L'Ajuntament estudia limitar la velocitat a les rondes a 60 km/h per reduir el soroll
El nou pla per a la reducció de la contaminació acústica inclou aquesta mesura tot i que el trànsit no genera queixes
La tinenta d'alcalde, Imma Mayol, va presentar ahir el nou pla per la reducció de la contaminació acústica 2010-2020 amb un pressupost global de més de 100 milions d'euros, 17 milions dels quals es destinaran pel que queda de mandat. D'ara i fins al 2011, l'Ajuntament ha redactat una trentena de mesures que tenen com a objectiu reduir la contaminació acústica a la ciutat. Mayol es va mostrar realista a l'hora de valorar la força d'aquestes actuacions: «El pla té voluntat d'intervenir, però no pretén fer miracles.» A la majoria de les propostes que inclou els falta concreció perquè estan pendents d'algun estudi o projecte.
Objectivament, el trànsit i l'oci nocturn són els principals generadors de contaminació acústica, malgrat que el primer no provoca gaires queixes entre els veïns. L'Ajuntament es proposa apaivagar el soroll provocat pels vehicles, però encara ha de determinar com ho farà. S'estudiarà reduir la velocitat de 80 km/h a 60 km/h en aquells trams més sorollosos de les rondes com el de Montbau, el de la Vila Olímpica i el de la Via Augusta. El gerent de l'àrea de Medi Ambient, Jordi Campillo, explicava que «l'informe haurà de determinar si, circulant a menys velocitat, els cotxes fan menys soroll».
Per apaivagar el soroll del trànsit en els punts crítics de les rondes, l'Ajuntament no només es planteja limitar a 60 km/h la velocitat dels vehicles, sinó que també vol estudiar la viabilitat de col·locar pantalles sonoreductores en aquests trams. Els dos estudis inclosos en el pla per a la reducció de la contaminació acústica no estan pressupostats. El que sí que té una partida pressupostària de 8,3 milions d'euros és la col·locació de 407.000 m² de paviment sonoreductor en diferents vies de la ciutat sense concretar quines. Mayol va explicar que en aquelles vies on s'actuarà «ja tenen paviment sonoreductor, però amb el pas del temps aquest ha perdut la qualitat i és necessari canviar-lo». Va afegir que «el paviment sonoreductor té una vida de deu anys; passat aquest temps perd qualitat i s'ha de canviar». Per això, a mesura que es faci malbé, el consistori haurà d'anar substituint els 3,4 milions de m² de paviment sonoreductor que hi ha a tota la ciutat.
Per si l'Ajuntament no aconsegueix disminuir els nivells de contaminació acústica, el pla destinarà 600.000 euros per programes d'ajuts per a la insonorització dels edificis. A l'hora de rebre aquests ajuts es donarà preferència als propietaris que viuen a les zones amb més contaminació acústica: els propers a les rondes, pel que fa al soroll del trànsit, i els de Ciutat Vella i Gràcia, pel xivarri provocat per l'oci nocturn.
Sortida esglaonada del teatre
P.MLa tinenta d'alcalde de Medi Ambient, Imma Mayol, va explicar ahir que el 97,4% dels trams dels carrers de la ciutat compleixen amb la capacitat acústica assignada durant el dia i el vespre; el percentatge baixa fins al 88,5% a la nit. El 2,6% dels trams que superen la capacitat acústica assignada durant el dia i el vespre es concentren a Sarrià-Sant Gervasi com a conseqüència del trànsit. Aquest districte també supera el llindar en la franja de nit juntament amb els de Gràcia i Ciutat Vella. Per tal de reduir els soroll derivats de l'oci nocturn, l'Ajuntament planeja fer algunes proves pilot. El gerent de l'àrea de Medi Ambient, Jordi Campillo, va proposar que la sortida del Teatreneu, a Gràcia, es fes de manera esglaonada. Campillo no va concretar com es faria, però podria ser que els responsables de la sala fessin marxar primer a uns espectadors i després a uns altres, per evitar aglomeracions a la sortida. La solució per posar fi al soroll derivat de l'oci nocturn a Ciutat Vell és més fàcil: «Regular els horaris d'obertura i tancament dels comerços», va dir Mayol. Aquestes propostes es podrien acompanyar d'altres com, per exemple, que els aparcaments per les motos es situessin en punts allunyats de les zones d'oci.
Sirenes unidireccionals
P.MLa Universitat Politècnica de Catalunya està estudiant com apaivagar l'impacte acústic de les sirenes de les ambulàncies i dels cotxes de la Guàrdia Urbana. El pla per la reducció de la contaminació acústica destina 30.000 euros a finançar aquest estudi. Tot i no tenir-ne les conclusions, la tinenta d'alcalde de Medi Ambient de l'Ajuntament de Barcelona, Imma Mayol, va apuntar que una solució perquè les sirenes molestessin menys és que el so d'aquestes fos unidireccional. És a dir, que només emetés so cap endavant, fet que ja seria suficient per alertar els primers vehicles, que són els que s'han d'apartar. Tot i aquests estudis tan específics, Mayol va reconèixer que alguns dels problemes derivats de la contaminació acústica són per fets molt quotidians, «com aquell que té un veí que posa les rentadores a la matinada». Per intentar solucionar aquests problemes d'arrel, el pla presentat ahir té una partida de 120.000 euros per formar mediadors que puguin intervenir en aquests conflictes de tipus més domèstic.
Llicències electròniques
El PuntL'Ajuntament va presentar ahir, també com a mesura sostenible, les llicències electròniques. És a dir, que per primera vegada el consistori incorpora la tramitació el 100% electrònica de les llicències municipals. Aquest any, es podran tramitar per internet, des de casa o des de l'oficina, les llicències d'ocupació de la via pública, així com les llicències d'obres majors i menors. El 2011 s'afegiran a la tramitació electrònica les llicències d'activitats. Amb aquest nou sistema, el consistori preveu reduir un 70% de mitjana el temps per resoldre els tràmits. Amb aquesta remodelació, es podrà eliminar el paper de la tramitació, contribuint a una administració pública més sostenible, explicaven des de l'Ajuntament. Tot i això, el ciutadà que ho vulgui, podrà tramitar la llicència pel canal presencial.