Infraestructures i serveis

El retard en les variants d’Olot i les Preses fa revifar la polèmica

L’aturada del projecte constructiu fins a comunicar les al·legacions l’endarrereix mig any

L’alcalde d’Olot, indignat per l’acumulació de retards

“Una setmana més, un dia més és molt important”

El projecte constructiu de les variants d’Olot i les Preses s’enllestirà a final d’aquest any i no aquest estiu tal com preveu l’adjudicació, que es va fer l’estiu passat a l’empresa Typsa. Tal com va avançar aquest diari, el projecte està aturat en espera de la resolució de les al·legacions, que, fins al canvi de responsables de Mobilitat i al capdavant de la conselleria de Territori després de la sortida de Junts del govern, s’estaven estudiant de manera paral·lela a la redacció del projecte.

El retard que acumularà el projecte constructiu l’ha fet públic l’alcalde d’Olot, Pep Berga, després de demanar explicacions a aquesta conselleria. Berga s’ha manifestat indignat. “No puc entendre la frivolitat de deixar passar catorze anys, des que es va obrir el túnel de Bracons, i que s’acumuli retard rere retard. Olot i sobretot els veïns de l’avinguda Sant Jordi estan suportant un trànsit molt elevat de camions cada dia”, ha indicat. L’alcalde, a més, ha assegurat que no entén com tractant-se d’un projecte que depèn només de la Generalitat acumuli aquests retards. “La variant és una necessitat urgent per a Olot, per a les Preses i per a la mobilitat a la comarca”, ha indicat. A més, ha dit que no troba cap explicació al fet que es trigui més de tres anys a resoldre unes al·legacions, quan ningú discuteix el traçat. “Una setmana més, un dia més és molt important”, ha dit.

L’aturada i l’anunci de la resolució d’al·legacions aquest mateix febrer la van comunicar per separat als alcaldes dels municipis afectats el secretari de Mobilitat i Logística, Marc Sanglas, i el director general de Transports i Mobilitat, Oriol Martori. Mentre que el de la Vall d’en Bas, Lluís Amat (La Vall Plural-AM), va valorar positivament que la tramitació del projecte se cenyís ara a la legalitat vigent, els de les Preses i Olot, tots dos de Junts, van entendre que el projecte no tindria cap retard.

Declaració d’impacte

La secretària d’Acció Climàtica, Anna Barnadas, ha informat que l’estudi d’impacte ambiental ja està enllestit i ha volgut subratllat que el projecte constructiu tira endavant. “No s’ha aturat res, tal com mana la llei, només s’està esperant a respondre les al·legacions abans de reprendre el projecte constructiu”, ha indicat. Segons ella, les 150 al·legacions que es van presentar ja estan resoltes i ara només falta comunicar-les als qui les van formular. A més, un cop es faci la comunicació, no hi ha la possibilitat de demanar revisió de les negatives i, per tant, el projecte constructiu ja pot tirar endavant.

El projecte constructiu es fa sobre un traçat de 12 Km entre la rotonda del polígon de la Serra de la Vall d’en Bas i l’enllaç de l’A-26 d’Olot. Es fonamenta en l’estudi informatiu i hi incorpora un carril per sentit i un enllaç de les variants de les Preses i Olot a Codella d’un sol nivell i més un túnel subterrani del Verntallat.

LES FRASES

No puc entendre la frivolitat que el tema de la variant d’Olot s’allargui tants i tants anys
Pep Berga
Alcalde d’Olot
El projecte constructiu no s’ha aturat, s’està esperant comunicar la resolució de les al·legacions
Anna Barnadas
Secretària d’acció climàtica
Tot allò que avancem amb l’alcalde, s’estrella a l’oficina tècnica d’Urbanisme
Ramon Busquets
Portaveu de No és un Vial

Salvem les Valls celebra l’aturada del projecte

La coordinadora Salvem les Valls ha celebrat que el Departament de Territori compleixi els terminis que marca la legalitat vigent en la tramitació de qualsevol projecte d’obra pública. “Primer ha de respondre a les al·legacions abans d’adjudicar el projecte constructiu, perquè, en cas contrari, està desvirtuant el sistema legal vigent”, han afirmat fonts d’aquesta coordinadora. I hi han afegit: “El fet de si s’ha adjudicat o no és menor”. A més, han insistit en l’escrupolositat que cal en qualsevol obra púbica i encara més en les que hi ha tanta controvèrsia com ara aquestes variants. “En aquest tipus de projectes, les al·legacions no han de ser un mer tràmit administratiu, sinó un procediment real que faciliti la participació democràtica de la ciutadania. Les presses electorals són males conselleres quan cal garantir que s’escolta a tothom”, diuen. Per altra banda, han indicat que és molt negatiu que la Generalitat hagi inclòs al pressupost del 2023 una partida per a les variants d’Olot i de les Preses. A criteri de les mateixes fonts, aquestes variants no responen al model que defensa Salvem les Valls tal com estan plantejades. “En el context actual de crisi energètica i climàtica, cal facilitar a les persones d’Olot que puguin desplaçar-se a peu, en bicicleta o en transport públic, un transport públic, però, molt millorat respecte a l’actual”, han indicat. I han conclòs: “No ens cansarem de dir que no hi ha cap altra alternativa. Veiem que la roda del cotxe continua girant i ens sembla que no toca mantenir-la en aquest moment històric.”

“Som el carrer que suporta l’economia de la comarca”

J.C

“Som el carrer que suporta l’economia de la comarca”, ha denunciat la plataforma veïnal No És un Vial. És un Carrer d’Olot, atenent al gran nombre de camions que circulen cada dia per l’avinguda Sant Jordi i que surten o es dirigeixen a les empreses dels polígons industrials garrotxins. L’entitat reclama que es construeixi urgentment la variant d’Olot, la circumval·lació en diu, perquè és l’única solució efectiva, i ha recordat que es pot fer de manera independent atenent l’afectació que suporten els veïns dels barris que travessa l’avinguda. El 2020, No És un Vial ja va posar sobre la taula, a la reunió que va mantenir amb Territori i que remarca que és la que va desencallar la variant d’Olot, la proposta d’indemnitzar els veïns o d’aplicar peatges.

La plataforma veïnal fa temps que reclama que es limiti el pas de camions per l’avinguda Sant Jordi, sobretot els de gran tonatge, els de transport d’animals vius –tots els que es desplacen i marxen de l’escorxador– i els de mercaderies perilloses. Ha denunciat també que l’Ajuntament d’Olot ha desatès les propostes que els han fet arribar durant els quatre anys de vida de l’entitat, que ha anat formulant de manera diferent i que fins i tot han vehiculat a traves d’una moció aprovada per unanimitat. “Només n’ha dut a terme tres i de manera deficient, les voreres i proteccions del pont del Consum, les proteccions vegetals i els radars al tram central”, ha informat el portaveu de l’entitat, Ramon Busquets. Ell mateix ha lamentat els entrebancs que posa l’oficina tècnica a les propostes de l’ens. No És un Vial s’ha reunit ara amb representants de tots els partits al consistori per lliurar-los el documental que recull els greuges dels veïns del barri durant els últims 50 anys i per reclamar-los l’aplicació del pla de reordenació que recull les seves propostes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Barri nou a l’horta vella

TERRASSA
la crònica

Montfullà, una visita a la realitat

Tecnologia

La salut digital troba en la IA l’aliat ideal per créixer al MWC

Barcelona
administracions

Roses reclama gestionar Santa Margarida

roses

Hard Rock: o caixa o faixa

barcelona
societat

Girona Centre Eix Comercial celebra els 25 anys de la seva creació

girona

Obre una Barnahus a Granollers per atendre els menors víctimes de violències sexuals

Granollers
salut

L’hospital de Mataró va fer 15 donacions d’òrgans i teixits el 2023

Mataró
Mali

Alliberen en bon estat de salut tres italians segrestats el 2022

barcelona