Societat

Tradicions

La morra, un joc que s'escampa per la Mediterrània

Jugar a comptar dits

El joc de la morra es manté amb força a la Ràpita

El municipi demana acollir l'any que ve el torneig internacional i vol que aquesta pràctica arribe a totes les escoles de la població

L'entitat Morràpitas'encarrega des de fa anys de perpetuar una pràctica ancestral a la vila

La morra és un joc que es juga en pare­lla. Situ­ats l'un al davant de l'altre, cara a cara, els dos con­trin­cants tra­uen una mà de dar­rere l'esquena de manera simultània, al mateix temps que cri­den amb decisió una xifra: la que cre­uen que suma­ran els dits que cada un dels rivals ha ense­nyat aixe­cats. Qui l'encerte, gua­nya. Així de sim­ple, així de com­pe­ti­tiu.

Segons sem­bla, l'ori­gen d'aquest joc se situa a l'antic ori­gen. El mar Medi­ter­rani i la civi­lit­zació romana van fer la resta per escam­par-lo arreu d'Europa. En algu­nes pobla­ci­ons, la tra­dició va arre­lar amb tanta força que ha arri­bat amb una gran salut fins a l'època con­tem­porània. És el cas de la Ràpita, al Montsià, on jugar a morra és més que una afició estesa. Anys enrere els rapi­tencs ana­ven a jugar cada cap de set­mana a l'ano­me­nat bar Mont­si­a­nell. Però diver­sos fac­tors van fer que l'esta­bli­ment tanqués por­tes i des d'ales­ho­res la morra havia que­dat pràcti­ca­ment rele­gada al cam­pi­o­nat orga­nit­zat per fes­tes majors. Fins que el 2007, amb una massa crítica de juga­dors ja con­so­li­dada, va nàixer l'asso­ci­ació soci­o­cul­tu­ral Morràpita. La seua tasca se cen­tra a orga­nit­zar tro­ba­des cada dis­sabte de l'any –amb l'excepció de l'agost i el Nadal– en un local muni­ci­pal que els va cedir l'Ajun­ta­ment.

L'ober­tura al món que faci­li­ten les noves tec­no­lo­gies va fer que aquests afi­ci­o­nats s'ado­nes­sen de l'existència de la morra, un joc que molts con­si­de­ra­ven estric­ta­ment local, en altres zones de la Medi­terrània. Fins i tot, que exis­tia un cam­pi­o­nat inter­na­ci­o­nal. El regi­dor de Joven­tut i Iden­ti­tat de l'Ajun­ta­ment de la Ràpita, i mem­bre de l'asso­ci­ació que pre­serva l'ús d'aquest joc, Rafa Balagué, lo Xiqüelo, com el conei­xen a la vila, ho explica: “Quan vam des­co­brir que també es jugava en altres països no ens ho crèiem; pensàvem que segu­ra­ment coin­ci­dia el nom, però que seria una cosa total­ment dife­rent.” Però el con­tacte amb els habi­tants d'un poblet de Sar­de­nya, Ort­hullè, els va traure ràpida­ment de dubte: era el mateix joc que havien jugat des de feia segles a la vora de l'Ebre.

El mem­bre de Morràpita Joan Batiste, més cone­gut com a Car­ri­nya, recorda que “un tor­neig inter­na­ci­o­nal era el que nosal­tres sem­pre havíem somiat, però ho vèiem molt lluny”. L'existència d'una com­pe­tició d'aques­tes carac­terísti­ques, el Mur­ra­mundo, els va obrir la porta a prac­ti­car les dife­rents vari­e­tats exis­tents. Tan­tes com llocs on es prac­tica: la sarda, la fran­cesa, la corsa, la sici­li­ana... Ara, després de tres anys anant a par­ti­ci­par a la com­pe­tició inter­na­ci­o­nal, l'enti­tat rapi­tenca ha dema­nat que el muni­cipi mari­ner sigui l'esce­nari d'aquesta prova l'any vinent. Pre­su­mei­xen que els trenta-cinc anys de vida del cam­pi­o­nat local els con­ver­teix en el més veterà de la Medi­terrània, una carta amb què aspi­ren a ser els amfi­tri­ons de la pròxima edició.

Men­tres­tant, Morràpita també ha pre­sen­tat un pro­jecte a tots els col·legis i ins­ti­tuts de la vila perquè almenys una hora a la set­mana els alum­nes la dedi­quen a prac­ti­car aquest esport. D'una banda, per for­jar les futu­res pro­me­ses i que la morra per­dure en el temps, i de l'altra, per pre­pa­rar un plan­ter potent que defense l'orgull local al pri­mer cam­pi­o­nat infan­til o juve­nil, que també tre­ba­llen per dur a terme a Sant Car­les de la Ràpita.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia