En estudi un permís per al pas de motos per terrenys rústics
El govern debat un paquet de mesures amb propietaris, aficionats i empreses del sector per afavorir la pràctica esportiva sense conflictes
Part de l'import es destinaria a ajudes per mantenir nets camps i boscos privats
Diferents departaments de la Generalitat estan estudiant la possibilitat de crear la targeta verda, una mena de llicència que podrien sol·licitar els aficionats al motocròs, el trial i altres disciplines per transitar per camins i pistes de propietat privada –encara que tinguin menys de 4 metres d'amplada– dels propietaris que hi donessin el vistiplau.
La mesura s'inclouria dins d'un paquet de mesures i canvis que el govern negocia dins d'una comissió en què també hi ha, per exemple, representants dels fabricants de motocicletes i complements establerts a Catalunya –agrupats en el Clúster Moto– i de la Federació Catalana de Motociclisme (FCM). L'objectiu és dinamitzar el mercat de vehicles de dues rodes, sobretot el de motocicletes tot terreny, molt tocat per la crisi i pels obstacles normatius per transitar pel medi natural.
L'enduriment de la llei contra la circulació motoritzada per camins i pistes forestals d'amplada inferior a quatre metres pretenia garantir la seguretat dels vianants i evitar la degradació d'espais forestals. Calia definir un inventari de camins pels quals es pogués transitar, però no es va completar. I a la pràctica, els motoristes sovint han de passar per algun tram que infringeix la norma. El resultat, “en molts casos, és la sanció mínima de 3.000 euros”, lamenta el president de la FCM, Àngel Viladoms, que ho compara “amb la impunitat de delinqüents que roben bosses o camions, potser carregats de purins, circulant per pistes de menys amplada”.
Quotes i compensacions
En els pròxims mesos caldrà acabar de pactar la quota anual que els aficionats i els esportistes hauran d'abonar per aconseguir la targeta verda i fixar quin percentatge del que es recapti rebrien els propietaris rurals que acceptin el pas de motocicletes pels seus terrenys. Seria una mena de contrapartida que podrien destinar a mantenir els camps i els boscos desbrossats, explica Viladoms. I amb el cens d'adherits caldria iniciar el disseny i definició d'itineraris transitables, una feina que en principi podrien assumir els clubs repartits per tot Catalunya.
Les modificacions introduïdes per la llei òmnibus els municipis, per exemple, tindran més facilitats per delimitar circuits esportius tancats. En els últims anys, algunes pistes privades alegals han tingut moltes dificultats per regularitzar-se. Per posar alguns exemples gironins, un circuit a Verges va rebre el vistiplau de la Comissió d'Urbanisme. Però una altra pista a Sant Sadurní de l'Heura i un camp d'aprenentatge a Forallac han topat amb l'oposició de veïns d'altres masos que es queixen del soroll. Per Enric Cortiñas, de Naturalistes de Girona, les motos són una “amenaça” per al ferm dels camins, els vianants i la fauna. Apostaria, en canvi, per ubicar els circuits en sòl rústic “degradat” per la seva proximitat a zones urbanitzades, com ara al voltant de polígons.
LES XIFRES
12 milions de crèdits a empreses
En el disseny del pla estratègic per dinamitzar el sector de la motocicleta a Catalunya, coordinat pel Departament d'Empresa i Ocupació, els fabricants van alertar que les vendes de motocicletes tot terreny havien caigut en picat, pel doble efecte de la crisi econòmica i el nombre creixent d'aficionats que llançaven la tovallola a còpia de sancions.
A més de flexibilitzar la normativa legal, la Generalitat va concedir a l'octubre 12 milions en crèdits per finançar 14 nous projectes d'empreses fabricants de motocicletes i firmes de components. El sector, a Catalunya, representa el 84% de l'activitat productiva a l'Estat espanyol i l'integren 12 empreses fabricants i 43 de proveïdores, que sumen prop de 7.000 treballadors i van facturar, conjuntament, 1.000 milions l'any 2010. Més del 80% de la producció s'exporta a la Unió Europea.
Però a banda del suport financer, el sector sap que la recuperació de les vendes dependrà de l'obertura d'itineraris i zones aptes per circular-hi en motocicleta tot terreny. I la llei òmnibus només obre la porta a circular per alguns camins de menys de quatre metres, però ara falta que el Departament d'Agricultura i Medi Natural digui en quins. És a dir, que continua pendent la redacció d'un inventari català de camins per poder establir quins seran transitables i quins no.