Punt divers

El retard evolutiu i els trastorns de llenguatge són els diagnòstics més freqüents entre els infants del Pla d'Urgell

Amb un 29% dels casos, el retard evolutiu global, i amb un 19% dels casos, el trastorn del llenguatge, són els diagnòstics més freqüents entre els infants de 0 a 6 anys del Pla d'Urgell. Així ho han indicat des del Centre d'Atenció Precoç de la comarca (CDIAP) que durant el passat 2009 van atendre de manera directa 164 infants que presentaven dificultats en el seu desenvolupament, ja fos de forma transitòria o permanent. En sis anys, aquest organisme depenent del Consell Comarcal, ha triplicat el nombre d'actuacions, un fet que la psicòloga coordinadora, Marta Panés, atribueix a la difusió que s'ha fet del centre entre els pares, pediatres i educadors de la comarca.

A banda del retard evolutiu global i del trastorn del llenguatge, altres patologies que durant el passat 2009 han detectat amb freqüència entre els infants al CDIAP han estat el trastorn emocional, en un 16% dels casos, i el trastorn en dèficit d'atenció, amb un 12% dels casos. En menor percentatge (igual o inferior al 5%) segueixen els trastorns motrius, el retard mental, el risc biològic o els trastorn d'alimentació, entre d'altres.Del total dels 164 infants atesos, 67 corresponen a noves altes, mentre que els 97 restants són menors de 0 a 6 anys als quals ja se'ls venia atenent amb anterioritat al 2009.El seguiment clínic d'un infant per part del CDIAP s'inicia per una consulta que, en la majoria dels casos, ve derivada del centre on està escolaritzat el menor. Així mateix, també vénen derivats des de pediatria, des de les escoles bressol o per iniciativa de la mateixa família. Durant l'any 2009, l'equip del CDIAP del Pla d'Urgell va atendre 85 consultes. D'aquestes, en el 48% dels casos, l'edat de l'infant estava compresa entre els 25 i 36 mesos.Respecte a com els psicòlegs i professionals del CDIAP tracten cada patologia en concret, Marta Panés ha explicat que no tracten els trastorns de forma 'parcial sinó en la seva totalitat'. En aquest sentit, ha remarcat que fan una atenció 'molt global' on tots els professionals del centre analitzen cada peculiaritat de l'infant ja que una dificultat en el llenguatge pot venir donada per un trastorn emocional, ha dit.Segons Marta Panés, moltes de les varietats de diagnòstics que fan des del CDIAP són molt comunes en aquestes edats però ha remarcat que si es tracten a temps posteriorment es retorna a la normalitat. Això no obstant, Panés ha insistit en la necessitat que els pares detectin a temps aquestes problemàtiques en els seus fills i que en qualsevol cas sempre tinguin en compte l'opinió dels pediatres o educadors per valorar si realment necessita o no un tractament.Gairebé el triple d'atencions en sis anysSi es tenen en compte les dades que fan referència al 2004 en relació amb el nombre total de menors atesos i es comparen amb les del 2009, es posa de manifest la gran implantació i demanda que ha experimentat aquest servei en els darrers sis anys, fins al punt que els historials clínics gairebé s'han triplicat durant aquest període de temps. el total d'atesos l'any 2004 va ser de 59 infants; 85 l'any 2005; 137 l'any 2006; 144 l'any 2007; 157 l'any 2008 i 164 l'any 2009. Els nens i nenes causen baixa al CDIAP o bé perquè se'ls dóna l'alta terapèutica o bé perquè són derivats a d'altres centres perquè, ja sigui la seva afecció o la seva edat - sis anys - així ho requereixen. El Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç va començar a prestar els seus serveis a la comarca del Pla d'Urgell l'any 1989 atès per 2 psicòlegs una tarda a la setmana amb el nom de Programa Zero a Quatre. Actualment, aquest equip està integrat per 3 psicòlegs, 1 fisioterapeuta, 1 logopeda, 1 assistent social, 1 neuropediatra, i 1 supervisor extern de l'equip.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.