Societat

Patrimoni

Els últims barquers

història La Ribera d'Ebre concentra els darrers passos de barca del riu TRANSFORMACIÓ La professió s'ha transformat i el que va ser una font de riquesa és ara un atractiu turístic

La tem­po­rada de nave­gació del riu Ebre ja està en marxa un altre any. El que avui és una opció de lleure, anys enrere va ser una font de riquesa impor­tant, amb el trànsit de mer­ca­de­ries pel riu. També van ser clau els ano­me­nats pas­sos de barca, que per­me­tien fer pas­sar d'una riba a l'altra car­ros i, després, vehi­cles.

Tot i que la cons­trucció de ponts sobre el riu amenaça una pro­fessió cen­tenària, a la Ribera d'Ebre s'hi con­cen­tren els últims bar­quers: els de Flix, Gar­cia i Mira­vet són els últims pas­sos per tra­ves­sar l'Ebre. “Abans l'ús era fona­men­tal­ment agrícola: car­ros i ani­mals amunt i avall i gent que anava i venia de tre­ba­llar”, recorda Jordi Cas­tellví, bar­quer de Gar­cia. “Ara, és un atrac­tiu turístic: venen expres­sa­ment”, explica Paco Navarro, bar­quer de Mira­vet.

Pre­ci­sa­ment el de Mira­vet és l'únic que con­serva el seu estat natu­ral. De fusta i sense motor, només opera, pràcti­ca­ment cada dia, amb l'ajuda del cor­rent de l'aigua. El de Flix, que també fun­ci­ona tot l'any, es mou amb tracció elèctrica. I el de Gar­cia és esta­ci­o­nal i aporta un altre model de fun­ci­o­na­ment: com­bina la força del cor­rent i un motor ali­men­tat per pla­ques solars.

Objec­tiu: escurçar el tra­jecte

Isaac Peral, Mon­tu­riol, Democràcia, Nos­tra Senyora de l'Assumpció i Gar­cia són els lla­guts que coman­den els últims bar­quers d'una pro­fessió fins i tot romàntica. Els pas­sos de barca per­me­ten escurçar el tra­jecte i el temps de durada del recor­re­gut entre una riba i l'altra del riu. El cas més evi­dent és el de Mira­vet, que pos­si­bi­lita arri­bar a Tor­tosa per la C-12 sense fer una bona volta.

Segons explica l'Inven­tari del Patri­moni Cul­tu­ral Imma­te­rial de les Ter­res de l'Ebre, cada embar­cació aguanta un pes dife­rent. Si bé els pas­sos de barca de Mira­vet –que s'han aca­bat de res­tau­rar– i de Gar­cia poden trans­por­tar un màxim de tres vehi­cles, el de Flix n'aguanta qua­tre o cinc. Això sí, dis­tribuïts, per evi­tar dese­qui­li­bris. Motos, bici­cle­tes, page­sos, sen­de­ris­tes i, sobre­tot, turis­tes són els usu­a­ris que man­te­nen viu un mitjà de trans­port que és cen­te­nari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.