Política

Bea Esporrín

Portaveu del PSC i cap de l’oposició a l’Ajuntament de Girona

“Sembla que, en lloc d’un ajuntament, n’hi hagi tres”

“Més que restar, les baixes que hem tingut sumen: tenim una superconsellera que pot ajudar Girona, igual que el subdelegat”

“És molt fàcil mirar enrere i comparar. Fa 30 anys les coses es feien de manera diferent. S’han d’assumir responsabilitats ara”

Proposem les coses que faríem si estiguéssim governant: aquesta és la nostra línia

Beatriz, Bea, Esporrín i Palacios (Girona, 1986) és regidora de l’Ajuntament des del 2019 i portaveu del grup municipal des de la marxa de Sílvia Paneque, nova consellera d’Habitatge i portaveu del govern de la Generalitat, fa dos mesos i mig. Esporrín, diplomada en ciències empresarials, és titulada en comerç internacional per l’ESCI-UPF a Barcelona i va viure set anys a Shanghai (Xina), on va treballar de consultora. Critica la falta de cohesió de l’equip de govern, de Guanyem, Junts i ERC, i exposa com és el PSC post Paneque. El PSC va guanyar les eleccions del maig de l’any passat amb 656 vots més que Guanyem –les dues forces tenen vuit regidors.

El setembre del 2023, al cap de cent dies del nou govern municipal, Sílvia Paneque deia que hi havia “paràlisi i gestió continuista”. Fa dos mesos, vostè parlava d’“un govern sense rumb i que no avança”. Però curiosament les baixes han estat al PSC [Paneque i el número 2, Pere Parramon]. Com veu el tripartit de l’Ajuntament?
Les baixes es deuen al que ha passat últimament. El PSC, per la seva bona gestió, va guanyar les eleccions al Parlament i ha pogut accedir a la Generalitat. Tenim una llista i uns regidors preparats per governar, i la nostra oposició va en aquesta línia: les coses que faríem si estiguéssim governant. Ara hem incorporat dues persones [Safi Balde i Ferran Rafa], que ja estaven completament habituades al funcionament del grup municipal i que ja coneixen les polítiques d’aquest ajuntament. Les marxes [baixes] que hem tingut, més que restar, sumen. Tenim una superconsellera que porta temes d’habitatge, de transició ecològica i d’acció climàtica, que pot ajudar la ciutat de Girona. Com hem dit moltes vegades, [Paneque] porta Girona al cor i la continuem veient per aquí. I Pere Parramon, des de la subdelegació [del govern espanyol a Girona], també pot ajudar en molts altres temes la ciutat.
Com poden intervenir o influir en la política municipal estant a l’oposició tot i haver guanyat les eleccions?
Intentem sempre fer una política constructiva. Les mocions sempre són de caire constructiu, igual que les intervencions en el ple, les al·legacions... Són per sumar, no per restar. Sempre tenim al cap el bé de Girona.
Quina crítica fan a l’equip de govern?
Tornaria a comentar el que vaig comentar en una ocasió anterior. Veiem que és un govern que no té rumb. Sembla actualment que, en comptes d’haver-hi un ajuntament, n’hi hagi tres. El govern actual és un tripartit, amb tres grups municipals diferents. Cada vegada veiem més lluny tenir àrees transversals. Cada grup polític porta les seves àrees i moltes vegades tenen idees contradictòries. I això afecta el dia a dia de la ciutadania.
Posi’n algun exemple, sisplau.
Actes que es fan a la Devesa. A l’hora de fer un informe, cada àrea fa l’informe a la seva manera i hi ha contradiccions que s’han de resoldre i s’afegeix feina als serveis jurídics, que ja van saturats.
Vostès han demanat la dimissió del regidor de Recursos Humans, Sergi Font (Guanyem), perquè creuen que no s’ha gestionat prou bé l’aplicació del complement de sou als treballadors de l’Ajuntament. Se’ls ha reconegut que treballaven igual que els companys, però cobraven menys... Per què ho han fet?
Perquè la gestió que ha fet aquest equip de govern costarà com a mínim 500.000 euros a la ciutadania. Aquests 500.000 euros sortiran dels nostres impostos. Pensem que és un error, quan al final en política s’han de prendre decisions. Algunes decisions poden ser encertades i d’altres, menys. Però aquesta en concret ha costat 500.000 euros sense tenir en compte totes les hores que ha hagut de dedicar-hi el personal de la casa i el malestar creat a la plantilla, amb totes les externalitats que hi ha hagut. Pensem que és un tema prou seriós per demanar responsabilitats polítiques.
En política municipal, de vegades els uns critiquen una cosa als altres, els quals alhora retreuen als primers el que havien fet. L’alcalde Salellas (Guanyem) ha dit que el problema venia de quan governava el PSC i la gent entrava [a treballar] a l’Ajuntament de manera poc ortodoxa, poc reglamentada o poc regulada. No se sent vostè al·ludida quan es diu que el PSC [de l’època de Joaquim Nadal (1979-2002)] és en l’origen del problema?
Jo devia tenir 15 anys quan va passar això. Estem parlant de fa 20 anys. Quants anys ha estat governant Junts pel mig [CiU i, després, Junts van governar del 2011 al 2023]? Ells solen recórrer a la línia que la culpa és dels altres. S’han d’assumir responsabilitats. Per això demanàvem la dimissió del regidor Font. És molt fàcil mirar enrere i comparar. Fa 30 anys les coses es feien de manera diferent. S’han d’assumir responsabilitats ara. A més, quan fa que el PSC no governa a Girona? I de fet, en aquesta línia els informes del secretari estableixen el punt de partida de les reclamacions el 2019. El 2019 no hi havia el PSC.
Això és la retroactivitat?
És quan es fa la tota la valoració. La retroactivitat [que reclamen els treballadors] va en funció de si els treballadors són personal laboral o personal funcionari.
Aquest estiu també hi ha hagut crítiques contra el cicloturisme a Girona i, fins i tot, pintades. Com veuen el boom que Girona sigui un pol d’atracció per a les bicicletes i que s’hagin posat límits als habitatges d’ús turístic (HUT) a un màxim del 4% a tota la ciutat? Què haurien fet diferent?
N’hem parlat de vegades, però crec que s’hauria d’establir un marc cap a on vol anar la ciutat els propers anys. El turisme de ciclisme de bicicleta va arribar de forma espontània. Van ser més els empresaris i els professionals que es trobaven a gust, que van desenvolupar negocis, que no pas una aposta de l’Ajuntament. Sí que hem trobat a faltar una reflexió de l’equip de govern, un debat sobre on vol anar la ciutat els propers anys, establir què es vol aconseguir, si s’hi vol continuar apostant o si no.
Li sembla bé que es multin ciclistes al Barri Vell que van en direcció contrària o van en bici en carrers molt estrets, una decisió que ha pres l’Ajuntament?
Em sembla bé que hi hagi civilitat, que hi hagi més civisme, que s’ensenyi a la gent, que s’ensenyi potser no és la paraula, que s’informi quines normes hi ha i com s’han de respectar. Però també em semblaria bé que es fes perquè la gent no tiri papers a terra o perquè els recullin, o ho facin amb les restes dels seus animals. Sí que estem veient que en les escombraries falta potser més campanyes de civisme, i si la gent no respon, que es multi, que és moltes vegades com s’entenen les coses. Estic a favor que es respectin les normes i que hi hagi una bona convivència. I si la bona convivència ha de passar perquè no puguin circular en determinades direccions o si s’estableixen les mesures que s’han establert pel bé de la convivència, doncs endavant.
Alguna altra cosa que vulgui fer saber sobre la gestió de l’Ajuntament?
M’agradaria emfasitzar que aquesta idea que el govern està molt dividit. També en aquest tema de les bicicletes. Hem vist que les joventuts de la CUP se’n van a pintar la seu de Junts per protestar per les decisions que ha pres l’equip de govern conjuntament. En fi, veiem que hi ha molta poca unió entre els tres grups municipals, i això pensem que resta a la ciutat. Que hi hauria d’haver més cohesió i que haurien de tenir un projecte comú. I la sensació és que moltes vegades cadascú va per la seva banda.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.