Societat

turisme

El Penedès es destapa com el líder de l'enoturisme al país

L'expert en enoturisme Lluís Tolosa ho explica en la ‘Guia d'enoturisme del Penedès' que acaba de publicar

En un any i mig ha fet 42.000 km per triar 210 llocs per visitar i ha tastat més de 500 vins de la zona

El Penedès es destapa a la nova Guia d'enoturisme del Penedès, del sociòleg i divulgador de la cultura del vi Lluís Tolosa. Ho fa com el líder natural de l'enoturisme a Catalunya. “No hi ha opcions: el Penedès serà destinació enoturística sí o sí”, assegura l'escriptor. Després d'un any i mig d'immersió, Tolosa recull en el seu llibre 210 llocs per gaudir del turisme del vi i recomana prop de 500 vins i caves. Tolosa va presentar el llibre fa uns dies a la seu del km 0 de les Rutes del Vi i el Cava, a Vilafranca del Penedès, acompanyat del president d'EnoturismePenedès, Sergi Vallès; el president del Consell Comarcal de l'Alt Penedès, Francesc Olivella; i el diputat adjunt de Turisme de la Diputació de Barcelona, Pere Regull.

Després d'un any i mig d'immersió al Penedès, Tolosa recull els 42.000 km que ha fet a la zona en 380 planes, que són un compendi de la cultura del vi a través de la història i l'oferta actual per als curiosos: cellers i caves amb els millors productes, restaurants amb oferta de proximitat, allotjaments, activitats i cites per descobrir un Penedès que no pot escapar del seu destí: “ser el líder natural del turisme del vi a Catalunya”, tal com resumeix Tolosa, “per volum, per musculatura, per proximitat amb Barcelona...”

El Penedès és, segons Tolosa, un celler a la Diagonal de Barcelona, l'oferta que la capital del país necessita per donar sortida al nou model turístic que està triomfant a la ciutat i que allarga les estades: “el tercer i el quart dia els turistes volen sortir de Barcelona, necessiten fer-ho”, diu Tolosa. I, qui s'ho emporta? La Roca Village i Montserrat. Segons Tolosa, el que han d'aprendre a gestionar els professionals del vi i del turisme al Penedès “és el risc de saturació”. Segons ell, el Penedès té les condicions per rebre un milió de turistes a l'any sense fer res, però “la visita a sis euros no funciona”. Amb la visita bàsica no n'hi ha prou. El Penedès ha de ser capaç de generar un producte enoturístic basat en les experiències, que convidi el visitant a pernoctar-hi, i que tingui un circuït efectiu de distribució. Ara per ara ja hi ha cellers que ofereixen activitats de 40 a 50 euros per persona, però l'objectiu, per Tolosa, és que l'oferta creixi per assolir nivells més alts de qualitat. La qualitat dels vins “és indiscutible”, i el mateix ha de passar amb l'oferta enoturística. El primer repte ha de ser que els visitants d'un dia acabin passant 3 o 4 dies a la destinació, però això “només serà possible si els professionals del sector hi creuen”.

En la presentació, Tolosa va estirar les orelles al sector i va demanar que treballi per fer una aposta global, i va aconseguir la complicitat de Regull per intentar fer realitat la traducció de la guia a diferents idiomes.

LLUÍS TOLOSA AUTOR DE LA GUIA D'ENOTURISME DEL PENEDÈS

“He descobert l'oferta infinita”

Què l'ha sorprès, del Penedès?
“M'ha sorprès com està d'avançada l'oferta, la musculatura que té així com la gran quantitat de serveis enoturístics que hi ha: helicòpters, segways, bicicletes, etc... He intentat fer no només de professional, sinó també de winelover. I he descobert una oferta infinita. Recomano 80 cellers després d'un any de visites i n'hi ha 300. Això no ens ho acabem.”
Els professionals del sector del vi estan preparats per assumir el repte?
“S'està gestant la mentalitat que necessitem no només al celler, sinó també com a destinació turística. D'aquí a 2 o 3 anys hi haurà canvis, i el Penedès serà destinació enoturística sí o sí, i liderarà el sector a Catalunya.”
Les altres denominacions d'origen també són conscients d'aquesta realitat?
“Hi ha una mica de confusió mental. Cada vegada que vaig a una destinació enoturística em trobo amb professionals que veuen les virtuts de les altres denominacions d'origen i veuen els seus defectes. Hem de prendre consciència de les potencialitats del Penedès.”
A la presentació del llibre, vas estirar les orelles del sector perquè no s'han implicat en la guia...
“Quan algú fa una guia del teu sector, hi has de ser. Sé que les comparacions són odioses, però ens ajuden a entendre el context en el qual ens movem. A La Rioja, quan vaig fer la guia, s'hi van anunciar 72 cellers. Marxava d'allà i encara rebia trucades de cellers que volien sortir. Els vaig haver de dir que no podia ser. En el cas de la guia d'enoturisme del Penedès, hi ha sis anuncis de cellers.”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.