Política

CDC intentarà pactar una consulta amb Rajoy però s'inclina per plebiscitàries

El coordinador general, Josep Rull, demana als partits buscar a partir d'ara un “mandat democràtic definitiu”

Apel·la a la unitat i al diàleg cap a un “punt únic definitiu”

Després del 9-N, CDC vol obte­nir ara un “man­dat democràtic defi­ni­tiu” i veu dues vies per fer-ho. Pac­tar amb la Mon­cloa un referèndum vin­cu­lant a l'estil d'Escòcia -la pos­si­bi­li­tat d'acon­se­guir-ho és “molt baixa, impro­ba­ble”- o bé tre­ba­llar per anar a unes elec­ci­ons ple­bis­citàries en can­di­da­tura de país. Així ho ha expli­cat el coor­di­na­dor gene­ral del par­tit, Josep Rull, que ha com­pa­re­gut acom­pa­nyat del comitè de direcció de Con­vergència. Rull, que ha expli­cat que ara s'adreçaran als votants de sí-no, ha apel·lat a la uni­tat i al diàleg entres les for­ces polítiques per par­lar del “què” -”punt únic” al pro­grama-, el “com” i en ter­cer lloc el “quan” sense que la pro­posta sigui “un pacte d'adhesió”.

CDC veu dues vies per moure fitxa a par­tir d'aquest dilluns 10-N. L'endemà del procés par­ti­ci­pa­tiu Con­vergència aposta per obte­nir un “man­dat democràtic defi­ni­tiu”, i segons el seu coor­di­na­dor gene­ral, Josep Rull això passa per dues úniques vies.

La pri­mera de les dues vies és pac­tar un referèndum vin­cu­lant amb l'estat espa­nyol, una fórmula que ja li albi­ren poques pos­si­bi­li­tats d'èxit. “És alta­ment impro­ba­ble”, ha dit Rull. L'altra opció és la que ja fa temps que Con­vergència defensa: unes elec­ci­ons de caràcter ple­bis­ci­tari que con­tem­plin una can­di­da­tura de país. Per fer-ho pos­si­ble, Rull ja ha dema­nat anar més enllà de les dinàmiques de par­tit i esco­llir de forma “col·lec­tiva” quin és “el millor ins­tru­ment per fer pos­si­ble aquest repte”.

Per Rull , les ple­bis­citàries han d'anar “en paral·lel” a la pro­posta de referèndum pac­tat amb la Mon­cloa. Pre­ci­sa­ment en aquesta línia de res­ta­blir diàleg amb Madrid, Rull ha dit que Mas enviarà la carta que ja va anun­ciar al pre­si­dent Rajoy i que serà aquest dimarts en la com­pa­rei­xença del pre­si­dent quan se'n cone­guin més detalls. El diàleg ha de ser­vir per “car­re­gar de legi­ti­mi­tat i evi­den­ciar a la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal que estem davant d'unes ins­ti­tu­ci­ons intran­si­gents”.

De fet, ha repe­tit més d'un cop que la via refe­rendària sigui accep­tada -la petició de referèndum a través de la sessió de com­petències ja es va rebut­jar al Congrés a l'abril- i, vista la res­posta d'aquest diu­menge del govern espa­nyol per boca del minis­tre de Justícia, “estem par­lant d'una o dues set­ma­nes com a molt” per des­en­ca­llar-ho, ha pro­nos­ti­cat Rull en dema­nar després res­posta a Madrid en un “ter­mini rao­na­ble”.

A par­tir d'aquí doncs, la pro­posta de CDC passa per acla­rir què i com es tira enda­vant unes noves urnes. Pel par­tit d'Artur Mas, caldrà anar “més enllà de ter­mes de par­tits polítics i unes elec­ci­ons així han de tenir un man­dat molt explícit. Per tant, can­di­da­tura de país amb un punt únic molt clar, inequívoc”.

Rull és par­ti­dari d'acor­dar pri­mer el “què” amb més par­tits: “quin és el pro­grama que se sot­met a con­si­de­ració dels cata­lans, amb un punt únic al pro­grama elec­to­ral refe­rint-se explícita­ment a acon­se­guir l'estat propi, la inde­pendència”. En segon lloc, el “com”, és a dir quina és la fórmula per “apro­fi­tar les urnes per ser una opció gua­nya­dora”; i final­ment i amb menys importància, per Rull, “quan” pot ser que aquest opció tin­gui “clares pos­si­bi­li­tats de ser vic­to­ri­osa”. No plan­te­gen una “pro­posta d'adhesió”, ha asse­gu­rat.

“Per què no van venir ahir?”

Josep Rull ha apro­fi­tat també la roda per cri­ti­car que “alguns líders de par­tit de l'estat” no fos­sin a Cata­lu­nya el 9-N, en clara referència a Pedro Sánchez que aquest dilluns és a Bar­ce­lona,. “Per què no van venir ahir, per veure què fèiem?”. Entén que això és una “clara des­con­nexió” també dels grans actors de l'estat res­pecte de Cata­lu­nya i que això “referma” l'opció de molts cata­lans de “cons­truir un país nou”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia