Medi ambient

Clam contra l’ampliació del Prat

protesta Milers de persones defensen el delta del Llobregat i denuncien els perjudicis que suposaria tirar endavant el projecte d’Aena Participants Hi havia col·lectius ecologistes, moviments socials, pagesos i entitats veïnals Absents Cap conseller ni l’alcaldessa Barcelona van ser-hi, però sí alguns representants dels comuns, ERC i la CUP

Els manifestants van arribar procedents d’una quarantena de municipis d’arreu de Catalunya

La reti­rada del pro­jecte d’ampli­ació de l’aero­port de Bar­ce­lona que Aena volia tirar enda­vant no va des­mo­bi­lit­zar els con­tra­ris a qual­se­vol ope­ració urbanística que mal­meti el ter­ri­tori del delta del Llo­bre­gat, que, ahir en una mos­tra de força, es van aple­gar al cen­tre de Bar­ce­lona. Milers de per­so­nes, fins a 10.000 segons la Guàrdia Urbana i algu­nes dese­nes de milers més segons els orga­nit­za­dors, van omplir el car­rer Tar­ra­gona arri­ba­des en colum­nes des d’una qua­ran­tena de muni­ci­pis cata­lans. Havien estat con­vo­ca­des per més de 300 orga­nit­za­ci­ons soci­als, veïnals i eco­lo­gis­tes que van fer una crida a la mani­fes­tació per denun­ciar el per­ju­dici social i climàtic que com­porta el pro­jecte d’ampli­ació de l’aero­port. “Dir prou és no caure en la trampa del capi­ta­lisme ves­tit de verd”, va asse­gu­rar la filòsofa Marina Garcés, encar­re­gada d’inau­gu­rar els par­la­ments de la mani­fes­tació davant una munió de gent que l’escol­tava a ple sol. Garcés va defen­sar els avi­ons “per anar lluny a conèixer, estu­diar, acom­pa­nyar per­so­nes esti­ma­des, coo­pe­rar i perquè puguin arri­bar aquells que neces­si­ten refugi”, però va asse­gu­rar que l’ampli­ació de l’aero­port com­por­ta­ria “més fron­te­res, més turisme mas­siu, més con­trol i més tre­balls pre­ca­ris”.

Tres blocs

La mobi­lit­zació estava estruc­tu­rada en tres grans blocs: el de la justícia climàtica i la defensa ambi­en­tal, el de la vida digna i un ter­cer, a favor del ter­ri­tori. Repre­sen­tants de tots tres van pren­dre la paraula per defen­sar amb argu­ments la neces­si­tat d’un altre model de crei­xe­ment “que no hipo­te­qui el futur” del ter­ri­tori més pro­per i també del pla­neta. “Menys avi­ons, més vida” va ser el clam que es va fer sen­tir al llarg de la mobi­lit­zació i també a les xar­xes soci­als durant tot el dia.

La columna d’assis­tents més nom­brosa va ser l’arri­bada del Baix Llo­bre­gat, que es va for­mar a pri­mera hora del matí al Prat de Llo­bre­gat i que tallar la C-31 per acce­dir al punt de con­cen­tració. Va aple­gar per­so­nes a peu, en bici­cleta i una repre­sen­tació dels page­sos del parc agrari del delta del Llo­bre­gat, que es van des­plaçar amb els trac­tors per fer sen­tir les seves rei­vin­di­ca­ci­ons. Un d’ells era el Germán, que va par­lar en repre­sen­tació d’Unió de Page­sos. “No ens podem per­me­tre per­dre ni una sola hectàrea de terra”, va dir i va recor­dar que el ter­reny que con­reen és “el rebost de Bar­ce­lona”.

Amb aquesta columna es va des­plaçar també l’alcalde del Prat, Lluís Mijo­ler, que va acu­sar els governs de l’Estat i la Gene­ra­li­tat de pre­ten­dre arri­bar a un acord “clan­destí” que pot com­pro­me­tre el futur de la zona quan, el pas­sat 2 d’agost, van anun­ciar que el pro­jecte tira­ria enda­vant i es van inter­rom­pre els tre­balls i deli­be­ra­ci­ons de la taula tècnica cre­ada a instàncies del govern català. Mijo­ler va dir que, tot i que el pro­jecte es dona per apar­cat, cal estar alerta. “Hem de man­te­nir la lluita per un futur més sos­te­ni­ble i per unes inver­si­ons que són les que el país neces­sita”, va asse­gu­rar, i va rei­te­rar la seva demanda a man­te­nir obert el diàleg a la taula ins­ti­tu­ci­o­nal i a la taula tècnica per abor­dar el futur de l’aero­port.

El “pati del dar­rere”

També arri­bats des del Prat van pren­dre la paraula els inte­grants dels col·lec­tius SOS Baix Llo­bre­gat i Ni un Pam de Terra, que con­dem­nen, a més de l’ampli­ació de l’aero­port, pro­jec­tes urbanístics que supo­sen la des­trucció d’espais natu­rals del delta del Llo­bre­gat i van denun­ciar que a la comarca se la tracta com “el pati del dar­rere de Bar­ce­lona”.

La mobi­lit­zació, que va tenir un clar com­po­nent fes­tiu, va ser una con­cen­tració inter­ge­ne­ra­ci­o­nal que va aple­gar mol­tes famílies amb nens. Va estar plena de pan­car­tes i car­tells, molts fets de forma caso­lana, que reflec­tien les rei­vin­di­ca­ci­ons de forma més o menys engi­nyosa. Va fer for­tuna el que deia “més car­bas­sons i menys avi­ons” i també la de “Mau­rici Lucena, l’aero­port a casa teva”, en referència al pre­si­dent d’Aena.

La crítica al turisme mas­siu va ser un dels eixos de la pro­testa. Daniel Pardo, repre­sen­tant de l’Assem­blea de Bar­ris pel Decrei­xe­ment Turístic, va denun­ciar que l’ampli­ació de l’aero­port “apro­fun­deix en un model basat en el mono­cul­tiu turístic que pre­ca­ritza la vida de la gent” i va con­dem­nar la gen­tri­fi­cació que expulsa per­so­nes de casa seva. Va recor­dar que les admi­nis­tra­ci­ons impli­ca­des en l’ampli­ació de l’aero­port, govern de l’Estat i Gene­ra­li­tat, han fet decla­ra­ci­ons d’emergència climàtica.

Cap con­se­ller va par­ti­ci­par en la mani­fes­tació, tot i que, fa uns dies, la por­ta­veu del govern, Patrícia Plaja, havia apun­tat la pos­si­bi­li­tat que algun ho fes. Sí que hi va haver repre­sen­tants d’ERC, dels comuns i la CUP, algun d’ells dipu­tats al Par­la­ment, i també excon­se­llers, com ara Raül Romeva, que va denun­ciar la “impo­sició” i el “xan­tatge inac­cep­ta­ble” de l’Estat amb una ampli­ació “anacrònica” de l’aero­port del Prat, una pro­posta que s’ha fet, a més, “sense diàleg”, va dir. Romeva va mini­mit­zar el fet que ahir no hi hagués cap con­se­ller de la seva for­mació al car­rer i va remar­car que ERC hi era amb una “repre­sen­tació del màxim nivell”.

Per part d’En Comú Podem, la seva pre­si­denta, Jéssica Albi­ach, va ins­tar Pere Ara­gonès que “cer­ti­fi­qui el no” a l’ampli­ació i segui amb el govern espa­nyol per nego­ciar més infra­es­truc­tu­res i més inver­si­ons per a Cata­lu­nya. A més, va asse­gu­rar que “Esquerra vol ser a missa i repi­cant”: “O s’està al cos­tat del nega­ci­o­nisme, o al cos­tat de la gent, la vida i la salut.” En la mateixa línia que Romeva, va tit­llar el pro­jecte d’Aena de “més de pas­sat que de futur” i va cri­ti­car que el PSOE hagi apro­vat una llei con­tra el canvi climàtic i, paral·lela­ment, defensi els interes­sos d’Aena, obvi­ant que la seva for­mació és sòcia del govern de Pedro Sánchez. També va dema­nar la trans­ferència de les com­petències de ports i aero­ports del govern espa­nyol al català, ja que creu que és una “qüestió de sobi­ra­nia”, una demanda que com­par­teix amb els dos par­tits que gover­nen a Cata­lu­nya (ERC i JxCat) i amb la CUP, que també va par­ti­ci­par en la mani­fes­tació. Eulàlia Reguant va ins­tar a “no defa­llir fins que no quedi clar que no hi ha ampli­ació a l’aero­port del Prat” i va apun­tar que va ser l’avís de la mobi­lit­zació el que “va fer moure el govern de la Gene­ra­li­tat”. La dipu­tada cupaire va adver­tir que encara que­den dub­tes del que pas­sarà als aero­ports de Reus i de Girona i que “toca con­ti­nuar mobi­lit­zats fins que s’apar­qui defi­ni­ti­va­ment qual­se­vol ampli­ació”.

La Xarxa per la Justícia Climàtica, una de les pla­ta­for­mes con­vo­cants de la mobi­lit­zació, va voler inci­dir en l’incre­ment d’emis­si­ons de CO2 que repre­sen­ta­ria el pro­jecte d’ampli­ació de l’aero­port. Un dels seus por­ta­veus, el Jaume, va man­te­nir que “no es tracta de demo­nit­zar els pas­sat­gers dels avi­ons, sinó d’assu­mir que no podem incre­men­tar el nom­bre d’avi­ons en plena emergència climàtica” i va recla­mar més inver­si­ons per a la xarxa de roda­lies i poten­ciar el tren com a alter­na­tiva als avi­ons. Dife­rents col·lec­tius eco­lo­gis­tes i ciu­ta­dans arri­bats de tots els punts de Cata­lu­nya es van sumar a la pro­testa en defensa del medi ambi­ent. Edu­ard de Ribot, de SOS Costa Brava, va aler­tar del “coro­na­vi­rus ambi­en­tal que es car­rega el nos­tre ter­ri­tori” i va adver­tir que no es poden per­me­tre més agres­si­ons als espais natu­rals “perquè són els nos­tres pul­mons”.

Sara Min­gor­ria, de la pla­ta­forma Zero­port, va tan­car les inter­ven­ci­ons recla­mant “una eco­no­mia al ser­vei de la vida” i va dir que cal per defen­sar “no només la Ricarda” i donar res­posta a les cri­sis sistèmiques. “Menys avi­ons i més vida per fer els ter­ri­to­ris més habi­ta­bles, sense con­ta­mi­nació i sense soroll, per fer decrèixer l’avi­ació i aca­bar amb el turisme de mas­ses”, va dema­nar.

La mobi­lit­zació a Bar­ce­lona va coin­ci­dir amb pro­tes­tes a Palma i a Madrid en con­tra de l’ampli­ació dels res­pec­tius aero­ports.

Suport des de les xarxes socials
L’alcaldessa de Barcelona va optar finalment per no ser a la manifestació d’ahir, però va mostrar el seu suport a les xarxes socials. En un missatge al seu compte d’Instagram, Ada Colau va agrair als “milers” de persones que van sortit al carrer per “defensar la vida”, entre què hi havia la tinenta d’alcalde d’Ecologia Janet Sanz, a favor de la paralització del projecte, al contrari que els seus socis de govern a l’Ajuntament de Barcelona, els representants del PSC amb Jaume Collboni al capdavant.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia