Successos

PERE MACIAS I ARAU

PRESIDENT DE LA COMISSIÓ DE SEGURETAT VILA DEL CONGRÉS DELS DIPUTATS

“Hem de posar els senyals de manera més racional”

Admet que un excés de senyals a les carreteres distorsiona la capacitat d'atenció dels conductors i aposta per limitar a 130 la velocitat a les autopistes i 110 quan plou, com a l'Estat francès

Tem que la tendència de reducció de la mortalitat no durarà a causa de la crisi

Creu que la seguretat ha de dependre de carreteres i no d'Interior

Al nostre país tenim el problema de la senyalització doble, la de Carreteres i la de Trànsit

Pere Macias Arau (Olot, 1956) és enginyer de ponts i camins i ara és president de la comissió de Seguretat Vial i Mobilitat Sostenible del Congrés dels Diputats. Com a tal ha de vetllar perquè els que s'ocupen de la seguretat viària ho facin bé.

Des de fa un parell d'anys, la mortalitat a les carreteres està disminuint. Això durarà?
Hi ha dos motius clars que van en contra d'aquesta tendència de la disminució: els cotxes cada vegada són més vells, i per culpa de la crisi, la conservació cada vegada serà més deficient.
Això representa, per tant, que la ITV no serveix per el presumpte objectiu pel qual es van imposar, que és perquè els cotxes siguin més segurs? O la ITV serveix per cobrar unes taxes perquè et donin un adhesiu que no garanteix que el vehicle estigui bé?
La ITV hi fa alguna cosa, però és veritat que hi ha molt de frau. Passar la ITV suposa uns mínims de revisió, però en èpoques de crisi la gent apura al màxim abans d'anar al taller. I ara ja és nota un augment de vehicles que no passen la ITV. Això passa perquè la gent abans passava primer pel taller i després anava a passar la ITV i ara la gent s'arrisca per veure si supera la prova de la ITV sense anar al mecànic per estalviar-se uns diners.
Però no deu pas ser que l'accidentalitat sigui només culpa dels cotxes? I les carreteres quina part de culpa hi tenen?
Abans els tècnics establien que la culpabilitat de la sinistralitat anava repartida a terços entre vehicles, persones i carreteres. Ara la culpa dels cotxes ha baixat perquè hi ha menys errades mecàniques i també hi ha una tendència de millora de les carreteres per regla general i el percentatge més gran queda pel factor humà.
Vol dir que els conductors no estem conscienciats i som imprudents?
No, pel tema de les imprudències, als conductors els tenim força collats a base de radars, les sancions...El repte ara és disminuir el nombre d'accidents per culpa de la pèrdua d'atenció. Hi ha una dada clau. Abans la majoria de xocs frontals eren conseqüència d'un avançament incorrecte, és a dir, una imprudència, en canvi ara quan hi ha un xoc de cara normalment passa perquè un dels conductors s'ha despistat i ha envaït el carril contrari. És per falta d'atenció.
I no creu que un dels grans motius de la manca d'atenció és culpa de la mateixa senyalització desmesurada i poc racional de les carreteres? Està d'acord que hi ha massa senyals?
A Catalunya i a la resta de l'Estat es dóna un cas curiós, que gairebé no es dóna en cap altre país. És el problema de la senyalització doble: la de Carreteres i la de Trànsit, que és conseqüència que la seguretat i la policia de trànsit depenen d'un departament diferent del que gestiona les carreteres. La solució per racionalitzar la senyalització i la gestió de les vies seria que la policia de carreteres depengués de transports o carreteres i que existís un control únic regulador i sancionador.
Estem d'acord, doncs, que massa senyals distreuen?
Sí, sovint s'oblida que el conductor té un límit psicològic d'atenció i sempre és millor que destini les seves facultats als elements mòbils que no pas als elements fixos amb què es va trobant. I és veritat que en altres països la senyalització és més racional. Només has d'anar a França i n'aprens molt, de senyalització, tant pel que fa als senyals indicatius com els prohibitius. Ara tinc el repte de convèncer tothom d'adoptar el model francès pel que fa a la velocitat: 130 km/h a les autopistes i 110 en cas de pluja o condicions adverses i 90 per les carreteres no desdoblades.
Diu que amb els radars es colla la conducció imprudent? Però no n'hi ha molts? I a Catalunya més que a la resta de l'Estat?
És veritat que a Catalunya n'hi ha més. Però aquí la discussió només es basa en si cal anunciar-los o no. Potser és millor que no perquè si l'anuncies aconsegueixes que es redueixi la velocitat en veure l'avís, però després es torna a prémer l'accelerador. La millor solució són els radars que calculen la velocitat per trams, com els que s'han provat al túnel de Vielha.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.