Les obres de reompliment avancen a un ritme molt superior al fixat en el projecte

Un radi de 30 metres des dels pilars s'ha d'omplir amb terra inerta, que prové de La Ponderosa d'Alcover

Una part de les terres prové de l'excavació de talussos que es va fer per les obres del TAV al subtram III-B, entre Vinaixa i l'Espluga –d'on s'extreuen ara–, a una distància de 10 a 19 quilòmetres del viaducte. També es preveu agafar-ne del mateix subtram IV-B, en concret de l'excavació del túnel del TAV de Lilla, les restes del qual són a menys de dos quilòmetres del pont. Entre tots dos préstecs sumen la majoria dels materials que s'usaran: 658.850 m³ (un 89% del total) si només cal executar la primera fase –fins a la cota 315– i 955.868 (un 88%) si també cal la segona, fins a la 330.

A banda, el projecte preveu l'obtenció d'altres terres «per mitjà de voladura en un préstec nou definit», que segons ha pogut saber El Punt vénen de la pedrera La Ponderosa, a Alcover. Aquests s'usaran com a materials de tipus A (vegeu gràfic), els més propers als pilars –s'hi han d'abocar en un radi de 30 metres– i que per tant han de ser «petris» o «inerts», de més qualitat i més restrictius en les condicions. Per a la primera fase, les terres A cubicarien 80.361 m³, que pujarien a 134.161 si es fes també la segona. Els materials que sobrin de les voladures i els procedents del subtram III-B s'usaran com a tipus B, a la part més alta, mentre els procedents del túnel de Lilla del TAV, els més expansius, s'utilitzaran com a tipus C, i situant-se en la zona més baixa del reompliment –són també els que hi ha més a prop– i exercint una «major pressió de confinament». Ara mateix, de fet, segons diverses fonts les terres C ja s'han abocat del tot, i s'està treballant amb els altres préstecs.

Fonts d'Adif asseguren que ja s'estan a punt d'acabar els treballs de la primera fase, ja que ja s'està «terraplenant». El projecte inicial –que parlava d'un termini de 29,5 mesos, però ja es va reduir a 24 en l'adjudicació– donava 17 mesos per completar aquesta fase, amb la qual cosa, sigui com sigui, és clar que les obres s'estan executant a contrarellotge, molt per endavant dels terminis. Les noves auscultacions que es faran durant dos mesos determinaran si cal una segona fase, que es completaria en dos mesos i mig, en teoria. Quatre mesos més de controls determinarien llavors si cal executar una tercera fase, en què durant els últims quatre mesos s'actuaria per rebaixar el tauler.

300 viatges diaris, 136.000 en total

El trànsit de camions per la zona del barranc del pont del Candi és incessant i Adif el quantifica en uns 300 viatges diaris (uns deu cada camió). Aquests vehicles, que fan ús dels camins municipals i accedeixen al viaducte per l'N-240, pertanyen a les dues empreses especialitzades contractades per Adif. D'una banda, Novi SL, que du a terme les extraccions de terra als préstecs de l'Espluga amb una trentena de camions operatius a doble torn (matí i nit). L'altra empresa, que en aquest cas extreu terra de la seva pròpia explotació, és La Ponderosa d'Alcover. Són una quinzena de camions els que transporten a les obres del viaducte el material, que ocupa en cadascun una càrrega d'uns 8 m³. Extrapolant-ho, doncs, si s'ha d'executar la segona fase –que implica gairebé 1,1 hm³–, caldrà que es facin més de 136.000 viatges en camió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.