Política

Solbes ofereix 1.794 milions

Finançament

El minis­tre d’Eco­no­mia, Pedro Sol­bes, està ofe­rint unes xifres baixíssi­mes per al nou finançament català en les con­ver­ses que ha man­tin­gut fins ara amb els grups par­la­men­ta­ris cata­lans que ron­da­rien els 1.794 mili­ons de pes­se­tes d’incre­ment de les finan­ces cata­la­nes, molt per sota dels 3.500 que dema­nava la con­se­lle­ria d’Eco­no­mia d’acord amb el nou Esta­tut i, encara més, dels 4.200 que cal­cula CiU que cor­res­po­nen a Cata­lu­nya.

Dues reu­ni­ons
La xifra es desprèn del fet que Sol­bes pensa afe­gir tan sols l’equi­va­lent a l’1 per cent del PIB al pastís del finançament cor­res­po­nent a totes les auto­no­mies. D’aquesta manera ho ha comu­ni­cat el minis­tre al por­ta­veu d’ERC al Congrés, Joan Ridao, amb l’argu­ment d’una crisi econòmica que obli­garà a la con­tenció. En les con­ver­ses amb el por­ta­veu de CiU al legis­la­tiu espa­nyol, Josep Antoni Duran, no ha con­tra­dit aquest cri­teri, sinó que ha avançat la pre­visió d’incre­men­tar l’endeu­ta­ment entre un 2 i 3 per cent. “No us pen­seu pas que tot és per al finançament”, va pre­ci­sar el titu­lar d’Eco­no­mia quan va abor­dar aquesta qüestió.

L’1 per cent del PIB repre­senta a la pràctica que Sol­bes aug­men­tarà el finançament del con­junt d’auto­no­mies només en 11.215 mili­ons d’euros, si es té compte el PIB del 2008. Aquesta és una xifra que amb prou fei­nes supera la mei­tat dels 20.453 mili­ons que recla­mava la con­se­lle­ria d’Eco­no­mia en un estudi intern, per al con­junt del sis­tema (12.672 via recur­sos i la resta via des­pe­ses). L’estudi de la con­se­lle­ria con­si­dera neces­sari que l’Estat trans­fe­reixi a les auto­no­mies el 9,2 per cent dels recur­sos públics, equi­va­lents als citats 20.453 mili­ons d’euros.

Si el cri­teri de població fos, tal com esta­bleix l’Esta­tut, la vari­a­ble accep­tada en el repar­ti­ment d’aquest finançament, el govern català obtin­dria el 16 per cent de la xifra: d’aquí sur­ten els 1.794 mili­ons d’euros d’aug­ment, que també han subs­crit fonts soci­a­lis­tes. La mateixa quan­ti­tat surt del fet que la con­se­lle­ria pre­veu 3.200 mili­ons de guany si l’apor­tació de Sol­bes al con­junt del pastís fos el doble, tal com la Gene­ra­li­tat dema­nava.

En tres anys
Un matís a aquests mals augu­ris que Sol­bes fa res­pecte a la nego­ci­ació és la pos­si­bi­li­tat d’un com­promís per millo­rar gra­du­al­ment en tres anys el finançament català. Aquesta pos­si­bi­li­tat està pre­vista a l’Esta­tut, i de fet s’ha trac­tat en les con­ver­ses de la con­se­lle­ria amb el minis­teri d’Eco­no­mia. Però també es cert que en les nego­ci­a­ci­ons de Sol­bes amb els grups cata­lans al Congrés aquest no n’ha par­lat, perquè sem­bla refe­rir-se sem­pre a una quan­ti­tat glo­bal per al model de finançament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.