Medi ambient

Sant Cugat: el canvi que costa

La ZBE s’hi va instaurar el maig del 2021, però fins al novembre no es va començar a sancionar els cotxes sense distintiu

En aquests mesos s’han reduït un 17,22% les emissions contaminants i un 11,8% el nivell de CO2

Sant Cugat del Vallès és –juntament amb Sant Joan Despí– una de les dues poblacions catalanes que han seguit el camí de Barcelona i han instaurat una zona de baixes emissions (ZBE) als carrers de la ciutat. L’espai es va activar l’1 de maig del 2021, però no va ser fins al novembre passat que es va començar a sancionar els vehicles sense distintiu ambiental que incomplien les prohibicions de circular-hi. La sentència de Barcelona no afecta la ciutat vallesana, però alguns veïns pensen que això pot canviar malgrat que no hi estiguin d’acord. “Si hi ha hagut aquesta sentència a Barcelona, podria passar també a Sant Cugat. Personalment penso que és un disbarat anul·lar la ZBE, és un tema de salut pública”, afirma Núria Fernàndez. Ella és de Barcelona però aparca el seu cotxe en un pàrquing habilitat als afores de la ciutat. “El meu cotxe pot entrar a Sant Cugat, però aquí és més còmode”, afirma.

La creació del Park&Ride és una de les mesures que va prendre l’Ajuntament per tal de substituir l’accés de cotxes vells al municipi. Una esplanada de sorra fora de la ZBE amb connexió gratuïta amb el centre de la ciutat a través d’una línia de bus circular. “La veritat és que no l’utilitza gaire gent. Ens hores punta potser el fan servir 25 o 30 persones, però hi ha molta estona del dia que dono voltes sol”, explica Andrés Molina, conductor d’un dels busos llançadora del Park & Ride. L’Andrés és de Barcelona, però porta sis anys recorrent els carrers de la ciutat vallesana a la cabina del conductor de diversos busos. “La veritat és que s’ha notat molt el canvi amb la implementació de la ZBE. Ara hi ha menys congestió en hores punta i molts més llocs al centre on poder estacionar”, diu. Aquests serveis s’han reivindicat des de l’Ajuntament malgrat que reconeixen que “es podia haver explicat millor i es continua treballant dia a dia per fer-ho”. Respon l’Alba Gordó, regidora de Sostenibilitat i comissionada per la Crisi Climàtica de la ciutat. Alguns veïns, com l’Arnau Acet, però, creuen que “abans s’hauria d’actuar contra agents més contaminants que els cotxes”.

Les dades juguen a favor

Des de l’Ajuntament de Sant Cugat ho tenen clar: “Fins que no hi hagi una sentència cap a la nostra ZBE no ens farem enrere.” I és que des del consistori es creu que aquesta és una bona opció per eliminar els gasos nocius al centre de la ciutat. De fet, “l’Ajuntament té un compromís total amb la qualitat de l’aire”, explica Gordó. Fa pocs dies presentaven dades per explicar l’impacte que tenia per a la ciutat l’aplicació de la ZBE. En aquests mesos s’han reduït un 17,22% les emissions contaminants i un 11,8% el CO2. Això s’ha detectat gràcies a set sensors repartits per la ciutat. El nombre de vehicles contaminants que circulen per la ciutat s’ha reduït un 94%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.