GIRONA
Eines de gestió del risc d’incendi adaptades al sector turístic
La Diputació de Girona és un dels socis d’aquest projecte transfronterer, que ha centrat les proves pilot a l’Alt Empordà i a la Catalunya del Nord
L’increment de les temperatures i l’escassetat de pluges com a conseqüència del canvi climàtic han fet créixer el risc d’incendis forestals, que suposen una amenaça constant per a les zones poblades, especialment les més freqüentades per turistes. Aquest és el punt de partida del projecte europeu WUITIPS (Wildand-Urban-Interface Fire Touristic Infraestructure Protection Solutions. Nascut a principis del 2023, te com a objectiu desenvolupar un nou marc de gestió d’incendis forestals per al sector turístic.
La Diputació de Girona ha estat un dels socis d’aquest projecte, que fa tot just uns dies n’ha presentat els seus resultats finals a l’Espai Catalunya Europa de Brussel·les. Durant aquests dos anys, l’equip de treball del projecte WUITIPS ha desenvolupat metodologies d’anàlisi de riscos per a infraestructures turístiques i les ha aplicat a casos pilot que s’han concentrat a l’Alt Empordà i a la Catalunya del Nord. El propòsit era detectar-ne la vulnerabilitat davant els incendis forestals des de diferents punts de vista, a escala d’edificació i a escala de municipi o regió. Per aconseguir-ho, s’ha recollit informació dels establiments turístics per mitjà de visites als propietaris, enquestes i trucades, i s’han portat a terme simulacions tant del comportament del foc sobre les instal·lacions en una situació d’emergència com del comportament dels turistes en cas d’evacuació.
A partir d’aquí, s’han impulsat diverses eines innovadores que, a partir d’ara, estaran a disposició dels cossos d’emergències, dels propietaris dels establiments turístics i de les administracions públiques en una plataforma digital conjunta (WUITIPS | UCP Knowledge Network) com a recursos per millorar la gestió de les situacions d’emergències en un escenari en el qual el foc pren importància com a element de risc.
En primer lloc, s’ha elaborat una cartografia de punts turístics de tot Europa. Es tracta d’un mètode harmonitzat per identificar zones molt vulnerables als incendis forestals en relació amb la infraestructura turística a nivell municipal. Aquest enfocament integra informació sobre els perills d’incendi forestal i les activitats turístiques, utilitzant capes de dades SIG (sistemes d’informació geogràfica) de referència creuada.
També s’ha dissenyat, per a gestors d’infraestructures turístiques, l’eina TourGuard, que permet avaluar la vulnerabilitat de les instal·lacions i proporciona respostes per millorar-ne la resiliència al foc. Aquesta vulnerabilitat s’analitza mitjançant un qüestionari que examina qüestions relacionades amb l’entorn de la propietat, les característiques clau de l’edifici i el nivell de preparació amb eines de planificació d’emergència. Les respostes obtingudes es processen per generar un índex quantitatiu i recomanacions personalitzades de millora. Aquest servei s’ha desenvolupat com una aplicació web que es pot integrar fàcilment a les plataformes SIG utilitzades per les agències de gestió d’incendis i turisme.
Així mateix, s’ha creat l’eina TourSafe, que avalua la vulnerabilitat de les poblacions turístiques dins d’un municipi o una àrea turística concreta. Està pensada per a gestors d’emergències municipals, agències de protecció civil, bombers, representants municipals i agents d’informació pública, a qui proporciona informació crítica per millorar la capacitat de resposta davant imponderables o situacions d’emergència. Es presenta en forma de qüestionari senzill, els resultats del qual es classifiquen en nivells de vulnerabilitat. A continuació, l’eina proporciona directrius personalitzades per a les millors pràctiques en protecció humana, abordant els problemes identificats a través de les respostes.
A més, el projecte WUITIPS ha perfeccionat metodologies clau d’enginyeria de seguretat contra els incendis, com els models d’evacuació. Partint de simulacions en càmpings, ha desenvolupat nous arquetips turístics per a models de comportament humà centrats en variables que influeixen en la presa de decisions durant les emergències, com l’adhesió a la propietat, l’experiència, la consciència de risc i la cultura de seguretat.
També ha creat directrius per a la realització d’anàlisis detallades d’edificis en infraestructures turístiques. Això inclou l’ús d’eines avançades de modelització per avaluar escenaris d’exposició al foc (combustibles forestals, naturals ornamentals i artificials) i el rendiment dels embolcalls dels edificis per prevenir l’entrada d’incendis, sobretot en els sistemes de vidre i els elements de fusta.