Infraestructures i serveis

La descarbonització de la mobilitat sumarà 2.700 milions del pressupost

La partida representa més de la meitat dels recursos del Departament de Polítiques Digitals i Territori

Hi haurà 212 milions per a la millora de carreteres

La descarbonització de la mobilitat, la connectivitat del territori amb infraestructures físiques i digitals per garantir la igualtat de drets i oportunitats i la digitalització dels país són els tres eixos del pressupost per a l’any vinent del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, que ahir va presentar al Parlament el seu titular, Jordi Puigneró. El pressupost suma 2.269,3 milions d’euros, és el quart més elevat del conjunt de departaments de la Generalitat i representa un 60,34% del conjunt de les inversions. Els comptes consolidats, que inclouen la suma de societats que depenen del departament, pugen a 4.914 milions, dels quals un 56,7% es destinarà a la descarbonització de la mobilitat.

La connectivitat del territori amb infraestructures físiques i digitals tindrà una dotació de 1.135,8 milions, un 24% del total del pressupost. Destaca la partida de 212,4 milions per a la millora de la seguretat de la xarxa de carreteres i 85 milions per continuar el desplegament de la xarxa de fibra òptica, que ja arriba a totes les capitals de comarca excepte al Pont de Suert.

Puigneró va destacar que l’objectiu de desplegar polítiques de vertebració territorial queda palès en el fet que la inversió per càpita és de 118 euros en el conjunt de Catalunya, una xifra que en l’àmbit metropolità es redueix fins als 103 euros mentre que a la resta de Catalunya en són 145 perquè hi viu menys gent que a l’àmbit metropolità i la repercussió econòmica per habitant és més alta.

El pressupost per a la digitalització del país suma 915,8 milions, un 19,4% del total, per posar Catalunya al centre de les noves revolucions tecnològiques i per reduir les 3 bretxes digitals i aconseguir la igualtat d’accés, la capacitació generacional i salvar les diferències per motius socioeconòmics.

El pressupost per al 2022 del departament compta rebre 298,99 milions procedents dels fons europeus Next Generation que arribaran de dos fons diferents. El Mecanisme de Recuperació i Resiliència aportarà 228,67 milions, que es destinaran a mobilitat sostenible i connectivitat i competències digitals. El fons React-EU aportarà 70,32 milions que s’invertiran, principalment, en l’eix de connectar el territori, físicament i digitalment, construint fibra òptica, infraestructura ferroviària i vies ciclistes.

Impuls al transport públic per reduir emissions

El finançament del transport públic a Catalunya representa 1.019,8 milions, que van a parar a transferències a les Autoritats del Transport Metropolità de Barcelona, Lleida, Girona i Tarragona, i també a subvencions a empreses concessionàries de transport públic per a la millora del transport regular. Per enfortir la mobilitat col·lectiva amb transport a demanda es destinen 98,9 milions. En l’apartat de millora de la xarxa ferroviària, els comptes inclouen 71,7 milions, que aniran a l’L9 del metro i 5,2 milions per a la unió de les línies del Vallès i el Llobregat de FGC. També hi haurà recursos per a la millora de la línia de FGC del Bages i l’Anoia amb una inversió de 5 milions i 1 milió per acabar la redacció del projecte de tramvia del Camp de Tarragona a través de FGC per poder-lo posar a licitació a partir del 2023. S’inclou una partida de12 milions d’euros per comprar 4 nous trens per fer el desplegament de les Rodalies de Lleida, que operarà FGC, entre Lleida i Manresa el 2024. A més, 27 milions per comprar els trens que han de donar el servei entre l’aeroport del Prat i Barcelona, que també gestionarà FGC. El pressupost per a FGC sumarà 370,3 milions, en el primer any del nou contracte programa entre la Generalitat i la companyia ferroviària, dels quals 322 seran per a ferrocarrils, mentre que hi haurà una dotació de 47,7 milions per consolidar les estacions de muntanya que gestiona FGC. Es tracta d’una aposta pel ferrocarril que Puigneró va qualificar de “determinada i ferma”. El vicepresident també va destacar que durant aquesta legislatura s’ha de posar en marxa i desplegar per tot el país la T-Mobilitat que, tal com va reconèixer, acumula molts anys de retard. Aquest i altres projectes de transformació digital de la mobilitat tenen un pressupost de 38,6 milions.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El vidre retornable a l’hostaleria, l’aposta sostenible de Coca-Cola

El cotxe elèctric: el futur és aquí

barcelona
ROGELI MONTOLIU I CASALS
PRESIDENT DE LA COMISSIÓ DE LLENGUA DEL CONSELL DE L’ADVOCACIA

“El català no és requisit i es castellanitza el jutjat”

VIC

La temporada d’esquí, oberta

Barcelona

La xarxa de desfibril·ladors registra 87 pacients recuperats

GIRONA
societat

El reconeixement de la Unesco engresca els raiers a créixer

societat

Pla pilot d’assistència a persones amb discapacitat intel·lectual

societat

Un camió bolcat a l’AP-7 complica l’operació sortida del pont

Obre les portes el primer saló de ‘gaming’ en català

L’Hospitalet de Llobregat