La línia de Portbou serà subterrània en tot el nucli residencial de Montcada
El túnel projectat, des de Vallbona fins al polígon del Pla d'en Coll, satisfà l'Ajuntament
Arrizabalaga ha rebut amb satisfacció l'estudi informatiu de «l'obra més complexa que s'ha fet al municipi al llarg de la seva història». Les al·legacions del consistori només se centraran en qüestions que afecten els serveis viaris durant les obres, ja que l'alcalde és conscient que hauran de «suportar moltes molèsties derivades» dels treballs. «Però valdrà la pena», ha afirmat, també amb referència al fet que el projecte resoldrà una antiga reivindicació veïnal.
L'estudi informatiu del traçat comprèn un tram de 5,2 quilòmetres, des de l'extrem nord del terme de Barcelona fins més enllà del Ripoll. Prop de 4 quilòmetres seran subterranis, amb un túnel que començarà al barri de Vallbona i acabarà al polígon industrial del Pla d'en Coll.
El nou projecte allarga 200 metres el traçat que es perforarà amb tuneladora, fins a la confluència de l'avinguda de la Unitat amb el carrer Elionor, on s'extraurà la màquina desmuntada en peces. D'aquesta manera, durant les obres no s'afectarà acústicament ni visualment el barri de La Ribera, i, un cop s'acabin, desapareixerà el túnel aeri que ara travessa el parc de les Aigües.
Des del carrer Elionor fins al polígon, el túnel s'executarà entre pantalles i s'anirà tapant amb una llosa de formigó, el mateix mètode emprat per fer subterrània la C-17 al municipi. La proposta constructiva preveu excavar independentment a banda i banda de la llera del Ripoll, que finalment es desviarà sobre el túnel construït per fer la secció de túnel sota el riu.
L'actual edifici de l'estació es mantindrà com a accés principal de la nova estació de rodalies de Montcada i Reixac, que estarà situada sota terra. La nova construcció disposarà d'un nou vestíbul subterrani des d'on es comunicarà amb les andanes mitjançant escales mecàniques i fixes i un ascensor.
Estació provisional
Mentre durin els treballs s'habilitarà una estació provisional per no interrompre el servei ferroviari de la línia C2. Les vies, però, s'hauran de desviar pels terrenys annexos des del carrer Elionor fins al riu Ripoll. En una primera fase es desviarà la circulació en sentit Granollers i en la segona la línia en sentit Barcelona. La manca d'espai provocada per la proximitat actual dels edificis a la línia ferroviària en el tram no permet construir el túnel amb el sistema entre pantalles en una sola fase. Durant l'execució de les obres està previst mantenir els passos a nivell de Bogatell i Pascual, que permetran la connexió per als vianants i els vehicles, que desapareixeran un cop acabi l'obra. La plaça de Lluís Companys, en un futur, s'afegirà al terreny alliberat i es convertirà en una gran zona infantil i d'esbarjo, mentre que el pont de ferro sobre el Ripoll passarà a ser per a vianants i enllaçarà el centre amb el col·legi Font Freda.