Societat

trànsit

balanç d'accidents

La mortalitat a la carretera, peatge de la fi de la crisi

El nombre d'accidents greus amb víctimes mortals puja els dies laborables i baixa els caps de setmana

Durant el 2016 la mobilitat va créixer un 2,4% a l'àrea metropolitana de Barcelona

La recuperació econòmica ha portat un increment de la mobilitat a la carretera i, conseqüentment, un augment de la mortalitat entre els conductors que fan servir el cotxe per motius de feina. Les dades ofertes ahir pel Servei Català de Trànsit indiquen que durant el 2016 la intensitat mitjana de trànsit a l'àrea metropolitana de Barcelona va créixer un 2,6% i els accidents mortals, segons el dia de la setmana, van créixer un 7% de dilluns a dijous, mentre que dissabtes i diumenges van baixar un 18%.

En el balanç general d'accidentalitat, durant l'any passat tots els paràmetres van ser bons, fins al punt que ahir el conseller d'Interior, Jordi Jané, va proclamar que “el 2016 ha estat l'any amb menys accidents mortals de la història; mai s'havien produït uns registres tan baixos”.

En total, durant l'any passat van perdre la vida 231 persones en accidents, de les quals 153 ho van fer en sinistres a les carreteres i la resta, 78, en nuclis urbans. En termes globals i amb relació a la mortalitat del 2010, les morts es van reduir un 31%, amb un descens més significatiu a les carreteres, amb un 37,8% menys, que no pas als nuclis urbans, on els descens ha estat només d'un 16%.

Amb les dades a la mà, el conseller Jané va subratllar que s'estan complint els objectius del pla de seguretat viària, que establia una reducció del 30% de la mortalitat respecte a les dades del 2010.

El conseller no va voler passar per alt el problema de seguretat viària que hi ha en pobles i ciutats, i va assegurar que “cal incidir més en les vies urbanes”. En aquest àmbit destaca de manera preocupant l'increment de quasi un 8% de la mortalitat i dels ferits greus entre les persones d'edats compreses entre els 64 i els 75 anys.

L'accidentalitat urbana no és l'única preocupació dels responsables de trànsit. Ahir, Jané va voler remarcar que el gran problema que assenyalen de manera clara les estadístiques és la mortalitat entre motoristes i ciclistes. Pel que fa al primer col·lectiu, suposa el 36% del total de morts i ferits greus, mentre que pel que fa als accidents de bicicleta preocupa l'increment d'un 31% de morts a les ciutats, on l'ús d'aquest vehicle va a l'alça.

En el costat de les notícies positives associades a l'accidentalitat, hi ha el fet que les campanyes de comunicació destinades a millorar l'atenció dels ciutadans quan són al volant sembla que han tingut un resultat positiu, perquè han disminuït dos punts i mig els accidents atribuïbles a les distraccions.

Pel que fa les vies amb més víctimes mortals, destaca l'autopista AP-7; ara bé, en aquest cas s'ha de tenir en compte que s'hi va produir el terrible accident d'autocar de Freginals, amb 13 noies mortes. Rere aquesta via se situa la carretera N-II, amb 10 morts, dos més que el 2015. L'N-340, molt problemàtica, ocupa el tercer lloc del rànquing, si bé ha millorat el registre passant de 23 morts el 2015 a 19 l'any passat.

LA FRASE

Ens preocupa la mortalitat en el col·lectiu de motoristes i també entre els ciclistes
Jordi Jané
conseller d'interior


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.