Medi ambient

societat

Malgastem de mitjana 112 euros l’any per persona en aliments que no consumim

Cada català gasta de mitjana 112 euros l’any en aliments que no acabarà consumint i llença 21,56 quilos de menjar a les escombraries. Això suposa una despesa de més de 900 milions d’euros anuals en el conjunt de la ciutadania, segons un estudi del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació. Pel que fa a l’impacte mediambiental, l’any 2024 es van emetre gairebé més de 462.350.000 quilos de CO2 equivalents per produir, distribuir i comercialitzar aliments que finalment es van malbaratar, incloent-hi els líquids que es llencen per l’aigüera.

El conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, ha presentat les dades aquest dimecres durant una visita a la Fundació del Banc dels Aliments de Barcelona. Ordeig ha qualificat de “molt important” la petjada ecològica, tant “en termes d’aigua com de diòxid de carboni”, i ha precisat que la contaminació generada pel malbaratament equival a “20.000 vols entre Barcelona i Brusel·les”. Mentre que l’impacte de l’aigua representaria “el consum de tota la població de Catalunya durant 37 dies”.

El conseller ha demanat “conscienciació” a les famílies i ha indicat que es farà formació a les escoles i difusió de bones pràctiques. Ordeig ha apuntat també que durant el 2026 s’aprovarà l’estratègia de malbaratament, de la qual tot just ha començat el procés participatiu. Per altra banda, segons el conseller enguany “ha de veure la llum” el reglament de la llei d’alimentació de Catalunya.

Actualment, es malbaraten 21,56 quilos de menjar per persona l’any només a les llars i més del 70% són aliments sense cuinar. Amb aquest malbaratament es podrien alimentar 274.948 persones durant un any, és a dir, el 14% de la població catalana en risc de pobresa.

Segons Ordeig, “prevenir el malbaratament alimentari farà que siguem una societat més sostenible socialment, econòmicament i ambientalment”. En aquest sentit, ha ressaltat la necessitat de millorar l’aprofitament dels productes alimentaris i ha posat sobre la taula la promoció de la dieta mediterrània i els aliments de temporada com a mesura clau per reduir el malbaratament. Així com una reflexió sobre els hàbits de compra i conservació dels aliments. “Mai es podran reduir els descarts alimentaris en un 100%” però cal trobar la manera de “reutilitzar-los perquè no suposin un malgast”, ha afirmat el conseller.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.