medi ambient
Preocupació entre els comerciants de Manresa per la futura implantació de la Zona de Baixes Emissions
Les restriccions entrarien en funcionament el gener del 2025 i, a partir del juny, es començaria a multar no residents
La proposta que l’Ajuntament de Manresa ha fet per implantar la Zona de Baixes Emissions preocupa el comerç. Consideren que es tracta d’una proposta “de màxims” i lamenten que l’ordenança es vulgui posar en marxa sense haver solucionat abans un dels problemes endèmics de la ciutat: la falta d’aparcament. Les restriccions entrarien en funcionament el gener del 2025, però no es començaria a multar els conductors que circulin sense l’etiqueta fins al juny. En el cas dels residents, les multes serien a partir del 2026. Per a Toni Daura, president de la UBIC, la iniciativa té “clarobscurs”: “És bo que hi hagi preocupació pel medi ambient, però a Manresa no s’ha superat el llindar de contaminació”. “Es comença la casa per la teulada”, lamenta.
L’ordenança delimita una àrea de Zona de Baixes Emissions (ZBE) de 3,9 quilòmetres quadrats, que inclou el 85% de la població i el 75% dels equipaments. Només funcionaria de dilluns a divendres, de 7 del matí a les 8 del vespre, i té algunes excepcions com els vehicles històrics; persones amb mobilitat reduïda; amb rendes baixes o professionals propers a l’edat de jubilació, entre d’altres.
De moment, el ple ja ha fet l’aprovació inicial de la proposta i ara està en període d’exposició pública durant el qual es poden fer al·legacions que l’Ajuntament ja ha dit que estudiarà. Des del consistori s’insisteix en què el text encara no està tancat. Tot i això, recorden que, com a municipi de més de 50.000 habitants, la normativa europea obliga Manresa a tenir una ZBE per motius de salut.
Debat sobre la proposta
Alguns comerciants s’han mostrat preocupats per com els afectarà la implantació de l’ordenança. “Què farà la gent de comarca que ve a comprar a Manresa? Potser preferirà anar a Igualada o Vic si aquí els han de multar?”, es demana Montserrat Zurita, de l’herboristeria Sant Miquel. De la seva banda, Toni Daura, de la llibreria Parcir i president de la Unió de Botiguers i Comerciants de Manresa, lamenta que s’hagi apostat per “una proposta de màxims”. “S’hauria pogut blindar l’illa de vianants que ja tenim al centre de la ciutat i no calia res més per cobrir l’expedient. És una iniciativa que pot quedar molt bé, però que es fa abans d’haver pogut fer una transició energètica i de transport com cal”, lamenta. Per Daura, la iniciativa és “innecessària i no deixa de ser un problema per al ciutadà”. “Com sempre, comencem la casa per la teulada”, denuncia. En la mateixa línia s’expressa Carles Gonfaus, de l’òptica Soler, qui assegura que “en els últims 12 anys, a Manresa no s’ha superat mai el llindar de contaminació”.
Gonfaus avisa que “1 de cada 4 turismes de la ciutat no té distintiu ambiental, ni tampoc el tenen 1 de cada 3 motos”. Per tant, assegura, “l’afectació serà màxima i hi ha un grau alt de preocupació”. Segons opina, Manresa es podria haver esperat a veure l’exemple d’altres ciutats abans “d’implantar una ordenança tan estricta” i defensa que, abans, s’hauria d’haver solucionat la falta d’aparcament que pateix la ciutat.
Ricard Caballero, del Taller del Bosc, té una altra visió sobre la implantació d’aquesta ordenança. “És una norma molt poc restrictiva i la gent no s’ha d’espantar”, defensa. Per Caballero, “si l’excusa és el medi ambient, aquesta mesura no té ni cap ni peus”. “És una bomba de fum. Això no apaivagarà el problema real del medi ambient”, avisa.