Medi ambient

Volen tenir enllestit el tren-tram de la Costa Brava per a l’any 2030

Els seus impulsors ho plantegen com a alternativa per revertir la dependència dels carburants

Promouen un manifest conjunt amb ajuntaments

Els impul­sors del tren-tram de la Costa Brava volen que sigui rea­li­tat el 2030 i l’eri­gei­xen com a alter­na­tiva per rever­tir la dependència dels car­bu­rants i la crisi climàtica. Asse­gu­ren que, de tota l’ane­lla fer­roviària que envol­ta­ria les Gavar­res, el tram comprès entre la Bis­bal i Sant Feliu de Guíxols és el “pri­o­ri­tari”, perquè és on hi ha més població.

La por­ta­veu del grup impul­sor, Este­fa­nia Molina, recorda en decla­ra­ci­ons fetes a l’ACN que actu­al­ment al Baix Empordà hi ha “fins a 940 vehi­cles a motor per cada mil habi­tants”, cosa que demos­tra fins a quin punt no hi ha alter­na­ti­ves de trans­port sos­te­ni­ble a la comarca.

Per evi­tar que el pro­jecte quedi en un calaix, pro­mo­uen un mani­fest amb ajun­ta­ments per recla­mar al govern que hi aposti i escolti el ter­ri­tori. El tren-tram de la Costa Brava plan­teja cons­truir una ane­lla fer­roviària de 97 quilòmetres que envol­ta­ria les Gavar­res. D’aquests, 26 apro­fi­ta­rien l’actual línia de tren entre Riu­de­llots de la Selva i Flaçà a través d’un ter­cer rail. Els 71 quilòmetres res­tants, que com­ple­ta­rien el cer­cle i pas­sa­rien pel lito­ral (con­nec­tant la Bis­bal amb Pala­fru­gell, Palamós, Sant Feliu, Lla­gos­tera i Cassà) serien de nova cons­trucció, amb una via que ani­ria en paral·lel a la car­re­tera.

Qui l’impulsa és l’Asso­ci­ació de Pro­moció del Trans­port Públic (PTP). A més, aquesta comissió també plan­teja que el tren-tram tin­gui dos ramals. El pri­mer entron­ca­ria la línia amb l’aero­port Girona-Costa Brava. I el segon sor­ti­ria de Girona i arri­ba­ria fins a Olot, res­se­guint el traçat de l’antic car­ri­let.

Els càlculs ini­ci­als que ha fet el grup impul­sor situen la inversió en uns 500 mili­ons d’euros (MEUR). Però la por­ta­veu de la comissió que impulsa el tren-tram, Este­fa­nia Molina, pre­cisa que no necessària­ment l’obra s’ha de fer d’una tacada, sinó que es pot sub­di­vi­dir en trams. I defensa que, de fet, tan sols amb els ingres­sos dels bit­llets, el ser­vei ja seria “via­ble” perquè es podria “sos­te­nir amb les apor­ta­ci­ons dels usu­a­ris”.

Segons un estudi pre­li­mi­nar fet pel grup impul­sor, el tren-tram de la Costa Brava atraurà fins a 6,7 mili­ons de pas­sat­gers anu­als. Es pre­veu que cada dia hi hagi fins a 55 cir­cu­la­ci­ons per sen­tit (amb una freqüència de pas que ani­ria dels 15 minuts a la mitja hora, depe­nent de si és hora punta o no).

Molina con­creta que, davant un esce­nari mar­cat per la crisi de car­bu­rants i el canvi climàtic, el pro­jecte es fa més neces­sari que mai. “Con­tri­buirà a impul­sar una mobi­li­tat sos­te­ni­ble i, a més, com­par­tida; ima­gi­neu-vos poder anar a tre­ba­llar o des­plaçar-nos per tot aquest ter­ri­tori sense haver de pre­o­cu­par-nos pel cotxe”, subrat­lla.

La por­ta­veu del grup impul­sor també explica que, en paral·lel, el tren-tram de la Costa Brava serà “molt més com­pe­ti­tiu” en com­pa­ració amb l’ús del cotxe pri­vat. També pel que fa a temps de tra­jecte. Per exem­ple, es cal­cula que en 33 minuts es podrà anar de Girona a Pala­fru­gell o a Sant Feliu de Guíxols, i que el recor­re­gut fins a Palamós durarà 57 minuts. Este­fa­nia Molina pre­cisa, a més, que el tren-tram no està renyit amb altres sis­te­mes de trans­port públic com l’auto­car. “Nosal­tres pro­po­sem que el tren-tram sigui l’eix ver­te­bra­dor del sis­tema de trans­port, però que també es com­ple­menti amb auto­bu­sos llançadora que con­nec­tin els altres pobles sense parada amb les dife­rents esta­ci­ons”, explica.

LA XIFRA

97
quilòmetres.
Plantegen construir una anella ferroviària de 97 quilòmetres que envoltaria les Gavarres.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia