Successos

Un foc crema 20 hectàrees de vegetació a Portbou

La zona afectada és la mateixa on fa tres anys van perdre la vida un home i la seva filla, que van saltar al mar mentre fugien de les flames

L'alcalde continua reclamant a Foment que eixampli l'N-260

Un ampli con­tin­gent d'efec­tius va tre­ba­llar ahir en l'extinció d'un incendi fores­tal que es va decla­rar a la zona del coll dels Beli­tres, al terme de Port­bou. Quan pas­sa­ven pocs minuts d'un quart de dues de la mati­nada, els cos­sos d'emergències van rebre l'avís del foc, que va cre­mar 20,02 hectàrees de matolls i de vege­tació. El focus es va ini­ciar a l'altura del quilòmetre 2 de l'N-260, que con­necta Port­bou amb l'Estat francès. Com que estava, a més, al cos­tat de la car­re­tera, es va haver de tallar en els dos sen­tits durant set hores. Segons els tes­ti­mo­nis que van tru­car al 112, l'indret on van començar les fla­mes és a prop d'una casa, si bé no va ser neces­sari eva­cuar cap veí. A banda, es dóna la cir­cumstància que una part del paratge cre­mat és el mateix on es va pro­duir el fatídic incendi del 22 de juliol del 2012, on van per­dre la vida un home i la seva filla. Men­tre les vícti­mes fugien de les fla­mes penya-segat avall, van morir en sal­tar al mar.

Tot i que a la nit no poden tre­ba­llar els mit­jans aeris, els bom­bers van encer­clar ahir les fla­mes ràpida­ment. Un fac­tor que els va jugar a favor va ser el fet que la tra­mun­tana bufava lleu­ge­ra­ment. El cap d'emergències de Girona, Enric Cano, va expli­car que pri­mer van cen­trar els esforços al flanc esquerre, que era on hi havia més perill que el foc s'estengués. El recor­re­gut que seguia al dret no era tan alar­mant, ja que no hi havia ele­ments vul­ne­ra­bles al seu pas i avançava en direcció al mar. “El flanc esquerre tenia més poten­cial perquè és el que podia haver-se obert en aga­far la carena i hau­ria anat en sen­tit Colera. Si hagués bufat més fort la tra­mun­tana hi hau­ria hagut salts de foc que hau­rien cau­sat nous focus a par­tir del flanc esquerre. Lla­vors, hauríem patit perquè s'hau­ria apro­pat als habi­tat­ges”, va indi­car Cano. Un cop els bom­bers van fre­nar la llen­gua de més risc, no van tri­gar gaire a tenir-lo del tot envol­tat. El van donar per esta­bi­lit­zat a tres quarts de sis del matí i una hora més tard ja con­tro­lat.

Per a aquest ser­vei, es van acti­var 48 dota­ci­ons ter­res­tres dels Bom­bers, un helicòpter, ADF, agents rurals, els bom­bers fran­ce­sos, Mos­sos i la Guàrdia Civil. Al matí, van con­ti­nuar remu­llant el perímetre i a la tarda una dotació es va que­dar fent guàrdia. Els agents rurals van comp­ta­bi­lit­zar que 15,3 de les 20,02 hectàrees cal­ci­na­des estan inclo­ses en el pla d'espais d'interès natu­ral (PEIN) i van obrir una inves­ti­gació per deter­mi­nar l'ori­gen de l'incendi. El tràgic epi­sodi d'ara fa 3 anys va ser degut a una buri­lla de cigar que, pro­ba­ble­ment, va ser llançada per un con­duc­tor.

Millo­res urgents

El 22 de juliol del 2012 la car­re­tera de Port­bou a Cer­vera de la Marenda es va con­ver­tir en una ratera. Dese­nes de con­duc­tors van aban­do­nar els cot­xes a la via en veure que les fla­mes s'acos­ta­ven. En aquell punt es va decla­rar un incendi, just quan també s'havien hagut de des­viar els vehi­cles pel devas­ta­dor foc que cre­mava a la Jon­quera i que va obli­gar a tallar l'N-II i l'AP-7. A Port­bou, els afec­tats van bai­xar mun­ta­nya avall en direcció al mar, esca­pant de les fla­mes. La majo­ria van aga­far un camí que conduïa fins a la platja del Pi, però una família fran­cesa va anar a parar al penya-segat. Un home i la seva filla de quinze anys van morir en sal­tar al mar, i la mare i dos fills més van resul­tar ferits. L'alcalde de Port­bou, Josep Lluís Salas, va recor­dar ahir que con­ti­nuen recla­mant a Foment que eixam­pli l'N-260. Les con­di­ci­ons de la car­re­tera no són les òpti­mes perquè és estreta, amb molts revolts i pocs apar­ta­dors en cas d'ava­ria o neces­si­tat. “Deuen pen­sar que és una car­re­tera de segona, però no deixa de ser una Naci­o­nal i força tran­si­tada a l'estiu. El minis­teri sem­pre argu­menta que no pot fer les obres per falta de pres­su­post”, lamenta Salas.

LA XIFRA

48
dotacions
dels Bombers es van activar arran de l'incendi que va tenir lloc a l'altura del quilòmetre 2 de l'N-260.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.