MEDI AMBIENT
S’alenteix la reducció d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle
Les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle s’han reduït un 0,9% a Catalunya el 2024 respecte de l’any anterior, mentre el 2023 la disminució va ser del 5,4%. Segons l’estimació feta pel Monitor públic d’emissions de Catalunya, el territori ha emès 37,9 milions de tones de CO2e, mentre el 2023 van ser prop de 38,3 milions de tones de CO2e. Amb la dada actualitzada, el Monitor públic d’emissions de Catalunya avisa que s’està “molt lluny” de poder assolir els objectius fixats pels governs i encara més lluny de les recomanacions de l’IPCC, l’òrgan científic de referència sobre el canvi climàtic. “El 2030 hauríem d’haver reduït les emissions que hi havia el 2025 a la meitat (51%) i portem una reducció d’un terç (33%)”, alerta.
Per tal d’assolir els objectius, el Monitor públic d’emissions de Catalunya avisa que en sis anys –entre el 2025 i el 2030–, s’haurien de reduir uns 10 milions de tones de CO2e, que equival a una reducció anual del 4,5% respecte als nivells estimats pel 2024. L’objectiu pel 2050 és arribar a la neutralitat en emissions, és a dir, que només quedin les que no es poden eliminar i que siguin compensades per un augment en la capacitat embornal dels ecosistemes.
“Queda molt camí a recórrer des d’ara fins al 2030, i encara més fins al 2050”, adverteix el Monitor públic d’emissions de Catalunya, que afirma que és “urgent revertir tendències i adoptar mesures transformadores, especialment en els sectors que encara no han fet canvis estructurals, com ara el transport”.
L’estimació d’emissions s’ha calculat a partir del sector energètic, indústria, transport, residencial, terciari, agricultura i ramaderia i residus. La darrera dada oficial d’emissions és del 2022, quan es van emetre 40,4 milions de tones de CO2e. Les dades del 2023 i 2024 són previsions.
El transport, el sector amb més emissions
El sector dels transports és el que emet més gasos amb efecte d’hivernacle a Catalunya: és el responsable d’un 32% de les emissions, seguit de la indústria (28%). Segons indiquen les previsions de l’informe, el consum de benzines i gasoils per al transport s’ha mantingut bastant estable els darrers anys, al voltant dels 4,4 milions de tones, un cop recuperat de la crisi per la covid-19.
Per contra, apunta a una “forta baixada” del consum de gas natural, especialment del gas que es fa servir a les centrals tèrmiques (-31% entre 2022 i 2024) i no tant a la resta de consums de gas (-5%).
El transport no ha reduït les emissions els últims anys i es manté en nivells similars als del 2022, contràriament a la indústria, que ha reduït les emissions, especialment el 2023, un 15%. El Monitor explica la reducció del consum de gas natural per la guerra a Ucraïna, l’augment en l’ús de renovables d’autoconsum i la política europea del comerç de drets d’emissions. Ara bé, la indústria ha estabilitzat les emissions el 2024 a nivell de les del 2023.
Pel que fa a la resta de sectors, les emissions de la generació d’energia (13% del total el 2022), han baixat tant el 2023 com el 2024 per la reducció de l’ús de gas natural a les centrals tèrmiques.
Els càlculs es basen en les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle produïdes a Catalunya, però no inclouen les emissions de la fabricació i transport dels productes i serveis consumits a Catalunya, però que es produeixen fora, així com tampoc les de l’aviació o transport marítim no domèstic, és a dir, que té origen o destí fora d’Espanya.