya i l’hispanocentrisme separant el que consideren “migrants bons i migrants dolents”. Al mateix temps que des de la ultradreta es vincula immigració amb delinqüència, s’estableixen aquestes distincions i s’especifica que aquells que arribin disposats a acoblar-se a la seva ideologia seran benvinguts. “Això és preocupant perquè pot convèncer els migrants que no volen que se’ls identifiqui amb els dolents”, explica Almonacid.



[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia