Política

L'hora de Sant Pol

Commemoren amb una escenificació la destrucció del poble per les tropes borbòniques el 15 de febrer del 1714

Es troba un altre origen que trenca amb la burla de la dita “Sant Pol, quina hora és?”

L'escenificaciótindrà tres escenaris on es desenvoluparà l'acció
que rememora els fets

El 15 de febrer del 1714 les tro­pes borbòniques van arri­bar a Sant Pol de Mar, al Maresme, i no hi van dei­xar pedra sobre pedra. La des­trucció del muni­cipi va ser igual de gran que l'espe­rit de revenja, perquè els sol­dats de Felip V no van per­me­tre recons­truir les cases fins ben aca­bada la guerra. Els homes i dones s'havien d'aixo­plu­gar sota ten­des fetes amb man­tes i pals que feien a la sorra de la platja i que havien de reco­llir a corre-cuita cada cop que tor­na­ven els ene­mics.

Pels borbònics, els sant­po­lencs eren gent “ber­ganta” i d'aquí ve la dita “Sant Pol, la manta i la gent ber­ganta”. Aquest relat el recull la revista El Sant­po­lench el març del 1890 i hi afe­geix una altra història, amb certs tocs de lle­genda, que rebat l'epi­sodi bur­leta de la frase “Sant Pol, quina hora és?”. La tra­dició malin­ten­ci­o­nada explica que els pro­homs del muni­cipi van fer cons­truir un bonic rellotge de sol al qual van fer posar un sos­tre de teula perquè la mete­o­ro­lo­gia no el fes malbé, sense ado­nar-se que no hi pas­sava la pluja, però tam­poc el sol.

En la revisió històrica del 1714 s'asse­gura que la dita “Sant Pol, quina hora és?” la feien ser­vir en to de mofa els borbònics adreçant-se als sant­po­lencs, que havien per­dut les cases, el cam­pa­nar, el rellotge públic i el temps de les lli­ber­tats. Sigui o no del tot certa aquesta nova versió, els sant­po­lencs actu­als han deci­dit esce­ni­fi­car aquest ves­pre la der­rota de fa tres-cents anys amb un espec­ta­cle produït pel Cen­tre Cul­tu­ral i d'Esbarjo, amb la col·labo­ració d'enti­tats i volun­ta­ris i que com­bi­narà tea­tre, dansa, poe­sia i música. “Tindrà tres esce­na­ris on es desen­vo­lu­parà l'acció: la plaça de l'estació i el car­rer Nou, ambi­en­tats com una fira de l'època; la plaça de Sant Pau, on pujarà el públic fugint de les tro­pes i des d'on veurà cre­mar el poble, i la platja de les bar­ques, on es bai­xarà després que el poble hagi que­dat arra­sat”, explica un dels res­pon­sa­bles del mun­tatge, Joan Tió. Un nar­ra­dor serà l'encar­re­gat de con­duir els pre­sents per la història, que aca­barà amb un mun­tatge de dansa “que mos­trarà el dolor de la pèrdua” i que final­ment donarà pas a un cant coral i a un enlai­ra­ment de glo­bus, “que demos­tra la unió del poble per renéixer de les cen­dres i ser capaços de con­ti­nuar enda­vant”.

Aquest és l'acte cen­tral d'una com­me­mo­ració que inclou altres ini­ci­a­ti­ves com ara l'edició d'un número espe­cial de la revista Ens, un con­cert i l'encàrrec d'una recerca històrica més exhaus­tiva dels fets que es nar­ren avui. Si l'estudi científic cer­ti­fica els fets, Sant Pol de Mar podrà recla­mar la presència de la senyera en el seu escut –ara ja hi és, però no de manera ofi­cial ni reco­ne­guda per l'heràldica–, atès que s'haurà demos­trat que el muni­cipi va ser pro­ta­go­nista d'un fet des­ta­cat de la història de Cata­lu­nya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia