Els cerdans han de fer desplaçaments d'entre una hora i dues hores i mitja per fer tràmits
El trajecte més curt el fan fins a Ripoll i els més llargs, fins a Lleida i Girona
Per entendre bé la situació que afecta els habitants de la Cerdanya en el seu dia a dia de les relacions amb les administracions, cal tenir en compte que només es poden desplaçar amb transport per carretera, majoritàriament privat, per no allargar encara més el temps del trajecte, i que ho han de fer a set llocs diferents i en més d'un cas per carreteres amb traçats molt sinuosos.
Així, entre Puigcerdà i Tremp, on hi ha la delegació de Salut de la Generalitat, hi ha 2,25 hores en cotxe i cal recórrer 135 quilòmetres per carreteres molt deficients. En aquest cas, hi ha un tram de 35 quilòmetres amb revolts perillosos constants i un altre tram amb 59 quilòmetres més de revolts perillosos i baixades amb forts desnivells. Si un cerdà vol desplaçar-se fins a la ciutat de Lleida, on hi ha la delegació del Departament d'Agricultura i Acció Rural que li pertoca, el trajecte és d'un total de dues hores i tres quarts, que són els que cal invertir per recórrer 213 quilòmetres que separen tots dos municipis, 66 dels quals per un traçat de revolts perillosos.
Per anar fins a Manresa i a Barcelona pel túnel del Cadí i l'eix del Llobregat a través de Berga, un habitant de la Cerdanya triga 1,26 i 2 hores, respectivament, amb trajectes de 98 i 155 quilòmetres. El tram de revolts –molts considerats perillosos– en tots dos casos és de fins a 66 quilòmetres. A Manresa s'hi fan els tràmits relacionats amb Protecció Civil, i a Barcelona hi ha la sanitat especialitzada.
Cap a la banda de les comarques gironines, els trajectes són de 64 quilòmetres fins a Ripoll, amb quasi tot el tram de revolts perillosos per la collada de Toses, a l'eix pirinenc; de 101 quilòmetres fins a Olot i de 150 fins a Girona. Els temps respectivament són de 1,10, 1,52 i 2,36 hores. Els cerdans depenen de la delegació territorial d'Educació de Girona i, en temes d'Hisenda hsn d'anar a Olot.
LES DISTÀNCIES
El tren no és una bona alternativa
El tren no és, ara per ara, un transport alternatiu al de carretera, perquè el temps del trajecte entre Puigcerdà i Barcelona per Vic és superior a les tres hores. En aquest cas, i quant a les comunicacions, només resoldria el problema als qui han de fer gestions a Manresa i Barcelona. La millora de la línia fèrria entre Barcelona i la Tor de Querol per Vic, Ripoll i Puigcerdà és una reivindicació històrica. Aquesta reivindicació es manté tot i el paquet de millores que per valor de més de 300 milions d'euros s'han dut a terme en aquesta infraestructura. I és que el temps que cal invertir per anar de Puigcerdà a Barcelona és superior que fa vint anys. Els representants de les institucions cerdanes confien que, amb el desdoblament de la línia fins a Vic i la hipotètica millora de Rodalies amb el traspàs a la Generalitat, la competitivitat del tren respecte al transport per carretera s'incrementarà. La construcció del túnel de Toses és la seva altra gran reivindicació.