Medi ambient

S’amplien els límits de la ZBE de Terrassa i les exempcions per accedir als aparcaments

El ple de d’aquest mes a Terrassa aprovarà l’ordenança de la zona de baixes emissions (ZBE) que es va aprovar inicialment l’octubre de l’any passat en la que hi haurà algunes modificacions significatives a l’espera del seu encaix definitiu amb el Decret del Pla De Qualitat Ambiental que planteja el govern de la Generalitat. D’entrada se n’estudiarà ampliar la seva extensió, ja que el decret al qual han presentat al·legacions a través dels municipis de l’Arc Metropolità, estipula que s’ha d’aplicar a un 25% de sòl urbà residencial, una xifra que està per sota de la inicial al municipi. Per aquest motiu avui a la comissió de Territori de l’Ajuntament, el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Xavier Cardona, ha anunciat que se suprimia del text inicial de l’ordenança la disposició transitòria que proposava fins el 2026 l’aplicació de les sancions a la zona de Ca n’Aurell i en canvi, s’iniciarien els treballs per ampliar l’àmbit territorial de la ZBE fins a l’avinguda Àngels Sallent.

Aquesta també era una demanda dels veïns de Ca n’Aurell que van presentar al·legacions, ja que fins ara la ZBE quedava delimitada als carrers Faraday i Josep Trueta a l’oest. Per l’est del municipi la frontera és el parc de Vallparadís, tot i que el consistori també pot ampliar-la fins a l’avinguda de Barcelona. . De moment afectarà als barris del Centre, Antic Poble de Sant Pere i Ca n’Aurell. La subdirectora de l’àrea de Territori i Sostenibilitat, Cristina Escudé, ha puntualitzat a preguntes del PSC que en el termini d’un any s’iniciaran les tràmits previs als tècnics per fer l’ampliació fins a l’avinguda Àngels Sallent.

Accés a aparcaments

L’anunci de les modificacions en comissió ha tingut l’abstenció de PSC, Vox i PP i Cardona ha explicat que alguns dels canvis més rellevants que afectaran als accessos dels vehicles. D’una banda es permetrà que es pugui accedir, amb independència del distintiu ambiental, als aparcaments de rotació d’ús públic i privat. El permís es vehicularà a través de la signatura de convenis amb els titulars dels aparcaments que vulguin funcionar amb aquesta norma, i un cop instal·lin un sistema de control d’accés de vehicles al seu aparcament, per vetllar que no es produeixin situacions irregulars.

El 2022 els vehicles censats a Terrassa sense distintiu suposaven un 28%, i de dins de la ZBE, un 25%. L’estudi del parc circulant fet pel servei de mobilitat arran de la implantació dels nous parquímetres de la zona blava a la ciutat, que obliguen a introduir la matrícula, indica, però, que el parc mòbil de vehicles sense distintiu, aquells que realment es veurien afectats per l’aplicació de la normativa, és d’un 8%, tant de dins com de fora de Terrassa.

Quan entri en vigor l’ordenança se sancionarà aquells vehicles més contaminants que hi circulin només en casos d’episodis de contaminació per NO2. El consistori assegura que en els darrers 8 anys no se n’ha produït cap a Terrassa, i no serà a fins l’1 de maig de 2025 quan la seva implantació passarà a ser permanent de dilluns a divendres en dies laborables i en l’horari de les 7 del matí a les 8 del vespre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia