Interior torna a proposar que el «CAT» i la senyera formin part de les matrícules

El govern argumenta que a l'Estat francès i Alemanya les plaques inclouen distintius nacionals o territorials

«És una proposta que no penalitza ningú, ni als usuaris ni als fabricants ni als territoris, i pot ser ben rebuda en tots els àmbits.» Josep Pérez Moya, director del Servei Català de Trànsit, està convençut que el canvi legislatiu és possible, i que la identificació de les comunitats autònomes en els vehicles no només no contradiu les directrius europees de matriculació, sinó que va en la línia del que fan alguns dels països més significatius. A l'Estat francès des del 15 d'abril passat el codi del departament i el símbol nacional o de la regió consten a la dreta de cada matrícula, just a l'altra banda de la lletra de l'estat i de la bandera de la Unió. I a Alemanya, el municipi, la província i el land són tan identificables com la «D» que simbolitza l'estat. I fins i tot, a Itàlia i al Regne Unit els distintius descentralitzats són voluntaris i opcionals.

Per aquest motiu, el Departament d'Interior ha tornat a posar-hi la banya, convençut que la llei del 15 de setembre del 2000, que va implicar la supressió dels distintius provincials i els va circumscriure tots a l'àmbit estatal, es pot modificar. La mesura preveu que el símbol CAT i la senyera, així com els distintius de les 17 comunitats autònomes i de les 2 ciutats autònomes de l'estat espanyol, s'incloguin obligatòriament en la matrícula dels cotxes nous, i que es permeti qualsevol tipus de canvi en els més antics. Això podria posar fi a totes les reticències del sector de l'automoció, que sempre ha temut que les rivalitats territorials puguin afectar el mercat.

Tot i que amb una ordre ministerial n'hi hauria prou per fer efectiu el canvi, el govern vol arribar al consens tant amb els venedors com amb els grups polítics, ja que sembla que és la principal trava que podria posar-hi el Ministeri d'Interior. El PP sempre s'hi ha mostrat contrari.

Estudiaran la proposta

el punt

El ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, va assegurar ahir que estudiarà la proposta del Departament d'Interior, que ja ha arribat al govern espanyol. Tot i això, el ministre va defugir ahir de fer declaracions, i va dir en declaracions a Catalunya Ràdio que encara no tenia la informació. Tampoc va voler valorar les possibilitats que el sector automobilístic es negui a la mesura. Per la seva banda, Josep Antoni Duran i Lleida, portaveu de CiU al Congrés, va assegurar que donarà un «vot afirmatiu» a la proposta. El president de Convergència i Unió, Artur Mas, també es va mostrar partidari de la mesura, però va demanar que es tractés «amb discreció» per tal d'evitar un possible enfrontament polític. Un altre que va donar ahir la seva opinió és el candidat del Partit Popular a les eleccions europees Alejo Vidal Quadras. El popular va dir que aquest tipus de propostes «estan fora de lloc» i demostren que el govern «no compleix els interessos dels catalans». Fins ara el govern de Rodríguez Zapatero sempre s'ha refugiat en la falta de consens entre autonomies i en la dificultat per arribar a un acord amb el sector automobilístic per no tornar a col·locar els distintius autonòmics i nacionals a les matrícules, suprimits pel govern d'Aznar el 2000. Llavors els populars volien que les matrícules «fossin al màxim d'objectives», a l'estil dels altres estats de la Unió Europea.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.