Política

Sandy Benítez

Advocada pels drets dels immigrants de Califòrnia

“Als EUA és el moment d’unir-nos i lluitar pels drets”

“Trump ha nomenat molts jutges afins que podrien intentar eliminar els plans de protecció als immigrants arribats de nens”

“Si això passés, els beneficiaris estarien blindats fins que expirés el seu permís, però després ja no el podrien renovar”

Los Angeles ha estat històricament una ciutat refugi però les polítiques federals poden posar pressió

Sandy Benítez és l’advo­cada gerent de la Coa­lició pels Drets Humans dels Immi­grants de Los Ange­les (Chirla), una orga­nit­zació que defensa els drets d’aquest col·lec­tiu a Califòrnia i tre­ba­lla per ofe­rir ser­veis legals, recur­sos edu­ca­tius i suport comu­ni­tari. En un moment d’incer­tesa crei­xent per a les comu­ni­tats immi­grants als Estats Units, Chirla juga un paper clau en la lluita per la justícia social, aju­dant a pro­te­gir les per­so­nes més vul­ne­ra­bles davant les polítiques migratòries res­tric­ti­ves.

Com des­criu­ria la situ­ació actual al país després de la victòria elec­to­ral i la presa de pos­sessió del can­di­dat repu­blicà, Donald Trump? Com ho viu la comu­ni­tat que ate­nen des de Chirla?
La incer­tesa ha gene­rat molt temor a la comu­ni­tat. A Chirla hem ini­ciat una cam­pa­nya ano­me­nada Pre­pari’s per que­dar-se, per ani­mar les per­so­nes que tenen el bene­fici d’Acció Dife­rida (DACA, en anglès) a reno­var-lo; i els resi­dents, a fer-se ciu­ta­dans. Ara mateix, els temps d’espera per a la ciu­ta­da­nia són més curts que durant l’admi­nis­tració ante­rior de Trump, quan va arri­bar a ser d’un any. Volem que apro­fi­tin aquesta opor­tu­ni­tat abans que la situ­ació pugui can­viar.
Expli­qui-ho per a qui no ho sàpiga. Què és exac­ta­ment DACA i quina és la situ­ació actual dels seus bene­fi­ci­a­ris, tenint en compte que Trump ja va inten­tar revo­car el pro­grama en el pas­sat?
DACA és una pro­tecció tem­po­ral per a les per­so­nes que van arri­bar als Estats Units quan eren infants. Actu­al­ment, hi ha un aug­ment en les reno­va­ci­ons. Els bene­fi­ci­a­ris saben que aquesta és la seva prin­ci­pal pre­o­cu­pació i inten­ten pro­te­gir-se reno­vant a temps. També hem vist un aug­ment de per­so­nes que bus­quen fer-se ciu­ta­da­nes, i això és posi­tiu perquè els dona una segu­re­tat més gran i els per­metrà votar en futu­res elec­ci­ons.
Des del punt de vista legal, quins meca­nis­mes pot uti­lit­zar la nova admi­nis­tració per liqui­dar aquest pro­grama?
El futur de DACA depèn de les deci­si­ons judi­ci­als. Ara mateix, el cas és als tri­bu­nals. Trump va nome­nar molts jut­ges amb una agenda ali­ne­ada amb la seva, cosa que fa pen­sar que podrien inten­tar eli­mi­nar el pro­grama. Si això passa, els bene­fi­ci­a­ris que encara tin­guin per­mi­sos actius esta­rien pro­te­gits fins que expirés el seu ter­mini, però ja no es podrien reno­var. És per això que insis­tim tant a apro­fi­tar el temps que queda per garan­tir la màxima pro­tecció pos­si­ble.
Par­lem de Los Ange­les, que recent­ment s’ha decla­rat ciu­tat refugi. Quin paper pot tenir aquesta decla­ració davant una admi­nis­tració que aposta per depor­ta­ci­ons mas­si­ves?
Los Ange­les ha estat històrica­ment una ciu­tat refugi, i la seva comu­ni­tat sem­pre ha estat molt activa i impli­cada. Ser una ciu­tat refugi pro­por­ci­ona cer­tes pro­tec­ci­ons addi­ci­o­nals per a les per­so­nes indo­cu­men­ta­des, però cal tenir en compte que les polítiques fede­rals poden posar pressió. Tan­ma­teix, Califòrnia és un estat que ofe­reix més garan­ties que altres llocs, i això és clau per man­te­nir un cert nivell de segu­re­tat. Tot i això, si aques­tes pro­tec­ci­ons arri­bes­sin a fallar, seria la comu­ni­tat qui hau­ria de con­ti­nuar donant suport i força.
Què li diria a una per­sona indo­cu­men­tada que fa molts anys que viu aquí i que ara es troba en una situ­ació d’estrès o por davant aquesta incer­tesa?
Pri­mer de tot, vull dir-los que no estan sols. Hi ha orga­nit­za­ci­ons com Chirla que estem aquí per aju­dar-los. És impor­tant que bus­quin una con­sulta legal amb un advo­cat qua­li­fi­cat i no amb nota­ris o per­so­nes no auto­rit­za­des. Reco­mano par­lar amb diver­sos pro­fes­si­o­nals per asse­gu­rar-se que ente­nen les seves opci­ons i el seu cas. També els ani­mem a invo­lu­crar-se en la comu­ni­tat perquè, en moments com aquest, la unió i el suport mutu són essen­ci­als.
En relació amb el pro­grama d’Esta­tus de Pro­tecció Tem­po­ral (TPS), quins ris­cos hi ha que aquesta pro­tecció es revo­qui sota la nova admi­nis­tració? Trump ha dit que vol posar fi a aquest bene­fici migra­tori.
El TPS és una desig­nació tem­po­ral per a per­so­nes de deter­mi­nats països que afron­ten con­flic­tes o des­as­tres. Es revisa periòdica­ment i, si el govern deci­deix no reno­var-lo, els bene­fi­ci­a­ris no tin­drien l’opció de con­ti­nuar sota aquesta pro­tecció. Per exem­ple, el TPS per a El Sal­va­dor està reno­vat fins a l’any 2026, però després d’aquesta data caldrà fer una nova revisió. La nos­tra feina con­sis­teix a man­te­nir la comu­ni­tat infor­mada i pre­pa­rada per actuar segons el que passi.
Quin mis­satge final vol­dria trans­me­tre a la comu­ni­tat immi­grant dels Estats Units que viu aquest moment d’incer­tesa?
Si algú ha estat víctima de crim o abús, podria ser bene­fi­ci­ari d’algun tipus d’ajuda legal, i vull que sàpiguen que no estan sols. Aquest és un moment com­pli­cat, però també és un moment per unir-nos com a comu­ni­tat i con­ti­nuar llui­tant pels nos­tres drets. La seva veu importa i estem aquí per donar-los suport en tot el que puguem.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia