Infraestructures i serveis

El nou epicentre ferroviari del sud

El Ministeri de Transports traurà a informació pública al llarg del primer trimestre el projecte de l’estació intermodal del Camp de Tarragona, que enterra definitivament el de l’estació central

Connectarà a Vila-seca el corredor mediterrani amb la línia de rodalies i el Tramcamp, i alhora farà arribar l’alta velocitat a l’aeroport de Reus

El ministeri crema etapes i vol iniciar a principi del 2026 l’obra de la nova gran estació

1El nus comu­ni­ca­tiu que suposa el Camp de Tar­ra­gona mai ha estat fàcil de ges­ti­o­nar per als encar­re­gats de pla­ne­jar el ter­ri­tori. El fet que en aquesta regió hi con­flu­ei­xin, d’un cantó, dos grans cor­re­dors via­ris i fer­ro­vi­a­ris com són el medi­ter­rani i el que mena cap al cen­tre i nord de la Península per la vall de l’Ebre, i alhora hi hagi no una sinó dues grans ciu­tats com són Tar­ra­gona i Reus a les quals s’ha de ser­vir, junt amb la pro­xi­mi­tat dels res­pec­tius port i aero­port que igual­ment s’han de con­nec­tar, hi ha pro­vo­cat i encara hi pro­voca sovint mal­de­caps i debats sobre per on han de pas­sar i on s’han d’ubi­car les grans infra­es­truc­tu­res de mobi­li­tat.

La cons­trucció de l’estació de la línia d’alta velo­ci­tat del Camp de Tar­ra­gona a la Secuita, lluny dels grans nuclis urbans, ja va ser i encara és avui motiu de con­trovèrsia, com també ho ha estat durant molts anys el pro­jecte per aixe­car una segona estació, aquesta ano­me­nada cen­tral, que s’havia de situar sobre el cor­re­dor medi­ter­rani i donar ser­vei també a l’aero­port, en un punt vora l’auto­via T-11 a mig camí entre Tar­ra­gona i Reus. De fet, aquesta obra es va arri­bar a adju­di­car el 2009 a Fer­ro­vial Agromán per un import pro­per als 55 mili­ons, i fins i tot es van ini­ciar els movi­ments de ter­res, però la pro­funda crisi econòmica va obli­gar, l’estiu del 2010, a atu­rar els tre­balls, que ja mai més es van repren­dre. I és que, de fet, tam­poc hi havia una­ni­mi­tat al ter­ri­tori que fos aquesta la millor opció, i la con­ge­lació va per­me­tre tor­nar a posar sobre la taula un debat intens que, final­ment, el minis­teri va tan­car l’abril del 2022 , de comú acord amb la Gene­ra­li­tat i els prin­ci­pals ajun­ta­ments, amb l’anunci que des­car­tava defi­ni­ti­va­ment l’estació cen­tral i apos­tava per una de nova, ano­me­nada inter­mo­dal, en una altra ubi­cació entre Vila-seca i Reus, si bé igual­ment molt a prop de la T-11 i de l’aero­port. “El pro­grama de neces­si­tats i l’esquema fun­ci­o­nal de l’estació pre­vista en el pro­jecte del 2009 no es cor­res­po­nen amb paràmetres de dis­seny i explo­tació actu­als, i per la mag­ni­tud dels can­vis no n’és pos­si­ble l’adap­tació, per la qual cosa cal­dria la lici­tació i redacció d’un nou pro­jecte cons­truc­tiu”, jus­ti­fi­cava lla­vors en una nota el minis­teri.

El juliol del 2022, així, l’Estat adju­di­cava per uns 350.000 euros l’estudi infor­ma­tiu de la nova estació inter­mo­dal, que havia d’estar enlles­tit abans d’aca­bar-se el 2023, per bé que fonts del minis­teri han con­fir­mat aquesta set­mana a El Punt Avui que el docu­ment s’ha endar­re­rit, i la nova pre­visió és ara que es pugui pre­sen­tar al llarg del pri­mer tri­mes­tre del 2024.

En tot cas, el març pas­sat ja se’n va donar a conèixer un avançament que per­met fer-se una idea molt apro­xi­mada del pro­jecte, que d’entrada s’estima que cos­tarà uns 35 mili­ons. Serà un edi­fici situat just a la inter­secció entre les dues línies: a la part de dalt, amb anda­nes de 220 metres de llarg i 5 d’ample, hi para­ran els trens de regi­o­nals i roda­lies (R14 i R15) i a sota, en anda­nes de 400 metres i 5,5 d’ample, els trens de llarga distància del cor­re­dor medi­ter­rani que cir­cu­len entre el País Valencià, les Ter­res de l’Ebre i fan cap a Bar­ce­lona per la línia d’alta velo­ci­tat. L’estació con­ti­nua a tocar de vies de grans pres­ta­ci­ons com la T-11, la C-14, l’A-7 i l’AP-7, a què es con­nec­ta­ria amb un nou vial de pocs cen­te­nars de metres des de la rotonda de l’auto­via de Bellis­sens, a pocs minuts en vehi­cle tant de Reus com de Tar­ra­gona i dels prin­ci­pals nuclis de la Costa Dau­rada, com Salou. De fet, s’hi ha pre­vist un apar­ca­ment per a 500 pla­ces de cotxe, a més de parada per a nou auto­bu­sos. L’emplaçament con­serva, doncs, els bene­fi­cis de ser acces­si­ble en trans­port pri­vat, però hi suma la con­nexió total amb la xarxa de regi­o­nals i roda­lies. I a més, s’hi han reser­vat ter­renys perquè hi faci parada la futura línia de Tram­camp, el tram­via que impulsa la Gene­ra­li­tat per relli­gar l’àrea cen­tral del Camp de Tar­ra­gona. Fins aquí hi podrien arri­bar els trens d’alta velo­ci­tat (TAV) tant des de Bar­ce­lona com des de Madrid i Lleida, fet que acos­ta­ria el ser­vei a les dues prin­ci­pals ciu­tats del Camp.

També a l’aero­port de Reus, ja que la seva pro­xi­mi­tat amb la ter­mi­nal –3,4 quilòmetres, uns 7 minuts en busos llançadora– farà que es redu­ei­xin els temps de comu­ni­cació amb Bar­ce­lona i es pugui plan­te­jar seri­o­sa­ment com a ins­tal·lació com­ple­mentària a la del Prat. La demanda total pre­vista a la nova estació és d’uns 1.850.000 viat­gers l’any, dels quals uns 550.000 serien usu­a­ris de roda­lies i uns 150.000, del tram­via, si bé la Gene­ra­li­tat està pen­dent d’ajus­tar els estu­dis. També falta aca­bar les anàlisis de demanda d’usu­a­ris vin­cu­lada a la inter­mo­da­li­tat amb l’aero­port, que farà Aena.

Després de publi­car-se l’estudi infor­ma­tiu, que obrirà un ter­mini d’esme­nes per intro­duir millo­res i cor­rec­ci­ons en el pro­jecte, el següent pas serà l’encàrrec del pro­jecte cons­truc­tiu. El minis­teri ha asse­nya­lat els pri­mers mesos del 2026 com a data per a l’inici de les obres, si bé per ara no n’ha fet pública cap durada apro­xi­mada.

En estudi també un nou ramal de connexió entre les dues línies

En paral·lel a la futura estació intermodal de Vila-seca, el Ministeri de Transports està impulsant altres actuacions en aquest punt de la xarxa ferroviària en què, mitjançant dos ramals cap al sud i cap al nord, la línia convencional entre Tarragona i Reus s’intersecciona amb la variant del corredor mediterrani entre Tarragona i València, que es va posar en marxa a principi del 2020. La connexió actual es fa mitjançant un ramal de via única que permet el desviament de circulacions dels trànsits de mercaderies i trens de mitjana distància en relacions amb el sud, però, tal com està configurat, obliga que els moviments de trens es facin a nivell, és a dir, que hagin de travessar les dues línies, fet que ocasiona limitacions en l’explotació ferroviària. A fi d’eliminar-les, precisament, a principi d’agost el ministeri va adjudicar a l’empresa Ineco la redacció de l’estudi informatiu per a la construcció d’un nou ramal ferroviari a diferent nivell, que evitarà, doncs, l’encreuament. L’encàrrec, amb un pressupost de 450.781 euros i un termini d’execució de 26 mesos, és necessari perquè serveix de base als preceptius processos d’informació pública i d’audiència a les administracions. Inclou, a més, la prestació de serveis d’enginyeria per a la realització dels tràmits d’audiència i informació pública, anàlisi d’al·legacions i obtenció, en el seu cas, de la declaració d’impacte ambiental.

A banda, el ministeri té en marxa altres estudis informatius per a possibles noves actuacions a la zona, com ara la redacció de l’estudi de viabilitat per a la remodelació de la xarxa arterial ferroviària de Tarragona, que té encarregada a una consultoria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia