Societat

catalunya nord

Les escoles immersives de la Catalunya Nord estan plenes

La Catalunya del Nord comença el curs escolar amb el rècord de 1.308 alumnes en centres immersius en català

Com cada any la Bressola i Arrels han hagut de refusar alumnes per manca de places

La Cata­lu­nya del Nord ha començat aquest dijous el curs 2016-2017 amb rècord d'alum­nes matri­cu­lats en esco­les immer­si­ves en català. Per pri­mera vegada, els set cen­tres de la Bres­sola han superat el miler d'estu­di­ants: 1.024, és a dir, 46 més que l'any pas­sat. Mal­grat això, 75 nens han que­dat fora per manca de pla­ces. Per la seva part, la xarxa Arrels ha obert una nova aula al col·legi del barri del Ver­net de Per­pinyà i ja suma un total de 284 alum­nes. A aquests, cal sumar-hi els prop de 3.000 que hi ha esco­la­rit­zats en el sis­tema públic bilingüe. En l'actu­a­li­tat, el 25% de l'alum­nat de la Cata­lu­nya del Nord rep alguna mena d'ense­nya­ment en català, bé sigui a través del model d'immersió, el bilingüe o de clas­ses d'ini­ci­ació a la llen­gua, segons dades de l'asso­ci­ació APLEC (Asso­ci­acií de Pro­fes­sors en Llen­gua Cata­lana)..

El model d'immersió lingüística a la Cata­lu­nya del Nord es con­cen­tra en els dos cen­tres públics d'Arrels, a Per­pinyà, i en els set cen­tres con­cer­tats de la Bres­sola. En tots els casos, aquest curs ha cres­cut el nom­bre d'alum­nes matri­cu­lats, i la demanda ha tor­nat a superar l'oferta.

La direc­tora de la xarxa La Bres­sola, Eva Ber­trana, es mos­tra satis­feta pel més del miler d'alum­nes ins­crits aquest curs a les seves esco­les. Alhora, però, no amaga un sen­ti­ment agre­dolç per haver hagut de dei­xar fora de les aules a 75 nens. Un fet que es repe­teix any rere any per falta d'espai. “Ens fa molt mal haver de refu­sar futurs cata­la­no­par­lants”, expressa.

Manca d'espai i crida a la col·labo­ració

En aquest sen­tit, reclama la col·labo­ració de les admi­nis­tra­ci­ons fran­ce­ses i cata­la­nes per poder absor­bir la demanda crei­xent de les esco­les immer­si­ves en català. “No tenim prou aules. Estem en nego­ci­a­ci­ons amb diver­sos muni­ci­pis per l'ober­tura de noves esco­les o per ampliar les ja exis­tents, però les coses no avan­cen tan ràpid com ens agra­da­ria. Espe­rem tenir una oferta major en dos anys”, explica.

De fet, aquest any ja s'han ampliat diver­sos cen­tres de La Bres­sola. Al muni­cipi del Soler (Ros­selló), s'han col·locat dos mòduls pre­fa­bri­cats per donar cabuda a una nova classe. A Prada (Con­flent) també s'ha obert una nova aula. Tot ple­gat ha permès accep­tar 60 noves ins­crip­ci­ons als cicles de par­vu­lari, primària i pri­mera etapa de secundària.

Les zones amb major demanda es tro­ben a la sub­co­marca del Ribe­ral, on con­fien obrir ben aviat dues esco­les més. A Per­pinyà, on hi ha dos esco­les de La Bres­sola, volen inau­gu­rar-ne una ter­cera pro­pe­ra­ment.

Pas a la secundària

D'altra banda, Ber­trana asse­gura que el cen­tre de secundària que van obrir l'any 2003 (cobreix l'equi­va­lent al pri­mer cicle d'ESO) ja està al 100% de la seva capa­ci­tat. La qual cosa els obli­garà a bus­car solu­ci­ons de cara al curs que ve per evi­tar que els alum­nes aban­do­nin l'esco­la­rit­zació immer­siva en català.

Així mateix, a la loca­li­tat del Soler tre­ba­llen per fer rea­li­tat la rei­vin­di­cació històrica de cons­truir-hi un liceu que doni cober­tura a la segona etapa de secundària i bat­xi­lle­rat. “Ja tenim els ter­renys i, tot i que sabem que és difícil, aquesta deter­mi­nació de l'escola en català sem­pre hi serà”, pro­met l'alcalde, François Cal­vet, que té el seu nét esco­la­rit­zat a La Bres­sola.

“Torna a haver-hi un interès pel català a la Cata­lu­nya Nord. El català ja no és la llen­gua dels avis, la gent gran i de pagès, ara és la dels fills i la moder­ni­tat. Això des­perta l'interès de les famílies per entrar en una era moderna”, refle­xi­ona la direc­tora de La Bres­sola.

Pri­mer dia de clas­ses

En aquest pri­mer dia de clas­ses, els cen­tres edu­ca­tius d'arreu de l'Estat francès han hagut de fer front a mesu­res excep­ci­o­nals de segu­re­tat. Cap adult pot acce­dir a les esco­les sense car­net d'iden­ti­fi­cació. A més, entren en fun­ci­o­na­ment una sèrie de can­vis meto­dològics.

El coor­di­na­dor pedagògic de La Bres­sola, el mes­tre Cesc Fran­quesa, explica que en aquesta jor­nada de tor­nada a l'escola han pri­o­rit­zat el con­tacte amb la llen­gua “després d'uns mesos en què només han par­lat el francès durant l'estiu”. Per això, han fet acti­vi­tats de caire lúdic perquè els infants per­des­sin la ver­go­nya i tor­nes­sin a habi­tuar-se a les ruti­nes esco­lars i al català.

La Bres­sola cele­bra aquest any el 40è ani­ver­sari de l'ober­tura del pri­mer cen­tre a Per­pinyà, el de Sant Gal­dric, l'any 1976. Per com­me­mo­rar l'efemèride, han orga­nit­zat una expo­sició fotogràfica a l'espai ama­teur del fes­ti­val Visa pour l'Image. La mos­tra recull esce­nes del dia a dia dels nens i mes­tres a les aules.

Com a exem­ple d'aquesta història que avança, Ber­trana res­salta que aquest any, per pri­mer cop, hi ha mes­tres sor­tits de les seves pròpies aules. De mica en mica, hi ha cada vegada més presència de docents en català a la Cata­lu­nya del Nord. Actu­al­ment, el 40% dels pro­fes­sors dels col·legis immer­sius són nord-cata­lans men­tre que el 60% res­tant pro­ve­nen del Prin­ci­pat.

També creix Arrels

Per la seva part, també s'ha incre­men­tat el nom­bre d'alum­nes a les esco­les públi­ques Arrels, que tenen dos cen­tres a Per­pinyà. Un es va inau­gu­rar l'any pas­sat al barri del Ver­net, i aquest curs ja ha cal­gut obrir-hi una nova classe per satis­fer el volum de demanda.

A aquesta xifra cal sumar-hi els prop de 3.000 alum­nes que es cal­cula que hi ha en el sis­tema bilingüe. Les xifres del curs que ha arren­cat aquest 1 de setem­bre encara no són ofi­ci­als però segons el lingüista Alà Bay­lac-Fer­rer, l'esco­la­rit­zació en català –tant en immersió com en model bilingüe- podria vore­jar els 5.000 alum­nes.

El 7,8% de l'alum­nat de la Cata­lu­nya del Nord estu­dia en esco­les immer­si­ves o bilingües. El per­cen­tatge creix fins al 25% si s'hi afe­gei­xen els estu­di­ants que reben clas­ses d'ini­ci­ació al català (7.433 alum­nes).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.