Successos

El quadern negre

Tura Soler

Esquadres: moltes medalles, poques dades

Els Mossos condecoren els protagonistes de fets meritoris i acomiaden mítics veterans que es jubilen

Des de diven­dres pas­sat, els Mos­sos van cele­brant la diada de les Esqua­dres a les dife­rents regi­ons i comis­sa­ries. Aquest any el vídeo tra­di­ci­o­nal, emès a tots els actes, l’han dedi­cat als dis­po­si­tius espe­ci­als, aquells que mun­ten per garan­tir la segu­re­tat en esde­ve­ni­ments com ara pro­ves espor­ti­ves, car­na­vals, fes­tes mul­ti­tu­dinàries com la Patum... I a l’hora de les con­de­co­ra­ci­ons i reco­nei­xe­ments han posat molt d’èmfasi en els agents que han fet ser­veis de res­cat i han sal­vat vides de per­so­nes. Com els mos­sos Jordi Bal­ta­sar i Marc Cas­tro, que van treure del mar una dona que s’ofe­gava a Port­bou; en Jordi i la Carme, la pare­lla de mos­sos que van res­ca­tar cinc menors d’un edi­fici en fla­mes a Sant Fruitós de Bages; en David, el mosso que amb uns muni­ci­pals de Mataró es va llançar al mar per res­ca­tar un con­duc­tor que havia que­dat dins del cotxe sota un pont durant una riuada; en Lean­dro i en Miquel, dos mos­sos que van sal­var un con­duc­tor de grua que no sabia nedar i estava atra­pat sota un pont inun­dat a Vidre­res; en Jordi, un mosso que va evi­tar que una dona es llancés des d’un pont de l’AP-7 a Mollet del Vallès; la Sílvia, agent de l’Arro que va aju­dar a néixer un nadó. També hi va haver reco­nei­xe­ment per al poli­cia de Tor­ro­e­lla de Montgrí per la seva actu­ació per res­ca­tar la gent d’una residència incen­di­ada.

A l’acte de la comis­sa­ria d’inves­ti­gació cele­brat dimarts a Saba­dell es va reconèixer la feina dels inves­ti­ga­dors que van atra­par l’autor de la bru­tal agressió sexual a una menor a Igua­lada. I a Bar­ce­lona també parau­les de record de la comissària Marta Fernández cap al comis­sari Javi Gámez, malalt d’ELA, que lluita per acon­se­guir una llei que millori les con­di­ci­ons de vida de la gent depen­dent. L’acte d’ahir a Girona va ser el comiat de dos mem­bres lle­gen­da­ris del cos: els comis­sa­ris Xavier Creus i Josep Milan, que aquest any pen­gen l’uni­forme per jubi­lació, ells més enllà dels sei­xanta, edat en què ja s’han jubi­lat molts mem­bres del cos que, amb la incor­po­ració de 2.500 agents més, vol arri­bar a una plan­ti­lla de 22.000 agents.

El dia de les Esqua­dres també és el moment de fer el repàs de les dades poli­ci­als. De boca del comis­sari en cap, Edu­ard Sallent, hem sabut que l’any pas­sat els Mos­sos van tenir conei­xe­ment de 576.380 fets delic­tius i que els delic­tes con­tra les per­so­nes pugen un 14,32%. El comis­sari Milan va des­ta­car que a les comar­ques de Girona les esta­fes aug­men­ten un 27% i que se’n detec­ten 24 al dia, i que s’han comis­sat 600 armes blan­ques, que els casos de violència de gènere pugen un 12%; els de violència domèstica, un 13%, i les agres­si­ons sexu­als, un 12%. Molts per­cen­tat­ges però poques dades amb números abso­luts. Dades ofi­ci­als. “Tret dels comu­ni­cats ofi­ci­als, la premsa no hau­ria de rebre cap altra infor­mació per part de pro­fes­si­o­nals de la poli­cia.” En parau­les del comis­sari Creus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia