El RACC apunta a Hereu altres alternatives al tramvia per descongestionar la Diagonal
L'entitat proposa utilitzar el futur túnel de rodalies de sota l'avinguda com un metro entre Glòries i Francesc Macià
La reforma de la Diagonal ha de ser avantatjosa per a la ciutat no només a mitjà termini, segons recordaven des del RACC. Per aquest motiu, l'entitat va demanar a l'Ajuntament que les propostes per descongestionar aquesta artèria tan important de la ciutat no tinguin en compte únicament el tramvia. El director de la Fundació del RACC, Miquel Nadal, va voler aclarir que la institució no és contrària a la unió dels dos tramvies per la Diagonal, «però que aquesta sigui l'opció de partida i l'única no és una bona solució». Nadal va instar l'Ajuntament a tenir en compte altres alternatives per treure cotxes de l'avinguda. En aquest sentit, va recordar al consistori que té l'opció d'utilitzar el futur túnel de rodalies que es farà sota la Diagonal per donar servei a la nova línia de Cornellà i Castelldefels. Segons la proposta del RACC, el túnel de rodalies podria tenir pràcticament les mateixes parades que el tramvia. Si en el cas de la unió del Trambaix i el Trambesòs es farien set parades a la Diagonal, el túnel de rodalies admetria fins a sis parades, segons els càlculs del RACC. D'aquesta manera, el tram entre les places de les Glòries i de Francesc Macià «seria semblant a un metro», segons va explicar el responsable de Mobilitat de la Fundació RACC, Xavier Abadia. Amb tot, el director de la fundació va reconèixer que «el metro no és la solució perfecta, però s'ha de debatre quina és la millor opció». De fet, la proposta d'aprofitar el túnel de rodalies per enllaçar Francesc Macià i Glòries és una de les úniques descartades pel consistori des de bon principi. En aquest sentit, l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, va voler desvincular ahir el projecte de la Diagonal del futur túnel de rodalies.
Col·lapse a l'Eixample
Pel RACC, el debat sobre la reforma de la Diagonal va més enllà de si s'ha d'optar pel tramvia o el metro; o sobre si l'avinguda s'ha de convertir en una rambla o un passeig. La institució va apuntar que el fet de reduir el trànsit de vehicles privats per aquesta via podria col·lapsar l'Eixample. Segons l'Ajuntament, la transferència de mobilitat privada cap a la quadrícula de Cerdà farà incrementar-hi un 20% el trànsit, segons el tram i l'hora. El consistori defensa que l'augment del trànsit a l'Eixample es pot absorbir ampliant l'estona de verd dels semàfors per a vehicles i incrementant la capacitat de determinades vies. Malgrat que es prenguessin aquestes mesures, el RACC va assegurar que la circulació de vehicles a l'Eixample resultaria afectada, inevitablement, i als carrers de la quadrícula s'incrementaria el volum de trànsit. Segons els càlculs del RACC, desviar els cotxes per l'Eixample comportarà que els recorreguts siguin un 34% més llargs, cosa que no implicarà, però, destinar més temps a fer els trajectes. L'entitat ha utilitzat programes de trànsit –entre altres paràmetres compten el volum de vehicles que passaria per l'Eixample i la priorització semafòrica– que determinen que hi hauria punts de la xarxa, com el carrer del Comte d'Urgell, que es col·lapsarien.
Un pla pilot
Arran dels dubtes que planteja la reforma de la Diagonal, el RACC va proposar fer un pla pilot, per seguir els resultats sobre les actuacions, de manera que es puguin buscar alternatives a propostes que no funcionin.
Sense aparcament
El RACC no va voler decantar-se per cap de les dues opcions, però sí que va destacar els punts negatius de cadascuna. En l'opció que els dos tramvies van pel mig, la que preveu convertir la Diagonal en un passeig, el RACC va apuntar que es perdrien moltes places d'aparcament especialment per a motos. Els carrils laterals ideats per a la Diagonal s'assemblarien als que actualment hi ha al passeig de Gràcia; és a dir, serien d'accés, i no de circulació. D'altra banda, el fet que en aquesta opció els dos tramvies circulin pel mig comportaria que s'haguessin de separar per arribar a l'andana. Això provocaria que puntualment, el tramvia ocupés un carril que en un principi hauria de ser buit, segons explicava el responsable de mobilitat de la Fundació RACC, Xavier Abadia, que hi afegia que en aquesta ocupació en què es destina un carril a altres mitjans de transport també podria provocar conflictes de pas entre els vianants. El RACC retreia a l'Ajuntament que en aquesta opció, com en la de la rambla, no hagi aclarit si també hi haurà lloc per a les línies de bus convencionals.
Perill per als ciclistes
Si l'opció de passeig no satisfà el RACC, tampoc ho fa la de rambla. El Reial Automòbil Club de Catalunya va advertir que en l'opció dos l'Ajuntament manté les situacions de risc que actualment ja tenen els ciclistes que circulen per la Diagonal. Si finalment s'optés per convertir l'avinguda en una Rambla, «la convivència entre la bicicleta i el tramvia que aniria pels laterals seria deficient», apuntava el responsable de Mobilitat de la Fundació RACC, Xavier Abadia. Entre els altres punts negatius que veu el RACC en aquesta opció, Abadia destacava la dificultat de reparar els tramvies en cas d'avaria, ja que els combois estarien separats en cadascun dels laterals. Com que en les calçades laterals el tramvia compartiria espai amb els autobusos, això també dificultaria que es pogués fer la càrrega i descàrrega amb agilitat. Abadia apuntava que potser aquesta opció propiciaria que la càrrega i descàrrega es fes sobre la vorera, però això mantindria els problemes de mobilitat que es tenen en l'actualitat. Finalment, el RACC criticava que només hi hagués un carril per sentit per als vehicles privats.