Política
Alerta màxima a Catalunya
El ministeri d’Interior no descarta que Catalunya sigui l’escenari de la pròxima acció d’ETA
El ministeri d’Interior no descarta que ETA actuï de nou aquest mateix cap de setmana i que l’escenari del pròxim atemptat sigui Catalunya. Tampoc que, una vegada més, l’objectiu de la banda terrorista siguin les forces de seguretat. Així, juntament amb la difusió de les fotografies dels etarres sospitosos d’estar rere els atemptats de Burgos i Palma de Mallorca, el Cos Nacional de Policia (CNP) s’ha posat en contacte amb els Mossos d’Esquadra i les policies locals perquè la totalitat dels agents, des del patruller fins a l’investigador de paisà, estiguin ben alerta i actuïn davant de qualsevol sospita. En alguns casos, per comunicar aquestes instruccions, el CNP ha tingut un contacte directe a les comissaries.
Tot i que l’estat d’alerta sempre s’activa a Catalunya després d’una acció terrorista a qualsevol punt de l’Estat, en aquesta ocasió no sembla que l’activació sigui l’ordinària, sinó que darrere les instruccions a les forces de seguretat hi hauria clares sospites sobre les intencions d’ETA. A part de les habituals mesures d’autoprotecció, s’ha instat els agents a estar atents a qualsevol actitud sospitosa. També a memoritzar les fotografies difoses ahir dels sis sospitosos: Itziar Moreno Martínez, Iratxe Yáñez Ortiz de Barrón, Alberto Machain Beraza, Joanes Larretxea Mendiola, Iván Saez de Jáuregui Ortigosa i Oroitz Gurruchaga Gogorza.
Al si de la Guàrdia Civil, mentrestant, cou el debat sobre la inseguretat dels propis cossos de seguretat després que ETA hagi situat al punt de mira l’institut armat a Burgos i Calvià en 24 hores. El president de la Unió d’Oficials de la Guàrdia Civil, Francisco García Ruiz, ha enviat una carta al ministre d’Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba, en què exigeix una “profunda i motivada reflexió” que examini els plans i protocols de seguretat. Segons ell, el fet que ETA aparqui una furgoneta amb 200 quilos d’explosiu a prop d’una caserna o que col·loqui una bomba adossada als baixos d’un vehicle oficial “evidencia que la nostra seguretat pot i ha de ser millorada”.
A la caserna de Burgos els agents van comprovar la matrícula de la furgoneta, però copiava la placa d’un vehicle idèntic d’un veí. En el cas dels dos agents morts a Calvià, però, algunes fonts fan notar que troben a faltar la precaució bàsica d’examinar els baixos del vehicle abans d’arrencar-lo. I més just l’endemà de veure la fotografia de la caserna de Burgos destrossada.
“Refugiats en un pis”
Perquè 24 hores després encara no és segur si la bomba adossada va ser activada a distància o tenia temporitzador. Aquesta última hipòtesi explicaria que el Nissan Patrol hagués circulat durant el matí hores abans de l’atemptat sense arribar a fer explosió.
Amb el temporitzador, la bomba no esclata fins que passa el temps indicat i es detona amb el primer moviment. El seu ús hauria permès als etarres guanyar temps per fugir de l’illa fent inútil l’operació Gàbia de tancar l’aeroport i el port. Però el delegat del govern a Balears, Ramon Socías, treballa amb la hipòtesi que els etarres autors dels crims no han abandonat Mallorca i que “estarien refugiats en algun pis i intentarien esperar que la situació es refredi”. Socías és del parer que els etarres van accionar la bomba a distància observant l’escena des de molt a prop.
L’únic segur és que ETA va introduir l’explosiu a l’illa amb una embarcació pròpia o un vaixell comercial, perquè el protocol de seguretat dels aeroports descarta la via àeria per a l’entrada d’una càrrega que, a diferència de la que va utilitzar fa 18 anys José Luis Urrusolo Sistiaga, no podia ser fabricada de forma artesanal a l’illa. En professionals de seguretat sorprèn també la gosadia dels etarres d’atrevir-se a creuar l’última línia vermella i acostar-se a un Nissan Patrol de la Guàrdia Civil al costat d’una caserna per adossar-hi una bomba.
Tot i que l’estat d’alerta sempre s’activa a Catalunya després d’una acció terrorista a qualsevol punt de l’Estat, en aquesta ocasió no sembla que l’activació sigui l’ordinària, sinó que darrere les instruccions a les forces de seguretat hi hauria clares sospites sobre les intencions d’ETA. A part de les habituals mesures d’autoprotecció, s’ha instat els agents a estar atents a qualsevol actitud sospitosa. També a memoritzar les fotografies difoses ahir dels sis sospitosos: Itziar Moreno Martínez, Iratxe Yáñez Ortiz de Barrón, Alberto Machain Beraza, Joanes Larretxea Mendiola, Iván Saez de Jáuregui Ortigosa i Oroitz Gurruchaga Gogorza.
Al si de la Guàrdia Civil, mentrestant, cou el debat sobre la inseguretat dels propis cossos de seguretat després que ETA hagi situat al punt de mira l’institut armat a Burgos i Calvià en 24 hores. El president de la Unió d’Oficials de la Guàrdia Civil, Francisco García Ruiz, ha enviat una carta al ministre d’Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba, en què exigeix una “profunda i motivada reflexió” que examini els plans i protocols de seguretat. Segons ell, el fet que ETA aparqui una furgoneta amb 200 quilos d’explosiu a prop d’una caserna o que col·loqui una bomba adossada als baixos d’un vehicle oficial “evidencia que la nostra seguretat pot i ha de ser millorada”.
A la caserna de Burgos els agents van comprovar la matrícula de la furgoneta, però copiava la placa d’un vehicle idèntic d’un veí. En el cas dels dos agents morts a Calvià, però, algunes fonts fan notar que troben a faltar la precaució bàsica d’examinar els baixos del vehicle abans d’arrencar-lo. I més just l’endemà de veure la fotografia de la caserna de Burgos destrossada.
“Refugiats en un pis”
Perquè 24 hores després encara no és segur si la bomba adossada va ser activada a distància o tenia temporitzador. Aquesta última hipòtesi explicaria que el Nissan Patrol hagués circulat durant el matí hores abans de l’atemptat sense arribar a fer explosió.
Amb el temporitzador, la bomba no esclata fins que passa el temps indicat i es detona amb el primer moviment. El seu ús hauria permès als etarres guanyar temps per fugir de l’illa fent inútil l’operació Gàbia de tancar l’aeroport i el port. Però el delegat del govern a Balears, Ramon Socías, treballa amb la hipòtesi que els etarres autors dels crims no han abandonat Mallorca i que “estarien refugiats en algun pis i intentarien esperar que la situació es refredi”. Socías és del parer que els etarres van accionar la bomba a distància observant l’escena des de molt a prop.
L’únic segur és que ETA va introduir l’explosiu a l’illa amb una embarcació pròpia o un vaixell comercial, perquè el protocol de seguretat dels aeroports descarta la via àeria per a l’entrada d’una càrrega que, a diferència de la que va utilitzar fa 18 anys José Luis Urrusolo Sistiaga, no podia ser fabricada de forma artesanal a l’illa. En professionals de seguretat sorprèn també la gosadia dels etarres d’atrevir-se a creuar l’última línia vermella i acostar-se a un Nissan Patrol de la Guàrdia Civil al costat d’una caserna per adossar-hi una bomba.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.