MEDI AMBIENT
El parc solar a l’antic peatge de Santa Susanna, en marxa a l’estiu
S’hi instal·laran 3.312 plaques i generarà un 9% de l’energia que necessiten totes les carreteres de la Generalitat
. Els treballs a la zona de l’autopista C-32 tenen un pressupost de prop 2,4 milions
La transformació dels antics peatges de l’autopista C-32 al seu pas pel Maresme en espais de producció d’energia verda amb la construcció de parcs solars continua a bon ritme. El primer a fer-se realitat serà el de Santa Susanna que, segons les previsions de la Generalitat, entrarà en funcionament el proper estiu. Les obres previstes, un cop desmantellades les marquesines i altres elements de les àrees de peatge que restaven al tronc i als laterals de l’autopista contemplen la instal·lació de 3.312 plaques solars en un espai de 3,2 hectàrees que generarà 2,9 GW/h anualment, un 9% de l’energia que necessiten totes les carreteres de la Generalitat. La inversió és de 2,4 milions d’euros. En una visita recent a la zona, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, va destacar l’actuació inclosa dins el Programa d’autogeneració i descarbonització de la xarxa viària de la Generalitat, aprovat la setmana passada pel govern. “L’autosuficiència de la xarxa viària titular de la Generalitat és un gran pas perquè creem energia in situ. A més, ho fem en espais antropitzats; on ens trobem anteriorment hi ha hagut un peatge i ara el convertim en espai creador d’energia verda i finalment l’element pedagògic”, va assenyalar i va afegir que “s’ha d’explicar a la ciutadania per què fem aquestes infraestructures i ho fem per reduir el diòxid i l’augment de les temperatures”.
En aquest sentit, a la C-32, el Departament també té en execució la instal·lació de plaques als túnels de Santa Susanna i de Sant Pol i, recentment, en va instal·lar al túnel de Mataró.
Descarbonitzar la xarxa
Les obres en marxa inclouen les actuacions necessàries per executar els panells, les connexions elèctriques i posar en funcionament el parc solar. Després d’aquest parc, el departament preveu ubicar altres instal·lacions a les antigues zones de peatge d’Arenys de Mar i de Vilassar de Dalt e la mateixa autopista. En el si del Programa per a l’autogeneració i la descarbonització de la xarxa viària de la Generalitat, el Departament ja treballa en la primera trentena d’actuacions que suposaran una inversió global de 40 milions d’euros fins al 2026; 31 dels quals es destinaran a la instal·lació de plantes fotovoltaiques i 9 milions més a polítiques d’eficiència energètica.
Els excedents d’energia generada per aquestes instal·lacions els gestionarà L’Energètica, seguint el procés de concentració dels recursos energètics de la Generalitat cap a l’empresa pública de renovables que està duent a terme el govern amb l’objectiu de maximitzar-ne l’aprofitament.
El 2028, el 100%
El govern està treballant en la descarbonització de la mobilitat des de diversos àmbits per a fer front a l’emergència climàtica. Un dels àmbits que s’hi inclou és el de l’eficiència, l’autogeneració i la sobirania energètica, que fa referència a l’optimització dels consums energètics en els edificis i instal·lacions del Departament i de les instal·lacions viàries, així com a la producció d’energia renovable en espais de domini públic de la Generalitat.
A la xarxa viària, el govern vol aprofitar el potencial que ofereix el domini públic de les carreteres per instal·lar plaques fotovoltaiques, tot generant energia verda. Aquestes plaques permetran, d’una banda, arribar, l’any 2028, a generar el 100% de l’energia (31 GW/h)que requereix la xarxa viària de la Generalitat, que abasta uns 6.000 quilòmetres de longitud i, de l’altra, produir l’energia verda excedentària suficient per a la compensació de les emissions de CO2 del manteniment de la xarxa viària el 2030 –complementàriament a altres actuacions que el Departament du a terme, com l’electrificació de flotes.
Les principals línies d’actuació que preveu el programa són la instal·lació de plantes solars fotovoltaiques de generació en antigues àrees de peatge de la C-32; i en altres àrees de domini públic viari de la xarxa; la instal·lació de plantes solars fotovoltaiques per a l’autoconsum energètic en túnels viaris arreu del territori: C-32, C-25, C-13, C-14, C-37, C-15, C-55, C-58, C-59, C-462, C-352, C-63 i altres; posar plantes solars fotovoltaiques per a l’autoconsum energètic i punts de recàrrega en els centres de conservació i gestió de la xarxa viària distribuïts arreu de Catalunya, per facilitar l’electrificació de la flota de vehicles de serveis. I, finalment, la millora de l’eficiència energètica de les instal·lacions de la xarxa viària traspassant a la tecnologia LED els punts de llum.