Els ajuntaments de Montblanc, l'Espluga i Vimbodí recorren perquè retirin el radar i les multes de l'N-240

Al·leguen que no té permís i que la seva senyalització, al principi, era incorrecta

Tot i que ja pràcticament no han arribat noves sancions, encara cueja l'enuig a l'Espluga de Francolí pel radar que, tal com va avançar El Punt el 7 d'agost, des del maig va caçar almenys mig miler de conductors del poble i de Vimbodí que circulaven per l'N-240 o s'hi incorporaven. Tal com ja havien indicat, si bé amb algunes setmanes de retard, aquests dos ajuntaments s'han unit al de Montblanc –terme on es troba físicament el dispositiu– per presentar finalment un recurs davant del SCT, si no hi ha cap més novetat, aquest dilluns. Volen que es retiri tant el radar com les multes que va permetre posar als veïns, com a mínim fins que es va senyalitzar correctament, a final de juliol.

Error de col·locació

L'entrada en servei «sense previ avís» i la senyalització «confosa» –ni el radar ni la velocitat permesa estaven indicats als conductors que sortien de l'Espluga els primers dos mesos– són alguns arguments en què es basa el recurs, però no els únics. I és que tal com explica Josep M. Poca, tinent d'alcalde de l'Espluga, que ha coordinat les accions dels tres municipis, també «s'incompleixen algunes de les condicions generals de l'autorització que el ministeri de Foment –titular de la via– va donar a Trànsit», ja que el radar estaria situat en un punt diferent al demanat. «El permís és per al quilòmetre 39,3 de l'N-240 –davant de la fàbrica de Saint Gobain, en plena recta–, i l'han posat al 39,6», en un revolt on, a més, coincideix amb un carril d'acceleració per incorporar-se a la carretera. A banda d'això, «com a mínim hauria d'estar a tres metres del vèrtex exterior i, com a molt, allí n'hi ha un i mig». Si es confirmen els incompliments es decretarà la «nul·litat de l'acte administratiu» que va facultar la col·locació del radar i, segons els consistoris es podria demanar la retirada de les multes imposades. Els ajuntaments, a més, consideren que calia un informe del Departament de Cultura, previ al permís, per la proximitat d'un jaciment arqueològic.

Obscurantisme de l'Estat

Poca ha lamentat que la presentació del recurs s'hagi allargat per la nul·la col·laboració de la delegació de Carreteres a Tarragona, que no ha deixat veure l'expedient en què es fonamentava la llicència per al radar, tot i haver-ho demanat, fins i tot per escrit, des de fa tres setmanes. «Volíem comprovar que no hagués hagut una modificació sobre l'inicial, però ens han dit que era secret, quan això és públic, i més per als ajuntaments implicats», clama.

Trànsit ja ha tret sancions

Molts conductors han presentat aquests mesos recursos pel seu compte contra les multes, bona part dels quals han estat acceptats pel SCT, que admet així implícitament errors. Bàsicament s'han tret les multes als vehicles que, a la foto, circulaven pel carril d'acceleració des de l'Espluga, abans del qual no estava indicat ni el radar ni la velocitat màxima permesa i, per tant, en teoria ho podien fer a la genèrica de la via, 90 km/h. A aquells que ja s'havien incorporat o circulaven per l'N-240, en canvi, serà «molt més complicat» que els retirin les sancions, tal com reconeixien des de l'Ajuntament de Vimbodí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.